Varför inte rödbetor?
Fick höra idag av en arbetskamrat som är tillbaka från mammaledigheten att man inte ska äta rödbetor under graviditeten. Är det så och varför??
Vad är väl pyttipanna utan rödbetor.....
Fick höra idag av en arbetskamrat som är tillbaka från mammaledigheten att man inte ska äta rödbetor under graviditeten. Är det så och varför??
Vad är väl pyttipanna utan rödbetor.....
va? konstigt, har du kollat på livsmedelsverket sida?
det här är bebis nr 2 nu o jag har aldrig hört ngt om att man inte får äta rödbetor.
men gör som angla säger o kolla livsmedelsverkets sida.
rödbetor äter ajg i alf
Jag äter massor av rödbetor!
Har bara hört att det inte är nyttigt för barn under 1 år att äts rödbetor..... Men när man e gravis e de väl okej?? Eller
har aldrig hört det finns inte med på listan jag fick med på inskrivningen
Whilda det har jag oxå hört men för gravida?? vart lite orolig om det är så eftersom jag älskar rödbetor.
Det var inte så att ni åt lunch och hon ville ha alla rödbetorna själv? !
Det är helt okej för gravida att äta rödbetor (och spenat), däremot ska barn under ett år INTE göra det.
lita på livsmedelsverket!
man ska inte höra på alla wanna-be experter!
Underbart att höra tjejer. Blev lite orolig där ett tag. Gillar både spenat och rödbetor.
Jag tror man får äta rödbetor undergraviditeten men inte sen när man ammar!
Rödbetor är helt okej även under amning, men man ska inte ge det till barn under ett år p.g.a. att rödbetor innehåller nitrat (nitrit?)
...samma gäller väl honung? Att det inte ska ges till barn under 1år, men är OK vid grav.?
Inte för nitriten, men ngt annat ämne...
babe
samma gäller för honung - OK för gravida men inte för spädisar
det är pga att det kan finnas sporer av clostridium botulinum i honung och de kan i små barnmagar - pga att de inte har så stark magsyra - växa ut till bakterier och producera toxin
då får barnen spädbarnsbotulism
sporerna överlever kokning, ugnsvärme etc så man kan inte ha honung i bröd eller mat till de riktigt små heller
äter rödbetor!
Ett tips är att ha Chevre till - mmm gott - och honung.. Fast man får värma chevren om man inte är 100 på att den är OK (vilket jag aldrig är)
Ett annat tips är att värma chevre och sen när den svlnat ha den i grovt bröd med banan och kanel... Mmmmm
Fast nu glömde jag visst bort rödbetorna....
Det var tur det håller på att koka in rödbetor nu som bäst. Blev orolig att sambon skulle få äta den själv
Sindi v33
Rödbetor är såå gott, fast om man äter för många blir det full fart i magen
Och så blir man så rädd sen när man ska på toa! Men bara man är beredd... Fast av ngn anednng så glömmer jag alltid bort det.... *ha* trots att det bara har gått ett dygn max...