• Anonym (rädd)

Snälla nån, hjälp!! Tandvård från helvetetet!

Hej! Jag behöver råd av nån klok själ här inne. Jag har en tand där en lagning lossnat helt och det har blivit en inflammation i tanden. Jag har ont i den. Jag var hos tandläkaren i förrigår (folktandvården) akut, för att se vad de kunde göra. Tandläkaren lyssnade inte öht på att jag är rädd för att gå till tandläkaren (har tidigare haft en hemsk upplevelse där jag drog ut en tand utan bedövning) utan hon bara började borra utan att bedövningen tagit ordentligt. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag höll på att svimma. De kunde inte helt och hållet slutföra borrningen och de fick fylla igen med tillfällig lagning. Nu gör det mer ont än innan jag gick till tandläkaren från början! Idag åkte in akut till en annan tandläkare, också folktandvården. Jag sa att jag ville dra ut tanden men det tyckte inte läkaren. Han bara propsade på att jag ska rotfylla den och trots att jag upprepade gånger bad honom förklara varför så gav han mig bara konstiga svar som tex: " om tio år kommer du ångra dig att du tog ut den" (tanden sitter längst in i munnen, den syns inte och jag använder den nästan inte alls för att tugga) Han bara hittade på en massa konstiga svar och tillslut så kändes det som att han bara ljög för att få mig att rotfylla, gud vet varför! Tillslut gick han med på att dra ut den. Satte bedövning och den tog inte alls! Jag satt där jättelänge, fick tre sprutor!! Inget hände såklart för att jag var livrädd. Hade hjärtklappning och var supernervös pga vad som hänt tidigare.

Eftersom bedövningen inte tog som den skulle (tandläkaren var helt jäkla värdelös och visste inte vad han gjorde eller snackade om) så sitter jag här nu där halva mitt ansikte är bedövat men min tand gör ont!! VAD SKA JAG GÖRA? Jag vågar aldrig i livet gå tillbaka till folktandvården. Snälla nån, ge mig ett råd på hur jag ska agera här. Känner mig helt maktlös och vet varken ut eller in.

• Svar på tråden Snälla nån, hjälp!! Tandvård från helvetetet!
  • anna klara

Å vilka idioter!! Usch jag vet hur det känns, har oxå varit med om liknande. Var bor du? I göteborg finns det nåt som heter "mjuka händer"

Har inte varit där än (ska gå när jag vågar...) Dom ska vara jättebra har jag hört. Annars får du väl ringa nån privat o säga i telefonen med en gång att du e rädd,

och att du vill dra ut den.

• NadiaMi

Ring privat.
    Det kostar inte mycket mer än folktandvården och de brukar dessutom vara ganska måna om sina patienter.

Du bör också nämna redan när du ringer om tid att du har tandläkarskräck pga tidigare upplevelser så de kan boka in dig med en tandläkare som är förberedd på det och kan bemöta dig på ett bättre sätt redan från början, istället för att du ska försöka förklara dig när du sitter i stolen och tiden börjar ticka iväg.

Du kan också prata med ansvarsnämnden (eller vad de nu heter för tandläkare) och berätta om dina erfarenheter. Vilka du träffade finns ju i journalerna och det kanske inte ger dem en formell varning men att 'resa flagg' för att allt inte gått till på riktigt rätt sätt är aldrig fel.

• Anonym

fy vilken jobbig upplevelse!
    Kan bara säga att jag varit med om liknande, då det inte gick att bedöva tanden för det var inflammerat, jag fick äta pencillin i 2-3 dagar för att det skulle ge med sig och funka med bedövning!
    Hoppas du fått hjälp nu!

• Ninno

åh tack för era svar! Och även om jag absolut inte önskar er samma upplevelse så känns det skönt att inte vara ensam om den. Jag bor i Malmö och detta hände först på Carolikliniken och sedan på Heleneholm. Helt galet vilken otur man ska ha! Två gånger i rad råkar man ut för såna saker :S när man dessutom är jätterädd. Tack för era råd! Har bokat tid på en privatklinik. Ska ringa dit igen och förklara mer utförligt om min rädsla (gjorde inte det när jag ringde och bokade tiden) Man kanske kan be dem skriva in det i journalen?

• Anonym (samma som nr 3)

faktum är att jag är JÄTTE tandvårdsrädd, igår var jag hos tandis och innan behandlingen fick jag nåt som hette Dermikum (el. liknande)....WOW, minns inte nåt av behandlingen. Så absolut att du ska berätta om din rädsla , man kan ju få narkos oxå, vilket jag är beviljad, men jag ville testa detta först å det funkade!
    Du ska se att det redewr sig för dig oxå, men du borde få pencillin kanske. Bra att de borrat upp ändå, för då släpper det ju på trycket i pulpan....
    *lider verkligen med dig*

• Emriella

Min tandläkare sa en gång att en del människor är så pass "svårbedövade" att de får komma en timme tidigare än planerat för att ta bedövningssprutor. För en del tar det alltså lång tid för bedövningen att verka.

• anna klara

Jag fick 7, ja, SJU st bedövnings sprutor en gång för länge sen, och ingen hjälpte =(
    Tror inte han var tandläkare den, han kanske trodde det själv....

• FH Mamma

Detta är en sak som jag tycker är viktigt att tandläkare berättar om och det inte är säkert att bedövningen hjälper när man har en infektion.

På min sjukhustandvård kan man få tandvård med KBT.

Väljer man KBT så får man inga mediciner men som någon annan sagt att man kan få lugnande som lugnar en vildhäst ja nästan iaf.

Jag går på tandläkar KBT och den första gången med tandläkaren förra veckan så började de lugnt och hon började med att ge salva på tandköttet sen bedövning sen kände hon och eftersom jag fortfarande hade känsla kvar i tanden så gav hon mig mer bedövning men det hjälpte inte så jag gick hem för att äta pencillin.

Tandläkare som har hand om tandläkarrädda är ofta mycket mjukare och försiktigare.

• Anonym (rädd)

anna klara skrev 2009-06-05 20:24:24 följande:

TS var bor du?
    Jag bor i Malmö...Vet inte vad det finns här om man ska få specialhjälp?
  • NadiaMi

Det finns även olika sorters bedövningar, så berätta om försöket med bedövning som inte tog också. Då kan de dels kolla om en möjlig infektion ligger i bakgrunden och om en annan variant än 'den vanliga' kan vara ett alternativ för dig.

Ju mer de vet, desto bättre kan de hjälpa dig.

• Menhir

Att bedövningen inte "tar" betyder inte att tandläkaren är inkompetent, bara att bedövningen inte tar.

Det kan bero på att patienten är rädd eller att det är kraftigt inflammerat till exempel.

Vid inflammation i nerven kan enda sättet att slippa värk vara att borra in till nerven - fast inte bedövningen tar! - då lättas trycket och man kan lägga på smärtstillande medel på tanden.

Det är heller inte alltid man blir smärtfri meddetsamma efter behandlingen heller, tyvärr, kroppen tar ibland lite tid på sig att läka.

Hoppas du hittar en tandläkare som du trivs med o har förtroende för!!

Svar på tråden Snälla nån, hjälp!! Tandvård från helvetetet!