• Gravid2010

Baka kaka till dagis? Får ni det?

Jag gjorde en kaka och lämnade till dagis idag eftersom det är lillens sista dag innan semestern.. Berättade det för min vän som sa att hon inte fick lämna nåt på sitt dagis/förskola? Pga det sanitära? Hon hade köpt isglass en gång och inte ens det tog de emot??

Hur är det på era förskolor/dagis?

• Svar på tråden Baka kaka till dagis? Får ni det?
  • Mälaröbo
    Mälaröbo skrev 2009-06-05 12:35:20 följande:
    Vi bjuder på fika när nån fylle
    Lite snabb där...Vi får bjuda på fika när nån fyller år eller slutar tex.
    Inga förbud hos oss.
  • Namnam

På våran förskola firar de baren som fyllt år sista fredagen i månaden och då får föräldrana skicka med glass kakor mm och det har aldrig varit problem med köpt eller hemmabak.

Kanske förskolor eller kommuner har olika regler

• Gravid2010
    Namnam skrev 2009-06-05 12:36:15 följande:
    På våran förskola firar de baren som fyllt år sista fredagen i månaden och då får föräldrana skicka med glass kakor mm och det har aldrig varit problem med köpt eller hemmabak.Kanske förskolor eller kommuner har olika regler
    ja det verkar onekligen så! hon bor i en annan kommun 1 mil från mig.

Hon blev jätteförvånad att de tagit emot det... men det tyckte jag var en självklarhet.. Herregud de bakar ju på avdelningen tillsammans med alla ungarna emellanåt.
  • Hannah76

Inga såna förbud där mina barn gått/går. Men jag brukar fråga vad ja kan göra/köpa som alla barnen kan äta.

• Namnam

Det ända jag kan komma på utom ett "vanligt förbud" är om det finns barn på förskolan med svår allergi och därför har förbud att servera något som de inte har 100% koll på.

• Gravid2010

Jag fick just höra från dagispersonalen att detta förbud ska ske på ALLA förskolor i hela landet. Det är helt enkelt EU som bestämt att ingen mat får göras på förskolan eller av någon förälder? De ska inte ens få koka gröten till frukosten...??

Skitknäppt tycker jag OCH personalen...

Hur blir det då med föräldrakooperativ som bakar bröd och sånt?

• Namnam

Vet du om EU bestämt det nyligen eller var det länge sedan?

• ettplustack

Det är verkligen hemskt om man inte får baka med barnen, vet att livsmedelsverket eller vem det är som ger direktiv inte vill att man bakar sådant som inte värms upp tillräckligt så att alla bakterier försvinner...

• Lilla Lotta

Vet inte om det är förbud på vårt dagis, men där vill i alla fall inte personalen att barnen tar med fika och bjuder på. Det har tenderat till att bli lite lätt överdrivet, så nu vill dagis själva bjuda om det ska ätas. Dessutom anser man att det föreligger risk för att det fikas och äts glass i tid och otid. Vi tillhör Sthlm kommun.

Svar på tråden Baka kaka till dagis? Får ni det?