• MUSDOKTOR

Röd rumpa - tips!

Sonen på 1 år är JÄTTE röd i rumpan.
    Så fort han har bajsat så gråter han jätte mkt, slår och sparkar för att det gör så ont.

Har smörjt/smörjer med idomin salva och zinksalva.
    Men tycker inte det hjälper.

Har någon något tips kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 20:56
    Nu har även det blvit självsprickor eller hur man ska kalla det..

• Svar på tråden Röd rumpa - tips!
  • Lavendelbris

Lufta rumpan! Låt honom vara utan blöjan en stund, och ammar du fortfarande så smörj in lite bröstmjölk -funkar som universalmedel på alla skavanker ;)

• luckyme83

lufta rumpan ofta, och så kan du testa inotyol! finns på apoteket för 50 spänn =)

• EttElaktTroll

Använd olja i förebyggande syfte, rapsolja, sheaolja eller min favorit, ringblomsolja

• imsel

Lufta, bröstmjölk, och funkar inte det så sätt inotyol.
    Men nån sa att man INTE ska sätta inotyol om det är typ "vätskande" blåsor..
    Gissar att dom menar typ prickar.
    Då ska man sätta zinksalva.

För zinksalva är uttorkade, så det ska man inte ha om det bara är rött.

Idomin har jag använt för det var det enda jag hade hemma, men det funkar inte alls bra.
    Inotyol är bättre, och det rekommenderar tp 99% av alla man frågar.

• MUSDOKTOR
    luckyme83 skrev 2009-06-05 22:47:15 följande:
    lufta rumpan ofta, och så kan du testa inotyol! finns på apoteket för 50 spänn =)
    hittade faktiskt den salvan i mitt lilla barnapotek nyss. ska testa och smörja in den nästa blöjbyte.
    Imorrn ska han få springa och vädra rumpan, får vi se om de hjälper.
  • MUSDOKTOR
    imsel skrev 2009-06-05 22:50:18 följande:
    Lufta, bröstmjölk, och funkar inte det så sätt inotyol.Men nån sa att man INTE ska sätta inotyol om det är typ "vätskande" blåsor..Gissar att dom menar typ prickar.Då ska man sätta zinksalva.För zinksalva är uttorkade, så det ska man inte ha om det bara är rött.Idomin har jag använt för det var det enda jag hade hemma, men det funkar inte alls bra.Inotyol är bättre, och det rekommenderar tp 99% av alla man frågar.
    på zinksalvan står det tom att den kan användas på röda rumpor..
  • HullaDk

Jag tycker Silon salvan ( tror det är ungefär samma som inotyl) är mycket bettre än idomin och zink.
    Den liksom lägger ett tjockt fett lag på huden så bajsen inte svider. Och den stannar kvar länge även om blojen är på.
    Sen som dom andra har skrivit.. luft..massor med luft. Rumpen måsta vära helt torr innan blojen kommer på.
    Jag bruker vika ett gammelt handduk rundt rumpen och sen får bebisen ligge med den så länge han nu vill ligge i babygymmet.

• qwerty66

sluta smiska ? :)

idomin fungerade alltid på den gamla goda tiden... samt ingen blöja såklart.. fan tro att man blir omtålig, testa plasta in din egen stjärt i några månader och ser hur det blir :)

• Namnam

Bepanten är den ända salva som hjälp när dottern varit röd.

Lufta mycke förståss

• Merle

Torka inte med servetter på rumpan utan spola av den med vatten när du byter blöja, om du kan. Det är mitt tips. Det sliter på huden när man torkar. Och lufta mycket, som tipsas om ovan.

• imsel
    EttElaktTroll skrev 2009-06-05 22:49:15 följande:
    Använd olja i förebyggande syfte, rapsolja, sheaolja eller min favorit, ringblomsolja
    Just ja, det glömde jag säga.
    Olja är bra. Vi använder olivolja.
    Mandelolja kan man oxå ha.
  • EttElaktTroll

Ja olja är helt fantastiskt

imsel skrev 2009-06-05 22:54:39 följande:
    Just ja, det glömde jag säga.Olja är bra. Vi använder olivolja.Mandelolja kan man oxå ha.
  • fizz

kokosolja är oxå jätte bra mot röda rumpor. Det använde jag när jag var i Pakistan och min lilla dotter fick diaree...hon blev jätte röd. Redan efter ett par timmar var det röda borta. Du kan prova dig fram, jag tror att de flesta oljor hjälper. Jag hade inte zinksalva, idomin eller bepanthen med mig..annars funkar de oxå utmärkt.

• kaffekatten

vatten - så lite som möjligt.

olivolja.

blöjo´r utan optiskt vitmedel.

byta på en gång när de bajsat - bajset fräter på huden.

använd inte våtservettereller tvål eller kemikalier.

helst tygblöjor tvättade i oparfymerat tvättmedel.

fungerar bra för oss - min bästa kompis likaså

hoppas det löser sig för din lilliplutt

• miajussi
    MUSDOKTOR skrev 2009-06-05 22:45:11 följande:
    Sonen på 1 år är JÄTTE röd i rumpan. Så fort han har bajsat så gråter han jätte mkt, slår och sparkar för att det gör så ont. Har smörjt/smörjer med idomin salva och zinksalva. Men tycker inte det hjälper. Har någon något tips kanske? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 20:56 Nu har även det blvit självsprickor eller hur man ska kalla det..
    Hej såg du hade problem med röd rumpa .. ett bra tips är en salva du köper på apoteket den heter inotyol e brun o den lägger du på så de täcker hela de röda o över en natt så har de nästan läkts helt.. jag har även den till min stora tjej vid ska o hon är 6 ½ år.. lycka till lovar du inte blir besviken på den salvan o barnat kommer att älsak den oxå.
  • ulrica83

Tipsar som många andra, om Inotyol. Smörj ett ganska tjockt lager, gnugga inte in det så mycket i huden utan smörj försiktigt det röda så att salvan syns och täcker. Inotyol bildar en skyddande hinna mot fukten.

Lufta så ofta och mycket du kan.

Byt blöja ofta. Ett tips nattetid är att ha ett par blöjor vid sängen. När/om han vaknar, lägg under den nya blöjan innan du tar bort den gamla ifall olyckan är framme! På så vis behöver ni inte väcka honom mer än nödvändigt för att gå till skötbordet.

Undvik våtservetter. De innehåller mycket kemikalier och annat onödigt. testfakta.se/Article.aspx
    Jag rekommenderar Euroshoppers tvättlappar (torra). De är billiga och innehåller inga konstigheter, de är heller inte behandlade i onödan. Såvida inte jag läst på helt fel vill säga! Men vi tycker de är suveräna. Ska vi bort någonstans eller byta där vi inte har tillgång till vatten blöter jag upp några i förhand och lägger i en påse.

Sätt några droppar barnolja på tvättlappen efter du kramat ur vattnet.

Gnugga så lite som möjligt när du torkar.

Lycka till och hoppas sonen blir bra snart!

Svar på tråden Röd rumpa - tips!