• frökenanna

Någon mer med järnvärde under 100?

var hos barnmorskan häromdagen och hade bara 96 i hb. Om det blir lägre måste de gå vidare och undersöka varför.
    Någon mer som varit med om så låga värden och vad hände då?

• Svar på tråden Någon mer med järnvärde under 100?
  • Mamalicious

Jag! Hade hb på 94 sist, trots högsta dos av järntabletter. Känner du av ditt låga värde? Jag är trött, kan sova när som helst och ofta ont i huvudet Till mig sa dom inget om att gå vidare och se vad det beror på.

• Fröken Juni

Jag hade lågt under min förra graviditeten. På mig tog de blodstatus, men hittade inget fel. Hade sas anemi, men det steg på slutet och idag har jag normal hB på 118.

Hade 89 som lägst, var tal om dropp, men det blev inte så.

• frökenanna

Jaa, jag känner verkligen av det nu. Är trött och orkar inte ta några initiativ, är dessutom lättirriterad och förmodligen inte den roligaste mamma/fru just nu...

Jag äter 6 Hemofer + blutsaft + jordgubbar och kiwis och juicer varje dag sedan senaste BM-besöket.

Hoppas att det gör nytta. Ingen höjdare med så lågt hb inför förlossningen med tanke på att man tappar en hel del blod då. Läste dessutom att barnet kan få men av det så jag vill ju att det ska bli bättre.

• lilyanna

Barnet lider inte av att du har lågt HB, den tar allt som den behöver och det är just därför som du mår dåligt och känner dig så trött.

Jag har haft 76 i HB denna graviditet, har därför fått venofer via dropp och tack vare det fått upp mitt HB till 116 för tillfället.

Oliver 070327, lillebror BF 090814
  • Fröken Juni

Jag har hört här att bebben påverkas negativt om mamman har lågt hB.

• solnamorsa

hejhej hade 98 i järnvärde, barnmorskan var inte så nöjd. Men har lidit av järnbrist tidigare då jag tränade på hög nivå, så jag känner direkt av om jag har det, känner ingenting nu. Känner inte att man ska jätte panik, men har ökat på med järntabletter så hon blir nöjd nästa månad man ska in. =)

• Tozza

Jag har oxå trots en massa järntillskott lågt hb, det bara sjunker och sjunker. Senast var det på 90 tror jag och då tog BM blodprov och skulle prata med en läkare hur vi skulle gå vidare, ev dropp.

Kruxet med mig är att jag tål inga tabletter - magen säger stopp direkt. Har kört nu med blutsaft men det hjälper ju som sagt inte, skit svårt...

Jag trori nte att jag direkt känner av lågt järnvärde, äter andra mediciner som jag blir trött av.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
Svar på tråden Någon mer med järnvärde under 100?