• andra

röd rumpa :(

Är så ledsen. Tre månaders dottern är jätteröd i rumpan, vart det i flera dagar och jag smörjer med Inotyolsalva varje blöjbyte. Det verkar inte hjälpa så mycket. Verkar som att hon håller på att få första tanden och hon bajsar så det sprutar. Känner mig som sämsta morsan för att hon inte kan bli fin i rumpan igen :(
    Några tips till mig?

• Svar på tråden röd rumpa :(
  • luzorsus

lufta och inotyol har hjälpt oss, ellerprova nån annan rumpsalava för barn,finns ju fler att välja mellan

• gumzan

blanda  50%inotyol + 50% behpanten i en liten kopp och smörj med, det är ett knep som SSK på neo använder. Hoppas de hjälper.

behpanten finns på apoteket,

Lycka till!

• viseversa

testa att byta blöjmörke. Min dotter var superröd i rumpan. det var så det såg avskavt ut. Jag testade olika blöjmärken och har märkt att det blev MYCKET bättre när vi började använda Icas egna blöjor! Sen smörg smörg smörg såklart. Vet att det är jobbigt med små röda rumpor. men jag lovar det är inte för evigt!

• andra

Min flicka har också sån där "avskavd" fläck. Får testa byta blöjor och den där blandningen. Imorgon ska hon få ligga och lufta sig så mycket det bara går!

Tack för svaren :)

• allakantralla

potatispulver på salva funkade på min dotter när hon hade diarré. alltså först sala, sedan potatismjöl.

• gumzan
    andra skrev 2009-06-05 21:08:38 följande:
    Min flicka har också sån där "avskavd" fläck. Får testa byta blöjor och den där blandningen. Imorgon ska hon få ligga och lufta sig så mycket det bara går!Tack för svaren :)
    Då kommer hon bli lycklig när hon får ligga utan blöja halva dagen{#lang_emotions_smile}
  • andra
    allakantralla skrev 2009-06-05 21:09:02 följande:
    potatispulver på salva funkade på min dotter när hon hade diarré. alltså först sala, sedan potatismjöl.
    Värt att testa. Potatismjöl har man ju hemma. Men borde inte puder fungera lika bra?
  • WildaoDorian

Kanske är det svamp? min pojk va mycket röd o inget hjäpte, testade då dactakort (svampsalva) o det blev bättre

• allakantralla

Det gör det säkert. Men jag var en fattig student, och hade inte råd med puder. Tänkte inte ens på att det borde fungera lika bra med puder, minns bara det där potatismjölspaketet på skötbordet...

andra skrev 2009-06-05 21:09:55 följande:
    Värt att testa. Potatismjöl har man ju hemma. Men borde inte puder fungera lika bra?
  • jagvetintevadjagheter

Den enda salvan som hjälper när sonen får röd rumpa är natusans salva. Har testat massa andra salvor men ingen annan hjälper...
    Så testa nån annan salva är mitt tips :) Och lufta såklart

• Blå Flygare

Haft samma med sonen när han var så dålig i magen, inget hjälpte. Sen blevhan bra i magen och då flyttade det röda sig från rumpan till över snoppen. Mandelolja hjälpte ibland lite, inotyol gjorde det direkt sämre. Bephanten hjälpte inget, potatismjöl förvärrade det. Miniderm förvärrade. Till slut tog jag mildison och då blev det bra! Och nu håller jag det från att komma tillbaka med borago. Tror orsaken till rödheten avgör vad som hjälper o ej. För sonen handlade det nog om atopiskt eksem fast det var i blöjområdet.

Bäst mot det röda är dock rätt blöja (i vårt fall tyg eller lidl) o luftning. Och täta blöjbyten!

• mammis12

när min son hade röd rumpa så använde jag vaselin. men det slutade jag med och började med puder istället och sens dess har han inte varit röd i rumpan....puder funkar för min son....

• jsm

Vi märkte att vår lilla blev röd av pampers blöjer sen när vi bytte till coops blev det genast bättre. Lägg lite plastad frotté på filten så kan de ligga länge utan blöja, jag köpte det på metervara så har man lite mer spelrum när de kissar.

• lucky65

Byta tvättservetter kan också hjälpa... om inget annat gör det. Min son blev röd direkt när jag "skulle testa" ett annat märke.

Lycka till

• Vilverin

Min dotter hade likadant och det var svamp. Körde med pevaryl ett tag och nu ser hon jättefin ut.

• Nattuggla72

Torka stjärten med enbart vatten! Och smörj med Inotyol! Som jag ser, så gör du allt rätt!

• Blå Flygare

Vatten är uttorkande, så om det är många bajsblöjor om dagen bör du inte tvätta med enbart vatten. Gör man det o rumpan blir röd av att vara uttorkad lär inotyol förvärra det hela.

Ta olja i tvätt-vattnet. Kallpressad raps/oliv brukar rekommenderas, men vår son blev värre av raps. Däremot funkade mandelolja. Bäst funkar dock våtsevetter eftersom det inte är så mycket vatten i de. Fast det får man väl inte rekommendera eftersom det är så mkt kemikalier i

• andra

Tack för alla svar. Bytte blöjmärke. Rödheten försvann nästan helt över natten! Så nu vet jag vad det var för fel denna gången i alla fall. :)

• gumzan
    andra skrev 2009-06-07 20:08:08 följande:
    Tack för alla svar. Bytte blöjmärke. Rödheten försvann nästan helt över natten! Så nu vet jag vad det var för fel denna gången i alla fall. :)
    Vad skönt att du hittade orsaken. :)
Svar på tråden röd rumpa :(