• Anonym (shit)

Min man anklagas för ekobrott!

Min man och en kompis är misstänkta för ekobrott..nånting med aktier..jag kommer inte ihåg termen.
    Men min man är inte orolig,han säger själv att han har förklarat allt för polisen och att han äroskyldig.
    Men jag hittade en mobil nu och kollade igenom det och såg massor med sms med hans kompis. Att kompisen är skitorolig,han har skickat sms till min man att överföra pengar till honom, att han vill inte sitta i fängelse..osv..
    Jag blir väldigt konfunderad, jag visste inte om detta telefon och att ärendet är så allvarligt som kompisen skriver att det är...

Jag blir orolig..ska jag berätta att jag hittat telefonen,läst sms....åh vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min man anklagas för ekobrott!
  • Anonym (^*^)

Är det fråga om ett insiderbrott?

• Anonym (shit)

jag vet inte...nåt fiffling med handling av aktier..om jag uppfattade det rätt.
    Jag är inte så insatt.vill inte ens veta för jag har trott att det var inget speciellt men nu när dom två skickar sms i en kontakttelefon,smusslar så blir jag mer misstänkt att det är nog inte så oskyldigt!!

• Anonym (^*^)
    http://www.ekobrottsmyndigheten.se/templates/Page____1812.aspx

här kan du läsa mer om insiderbrott.
    är det grovt så kan det ge upp till 4 års fängelse.

Men sitter han inte anhållen nu så är det med all sannolikhet inte grovt utan ett ringa brott.
    Åklagaren hade säkert anhållit honom och sedan begärt honom häktad om det ansågs att de två skulle kunna försvåra förundersökningen
  • Anonym (shit)

Jag tror att det var otillbördig marknadspåverkan det handlade om...Men jag vet inte vem som har gjort det..
    Åh jäklar!!!

• Anonym (^*^)

Men han har vara varit på förhör? Båda är med andra ord fortfarande fria?

• Anonym (shit)

Min man har haft två förhörer för ett år sen och nu den 17 juni är det rättegång.

• Anonym (^*^)

Då skulle jag med all sannolikhet kunna påstå att det är ett ringa brott. Hade det varit grovt så hade de suttit häktade fram till rättegång för att inte kunna försvåra utredningen och dölja eller undanröja bevismaterial.

• Anonym

Anonym (shit) skrev 2009-06-05 21:48:47 följande:

Min man och en kompis är misstänkta för ekobrott..nånting med aktier..jag kommer inte ihåg termen.Men min man är inte orolig,han säger själv att han har förklarat allt för polisen och att han äroskyldig.Men jag hittade en mobil nu och kollade igenom det och såg massor med sms med hans kompis. Att kompisen är skitorolig,han har skickat sms till min man att överföra pengar till honom, att han vill inte sitta i fängelse..osv..Jag blir väldigt konfunderad, jag visste inte om detta telefon och att ärendet är så allvarligt som kompisen skriver att det är...Jag blir orolig..ska jag berätta att jag hittat telefonen,läst sms....åh vad ska jag göra???
    Om ni är gifta berör det dig lika mycket som honom!
    Har han gjort någonting olagligt påverkar det dig också,
    Då har ni tex delad ekonomi.
    Självklart måste du få veta allt, eller inget.
    Kanske är det bättre att du inget vet?
    Fråga honom!
Svar på tråden Min man anklagas för ekobrott!