• Anonym (undrar)

Varför liten moderkaka?

Undrar om det är någon som vet vad det är som gör att moderkakan blir liten? Vad är det som inte "funkar".

Hade en liten moderkaka (254g) men ut kom en fullstor bebis - jag funderar på hur hon kunde klara sig och bli så stor med tanke på den lilla moderkakan.? Dessutom två små infarkter.

• Svar på tråden Varför liten moderkaka?
  • Anonym

Rökte du under graviditeten?

• Anonym (undrar)

Nej absolut inte. Men jag funderar på om allergi kan påverka.? Om man går runt och är allergisk hela dagarna men istället tror att man är förkyld..........? Kroppen påverkas ju väldig av allergi.... bara en fundering jag har.

• Anonym

Hittade det här:

"

Betydelsen av moderkakans storlek är omtvistad. I vissa studier finns en negativ koppling mellan placentans storlek och olika bristtillstånd, andra studier visar på motsatsen. Det finns all anledning att förhålla sig avvaktande. Risken är stor att vi använder mått som ter sig lätta att mäta för förlopp som är extremt komplexa. Placentans vikt beror exempelvis på hur pass mycket blod som först kramats ur. För några år sedan diskuterades det så kallade yrkeskvinnosyndromet. Kvinnors stress antogs leda till att moderkakan kalkade igen. En veritabel mätningshysteri tog vid som trots omfattade studier inte givit några signifikanta resultat."

Källa: http://www.bikupan.se/swedish/arbete/socmedgrav.html

Det finns inga entydiga svar verkar det som. Huvudsaken är ju att din lilla dotter är frisk och mår bra.

• Anonym (undrar)

Oj då - ja stress är nog en stor bov till mycket här i världen. Men som sagt det verkar inte finnas några entydiga svar. Bara funderingar!

Tack för du orkade leta upp upp texten :)

Svar på tråden Varför liten moderkaka?