• Sweetheart86

Sockerkaka

Om jag gör en sockerkaka tex idag, kan jag frysa in den utan att den blir torr?
    Hur länge kan den vara fryst om man vill att den ska smaka bra?
    Tänkte nämligen göra ett parti med sockerkakor & frysa in men vill inte att den ska va snustorr & smaka gammalt sen när man tinar.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sockerkaka
  • Sweetheart86
    Sweetheart86 skrev 2009-06-05 14:23:07 följande:
    Åh, tack vad snällt!
    Hållbarhet och förvaring:
    Sockerkakan går bra att frysa, hel, halv eller i bitar. Hållbarhet ca 6 månader. I rumstemperatur håller den sig en vecka.

Precis vad jag ville veta.
  • yoyo

va bra

man kan googla allt har jag lärt mig ganska kul faktiskt

• Sweetheart86
    yoyo skrev 2009-06-05 15:14:51 följande:
    va bra man kan googla allt har jag lärt mig ganska kul faktiskt
    Jag har precis gjort muffins nu & ska smeta på rosa glasyr med jordgubbsmak (ska ha till min dotters dop). Undrade om man kan frysa in tills dopet är.. Ja googlade & fick upp svaret *stolt*
  • Måne och Sol

Glasyren åker på efter att de tinat väl?

• Sweetheart86

Måne och Sol skrev 2009-06-06 01:55:59 följande:

Glasyren åker på efter att de tinat väl?
    Nej... när muffinsena som är nybakade har kallnat så slänger jag på :)
  • Måne och Sol

Oj, funkar det? Jag skulle oroa mig för att glasyren spricker och blir ful då. Men så är jag ingen van bakerska heller.

• Sweetheart86

Måne och Sol skrev 2009-06-06 02:01:06 följande:

Oj, funkar det? Jag skulle oroa mig för att glasyren spricker och blir ful då. Men så är jag ingen van bakerska heller.
    Ja läste på nätet att det gick bra.. men nu när du säger´t så ger du mig en tankeställare... kanske ska göra en testmuffins o frysa in..
  • Måne och Sol

Jag vet ju inte säkert att det blir så, bara en tanke! Men jag skulle nog också gjort en prov (eller två, gott till kvällskaffet )

• Sweetheart86

Måne och Sol skrev 2009-06-06 02:30:21 följande:

Jag vet ju inte säkert att det blir så, bara en tanke! Men jag skulle nog också gjort en prov (eller två, gott till kvällskaffet )
    Ja väntar
  • Måne och Sol

Återkom gärna med rapport om hur det gick!

• Sweetheart86

Måne och Sol skrev 2009-06-06 02:50:35 följande:

Återkom gärna med rapport om hur det gick!
    Klart ja gör :D
  • Måne och Sol

Hahaaaa..... FiNemang förstås.

• Snovit 79

Man ska dekorera då man tinat upp, annars suger kakan åt sig av glasyren under upptiningen. Det brukar inte bli så snyggt. :)

• Sweetheart86

Snovit 79 skrev 2009-06-06 18:29:50 följande:

Man ska dekorera då man tinat upp, annars suger kakan åt sig av glasyren under upptiningen. Det brukar inte bli så snyggt. :)
    Ok. Tack för det svaret
Svar på tråden Sockerkaka