• Aiwendil

Steksill! Varför "förintas" fisken vid stekning?

Alltså...
    Jag älskar verkligen steksill (sån man panerar och steker) och sen har man "gräddsås" med lök och potatis till.
    Men varje gång jag steker sillen så "förintas" den...
    Det blir bara en sörja av allt. Inga hela fiskbitar liksom...
    VARFÖR blir det så?
    Har några vänner som också får "förintad sill" vilket man ju inte vill ha... helst...

Jag panerar fisken. Först i ägg, sen i ströbröd och sen steker jag den på medelvärme. Har provat utan ägg, bara i doppad i ströbröd men samma sak händer...
    Har stekt på högre värme och lägre värme.. ingen skillnad där heller.

Snälla.. är det någon som har tips på hur man steker denna sill utan att den smular sönder till ingenting ?

• Svar på tråden Steksill! Varför "förintas" fisken vid stekning?
  • Aiwendil

Ingen som vet?

Isak / 07 03 09 - Tim / BF 09 08 21
  • Zanna1983

Aldrig varit med om det där...men jag vänder alltid bara i mjöl med salt och peppar i och steker sedan i smör.

• Aiwendil

Tack för svar!
    Jag steker också i smör men har som sagt panerat den först.. Kanske ska prova att skippa det?
    Men kan du alltså få HELA filéer av fisken.. att den består så?
    Hur länge steker du den på varje sida?

• Zanna1983

Jo jag har aldrig fått den att bli konstig mer än att jag bränt dem någon gång
    Jag steker mer på känn...går ju ganska snabbt så kollar mest bara på hur den ser ut i färgen på paneringen.

Men testa vända den bara i mjöl ist får se vad du får för resultat

Lycka till!

• Aiwendil
    Zanna1983 skrev 2009-06-05 17:02:03 följande:
    Jo jag har aldrig fått den att bli konstig mer än att jag bränt dem någon gång Jag steker mer på känn...går ju ganska snabbt så kollar mest bara på hur den ser ut i färgen på paneringen.Men testa vända den bara i mjöl ist får se vad du får för resultat Lycka till!
    Jag ska testa detta..
    Men har du sås som du häller på så det får "puttra" (ytterst snabbt) i pannan eller gör du sås vid sidan av?

• Zanna1983

Gör alltid såsen vid sidan

• isisisis

Jag köper frysta strömmingfileer.
    Panerar och steker.Jättegott.

Potatismos och lite ättika till

De går aldrig sönder.

Köper du färsk eller fryst sill,eller något som är inlagt kanske?
    Kanske därför den går sönder,för den redan är färdig?

• Aiwendil
    isisisis skrev 2009-06-05 17:46:35 följande:
    Jag köper frysta strömmingfileer.Panerar och steker.Jättegott.Potatismos och lite ättika till De går aldrig sönder.Köper du färsk eller fryst sill,eller något som är inlagt kanske?Kanske därför den går sönder,för den redan är färdig?
    Strömmingfiléer har jag aldrig problem med men det är ju en helt annan sak!

Jag köper Abbas steksill... den ligger i en vakumförpackad förpackning med vätska i ... ja, den är ju redan klar egentligen..
    Kanske verkligen bara ska vända den snabbt i stekpannan?
    Kanske har stekt den för länge helt enkelt?
  • Aiwendil
    Zanna1983 skrev 2009-06-05 17:43:44 följande:
    Gör alltid såsen vid sidan
    Aha.. okej...
    Ja, jag får väl helt enkelt prova mig fram igen!
  • Argo
    Aiwendil skrev 2009-06-05 20:06:41 följande:
    Strömmingfiléer har jag aldrig problem med men det är ju en helt annan sak! Jag köper Abbas steksill... den ligger i en vakumförpackad förpackning med vätska i ... ja, den är ju redan klar egentligen..Kanske verkligen bara ska vända den snabbt i stekpannan? Kanske har stekt den för länge helt enkelt?
    Tror snarare att det är Abba som gör fel. Fisken har väl blivit sladdrig av att ligga för länge i inläggningen skulle jag tro.

Prova en mer hantverksmässig salt sill. Jag köper på lokal Konsum och de tar från en fiskare i närheten. Direkt ut ur hans hink till min plastpåse och sedan ner i stekpannan hemma. Faller inte isär vid stekning.
  • Aiwendil
    Argo skrev 2009-06-06 10:19:26 följande:
    Tror snarare att det är Abba som gör fel. Fisken har väl blivit sladdrig av att ligga för länge i inläggningen skulle jag tro.Prova en mer hantverksmässig salt sill. Jag köper på lokal Konsum och de tar från en fiskare i närheten. Direkt ut ur hans hink till min plastpåse och sedan ner i stekpannan hemma. Faller inte isär vid stekning.
    Ja, så kan det ju förstås också vara!
    Tack för tips!
Svar på tråden Steksill! Varför "förintas" fisken vid stekning?