• SeTa

Saab 95 aero

Funderar just nu på att köpa bil. Det är en 00a eller 01a med nästan 30000 mil på mätarn. Servicar är gjorda och bilen är i bra skick.
    Vad vet ni om denna bil? Är det ett bra köp?

• Svar på tråden Saab 95 aero
  • FruLycklig

Beror väl på priset?

• TigerLinn

vi har haft en sådan. (bytt för sambo hittade sin dröm kombi som det bara finns typ 6 ex av i sverige)

vi var jätte nöjda.
    det ni ska tänka på är att kolla displeyerna de går gärna sönder och kostar några tusen att fixa och sedan kolla om vevhusventilationen är repad eller bytt eller haft nå bekymmer. annars en bra bil går bra. men rekomenderar autonatlåda isf. :) har hört att den ska vara mer hållbar om mätaren gått lång men bara om ägarna skött växellådan och bytt olja m.m.

• TigerLinn
    FruLycklig skrev 2009-06-05 12:58:02 följande:
    Beror väl på priset?
    exakt håller med beror på priset
  • TigerLinn

ska väl tillägga att kombi har ett otroligt bra bagage utrymme vi har hitintills inte lyckas packa lite mkt i någon annan bil än i den så den biten är lite trist att vi bytte bort den.

ska ni köpa kombi eller sedan?

• SeTa

Priset är 35.000. Då är den nyservad, nybes, nyskattad och rekondad. Vi har hört precis tvärtom, att den manuella lådan håller bättre än automat.
    Det är en kombi.

• Butterscotch

Vi har en sån (men nyare modell), och är väldigt nöjda med att köra den. Dock tycker jag att vi haft lite för mycket strul med tekniken, men det kanske är vanligt i dagens bilar? T ex pajade knappen för ena bakrutan så att det inte gick att hantera den från framsätet och parkeringsfunktionen har slutat funka (två veckor efter att nybilsgarantin gick ut). Smågrejer i och för sig, men jobbigt att behöva lägga tid på att åka till verkstan.

• Leeon

Hej!

Viktigt, viktigt !!

Vet inte om du minns alla skriverier i tidningarna om fabrikationsfelet som var på vissa SAAB bilar? det gällde om jag minns rätt 95 er och 93er. Detta är ju ett par tre år sedan nu. Det visade sig ju att fakrikationsfelet kallades "oil sludge" dvs. att oljan trycktes ut i motorrummet av oförklarlig anledning vilket gjorde att kamremmar gick sönder, motorhaveri osv.

Vi köpte en SAAB 93 Aero -00a precis innan alla dessa skriverier. Vi upptäckte av en slump att bilen fullkommligt SLUKADE olja. min sambo googlade runt in på forum osv och kom in på det här "oil sludge" diskussionerna. Sååå fruktansvärt många som hade problem med sina bilar och som hade fått lagt ut ofantliga pengar på haveri och reparationer men ur disk. så spånade sambon fram att man skulle skadeanmäla så vi gjodre en skadeanmälan direkt till vårt försäkringsbolag.

När vi köpte bilen - var tanken att vi skulle köpa privat men det slutade med att säljaren (på papper) sålde bilen först till en bilfirma och bilfirman sålde den vidare till oss för att vi tog ett billån via firman.

Efter vår skadeanmälan till försäkringsbolaget så kontaktade de oss och sa att detta inte kunde gå via bil föräkringen då en annan part enl lag är ersättningsskyldig. Vi stod som frågetecken men fick då veta att man ALLTID har en "ny bils garanti" i 6 mån om man köper sin bil hos en bilfirma - oavsett om bilfirman skriver ifrån sig ansvaret för ev. uppkomna fel. på kvittot, vilken denna bilfirman hade gjort på vårt kvitto. Men vårt försäkringsbolag sa att det spelar ingen roll vad de skrivit på kvittot för de kan inte skriva ifrån sig en grundlag.

Nu behövde vi aldrig kontakta bilfirman för precis i de tiderna gick SAABs huvudkontor ut i media med att DE skulle stå alla kostnader som hade med "oil sludge" att göra. Så vi lämnade bara in bilen och fick allt fixat och betalt av SAAB, all heder till dem för det!!!

Så jag kan varmt rekommendera SAAB som märke och vi verkligen ÄLSKADE vår 93a!!

Ville bara att du skulle vara medveten om detta med "oil sludge" så att den som försöker sälja bilen till dig, inte lurar på dig en halv haveread bil - "oil sludge" kan ju för denna bilen uppkommit nu på senare tid och kanske SAAB inte står dessa kostnader numera?

Kolla upp bilens historik noga innan köp. om ni verkligen är sugna på bilen så be att få lämna in den på en firma och gören "felsökning" på den - då får ni fram allt om bilen på data - sen kan du ju fråga specifikt och försöka få garantier kring detta med "oil sludge" om du känner oro för det. För vem vill köpa en bil med risk för haveri om några månader.

OBS bara ett tillägg - det var inte alla bilar som hade detta fabrikationsfel "oil sludge" så denna bilen ni funderar på kanske är helt i tip topp.

Lycka till!!

• Leeon

jusst det - "oil sludge" påverkade även - vevhusventilationen - !

• SeTa

Tack Leeon! Det ska vi absolut kolla upp!

• Micke54
    Leeon skrev 2009-06-05 13:26:51 följande:
    Hej! Viktigt, viktigt !!Vet inte om du minns alla skriverier i tidningarna om fabrikationsfelet som var på vissa SAAB bilar? det gällde om jag minns rätt 95 er och 93er. Detta är ju ett par tre år sedan nu. Det visade sig ju att fakrikationsfelet kallades "oil sludge" dvs. att oljan trycktes ut i motorrummet av oförklarlig anledning vilket gjorde att kamremmar gick sönder, motorhaveri osv.
    Har bilen gått felfritt i 30000 mil är den garanterat inte drabbad av oilsludge problemet. Sen så orsakade inte det några kamremshaverier heller då en SAAB drivs av kamkedja. Är bilens vevuhsventilation uppgraderad så är problemet ur världen om det ens fanns från början.

Jag är också Saab ägare, min mor och far har en varsin och min syster har också en och vi är alla nöjda.
    Men en sak som är säker är att det är dåligt andrahandsvärde på Saab och jag skulle antagligen pruta ner priset till lägre än 35000 för en bil som gått så långt. Di.se bilvärdering anger 27-33000 tusen för en sådan bil i bra skick och under 30000 skulle jag anse en 9-5 av den klassen vara värd.
Svar på tråden Saab 95 aero