• Fannypack

Prisvärt mousserande vin?

Ge mig tips på prisvärt mousserande vin!

• Svar på tråden Prisvärt mousserande vin?
  • Egensinnig

Henkell trocken är vår favorit Rotari är också prisvärd

Matilda, Matilda........
  • Nöjd

7649 Chapel Hill Sparkling Chardonnay Ungern Flaska 750 ml (78.66) 59.00

Gott och väääääldigt prisvärt.

• k girl

Crémant de Bourgogne Geisweiler Brut (ca 90 kronor) är ett fantastiskt mousserande vin. Brukar få höga betyg i testerna. Vi serverade det på vårt bröllop och det var MÅNGA som kom och frågade om vad det var, även folk som inte brukar gilla mousserande vin. Helt rätt att servera till både newbies och champagneälskare. Personligen tycker jag att Henkell Trocken är riktigt, riktigt äcklig...

• Litheo

Håller med:

7649 Chapel Hill Sparkling Chardonnay Ungern Flaska 750 ml (78.66) 59.00

Den får ofta bäst i test på godaste mest lik champagne. Vi hade den på vårt bröllop

♥ღ♥ Stolt mamma till Theo 3,5 år & Iza som är beräknad komma i aug! ♥ღ♥
  • Egensinnig

Ja tänk så olika smak man kan ha! Jag avskyr crement de bourgonge - tycker de flesta är stickiga o alldeles för torra. Chapel hill tycker jag också endast ska drickas i nödfall
    Det bästa är ju att köpa några flaskor och testa hemma - gärna med det tilltugg man tänkt sig

Matilda, Matilda........
  • k girl
    Egensinnig skrev 2009-06-10 15:34:15 följande:
    Ja tänk så olika smak man kan ha! Jag avskyr crement de bourgonge - tycker de flesta är stickiga o alldeles för torra. Chapel hill tycker jag också endast ska drickas i nödfall Det bästa är ju att köpa några flaskor och testa hemma - gärna med det tilltugg man tänkt sig
    Det beror ju vad man gillar.
    De flesta ovana vindrickare föredrar halvtorra mousserande viner som är höga i sötma.
    Jag tycker att halvtorra viner har sin plats (med rätt tillbehör, till exempel kryddstark asiatisk mat), men inte som apertif.

Cremant de Bourgogne Geisweiler Brut är torr, men inte alls stickig i smaken (jodå, är man inte van vid att dricka torra viner kan jag förstå att man uppfattar det så), utan faktiskt ganska fruktig.
  • k girl

Kan tillägga att till ett torrt mousserande vin kan man servera ett tillbehör som är fett (till exempel anklevertoast) eller syrligt, det kompletterar varandra väldigt väl.

• mosterYster
    k girl skrev 2009-06-10 15:42:55 följande:
    Kan tillägga att till ett torrt mousserande vin kan man servera ett tillbehör som är fett (till exempel anklevertoast) eller syrligt, det kompletterar varandra väldigt väl.
    Instämmer i både vinval och tillbehörsval.
  • EliLeoMa

Asti Cinzano, gott gott gott!

Svar på tråden Prisvärt mousserande vin?