Maxbelopp i uttagsautomater??
Hur mycket kan man som mest ta ut på en dag i Swedbanks uttagsautomater? Någon som vet?
Hur är det om man går in på ett bankkontor, finns det någon gräns då?
Hur mycket kan man som mest ta ut på en dag i Swedbanks uttagsautomater? Någon som vet?
Hur är det om man går in på ett bankkontor, finns det någon gräns då?
Förr var det 7000kr/uttag och max 14000/vecka har jag för mig. nu vet jag inte.
Banken brukar vilja att man säger till om man vill ta ut 50 000 eller mer.
en kan nog få ut det ändå.
Vad ska du göra för spännande med penarna ? :)
Har inte riktigt koll på vad maxuttaget per gång är, men man får ta ut max 15 000 kr på 4 dagar har jag för mig.
Inne på banken så vill dom att man säger till innan man ska ta ut större belopp. Vet dock inte riktigt vad dom menar med "större belopp".
Bankerna har sänkt sina uttagsgränser drastiskt på senare tid på grund av alla rån. Jag jobbar inte på Swedbank men på en annan bank. Och här är det uttagsgräns 15 000. Om du vill ha mer än så måste du ringa in en eller två dagar innan och beställa pengar, då kan du i princip få ta ut så mycket du vill. Men du måste oftast fylla i en blankett om vad du ska ha pengarna till.
Aha. Ska ju köpa en bil...
Men hur funkar det med postväxel då, nån som vet det?
Postväxel är enkelt och smidigt. Du går in på banken och ber om hjälp så skriver dom ut en direkt. Och det står ju mottagarens namn på så det är ju mindre risk för att du blir rånad.
När vi skulle köpa bil så fick sambon säga till på banken innan så de fick beställa hem pengar. Tanken var att jag skulle hämta ut pengarna (från hans konto) så han skulle slippa åka hem från jobbet... så han fick med sig någon lapp hem som vi skulle skriva under för att få ut pengarna när det var dags. Sen blev det iaf löst så att sambon kunde ta sig till banken iaf och han åkte dit för att hämta ut pengarna... men det gick inte. Eftersom han tidigare sagt att det var jag som skulle hämta ut dom så blev han tvungen o åka hem igen o hämta mig
Det var tydligen jättenoga med det där trots att det var hans konto o hans pengar.
Om du ska köpa en bil kan du gå till banken och säga att du vill ha pengar på en postväxel. Du behöver inte ringa innan eftersom det inte används några kontanter. Men du kan fortfarande behöva fylla i en blankett. Där skriver du bara att du ska sälja din bil, registreringsnummer och ditt personnummer och allt. Sedan får du postväxeln, som du sedan ger till den du köper bilen av. Du skriver över postväxeln på den personen. Dvs skriver "överlåtes till "Bilsäljarens namn och personnummer" och sedan din namnteckning. Sedan går bilsäljaren till banken med denna och skriver under den med sin namnteckning och sätter in postsväxlen på sitt konto. Då måste han också fylla i en blankett om var pengarna kommer ifrån. Så det är bra om ni skriver kontrakt/kvitto som ni båda har kvar. Denna tar banken en kopia av när de sätter in hans pengar.
Det är mycket bättre med postväxel om du ska köpa en bil, då slipper du gå runt med kontanter.
Du kan också skriva postväxeln på mottagarens namn direkt men vi brukar rekommendera att du skriver den på ditt namn först. OM köpet inte skulle gå igenom osv är det svårare för dig att sätta in pengarna igen sedan om det står mottagarens namn på. Så skriv ditt namn på och överlåt den sedan till mottagaren, på baksidan.
Jo precis, om det stod ditt namn på är det ju dina pengar liksom. Då måste du sätta in pengarna. Men han ska nog kunna sätta in pengarna igen, även fast det står ditt namn om han tar med sig kvittot. Där står nog att det var han som hämtade ut pengarna.
Tänk bara på att en postväxel är likvärdig kontanter vilket betyder att tappar du postväxeln så är pengarna borta..
Srandra: Men om du sparar kvittot kan du ringa och spärra postväxeln, då blir den inte giltig. Men det är sant, man ska vara lika försiktig med postväxlar som med kontanter.
När jag jobbade på bank hade vi en som skulle köpa en häst, hon gav postväxeln i förskott å skulle prova hästen. Sen blev det inget köp men dom behöll postväxeln ändå. Tror inte hon fick tillbaka sina pengar.. inte utan maassa strul iaf. Kan ju inte spärra om dom överlåtit egentligen. då kan man ju bara ge postväxeln till ngn å sen ta bilen å sen åka till banken å spärra den..
Ah, man ska inte ge postväxlar i förskott alltså ;)
Tack för alla svar!
MoaLi: menar du alltså att man ibland måste redovisa för banken vad pengarna man tar ut ska gå till?
Det låter ju helt sjukt! Det är ju mina egna pengar, som jag rimligtvis borde kunna använda till vad som helst utan att bli ifrågasatt eller behöva redovisa för någon.
Tycker liksom inte att min bank har med att göra vad jag väljer att använda mina pengar till, känner mig lite omyndigförklarad av såna situationer.
Ja.. precis.. det är enligt penningstvättslagen. Dock frågar vi ju inte alltid när folk tar ut pengar, hellre när folk SÄTTER IN pengar. Det är ju det kan handla om penningtvätt främst.