• xxJessikaxx

Vit tvätt som blir gråbeige?

Har en massa kläder som var kritvita från början och trots att jag endast tvättat dem med liknande färger (ljusa eller vita) så blir de solkiga i färgen, beiga och daskiga. Vad är felet? Vad kan man göra? Nåt speciellt tvättmedel eller så?

• Svar på tråden Vit tvätt som blir gråbeige?
  • 12020

Jag hade samma problem med trosor från Lindex. De sa att en del vita kläder är färgade vita, så när man använder tvättmedel för vit tvätt så bleks de. Tvättar numera all min tvätt med kulörtvättmedel.

• Audrey Will

Jag mixar inte vita plagg med någon annan färg alls, även om det är ljusa nyanser. Bara vitt med vitt!

• Catz

Jag använde enbart kulörtvättmedel förut och få blev dem sådär dassiga efter ett tag. Men sen jag började tvätta vita kläder med vittvättmedel så har de hållit sig vita och fina. Ibland häller jag i lite extra blekmedel också, men vet inte om det gör så mycket skillnad. Det är ju blekmedel i vittvättmedel.

Började med vittvättmedel när vi köpte ny tvättmaskin. Man vet ju aldrig, kanske bara det att den nya maskinen är så mycket bättre.

• Joonas

Har läst att man kan lägga underkläderna i klorin några timmar innan man tvättar i maskin. Har inte provat...

Svar på tråden Vit tvätt som blir gråbeige?