• Anonym (luktis)

illaluktande navel

Har återkommande och långvarigt haft illaluktande "flytning" som kommer ur naveln (har ganska djup). Tvättar och haft sonens Inytyol-salva, men det hjälper inte. Både jobbigt och pinsamt då det stinker!

Vad kan det vara? Svamp? Lösning?

• Svar på tråden illaluktande navel
  • Henrik33

Det kan vara magsaft som tränger igenom. Gå till en läkare.

Djup navel? Du har inte tappat ner en ostbåge eller kebabrulle på fyllan?

• Anonym (en till)

jag har samma problem som du. har djup navel som varar och luktar illa.
    såg en gång på fråga doktorn där de tog upp detta problem. det v ar inget farligt o hade nåt med att göra att det inte var riktigt tätt eller nåt kommer inte ihåg riktigt. men man kunde göra ett mindre ingrepp o fixa till det men inget nödvändigt utan bara om man lider av det mycket.
    jag brukar tvätta naveln varje dag med bara varmt vatten o då håller den sig ganska lugnt..

• Anonym

så har jag me..trodde det va typ svett och smuts som samlades där.....fast det luktar ju inte hallonbuske direkt...

• Anonym (en till)

hittade frågan på svts hemsida:

"Jag är 45 år och skäms över mitt problem. Så länge jag kan minnas har min navel läckt lite illaluktande vätska varje månad. Kan jag få in bakterier i naveln? Kan problemet åtgärdas?

Det här är absolut inget du behöver skämmas över. Jag är övertygad om att du kan få hjälp med att lösa problemet om du söker på din vårdcentral. Det kan röra sig om en ytlig återkommande infektion i hudvecken i naveln där det kan samlas fukt som kan ge upphov till framför allt en svampinfektion. Men det kan också vara så att du har en liten rest från fosterlivet kvar i form av en förbindelse till bukhålan och som inte riktigt har slutit sig. Detta kallas fistlar och förbindelsen kan gå till tarmen eller urinblåsan. Förbindelsen eller gången kan förslutas med en ytlig operation. En kirurg kan fastställa vilken typ det rör sig om. Urachus alternativt Meckels divertikel."

• lokisse

ja det är mycke troligt att det är svamp. brukar funka med svampsalva för underlivet.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Anonym (luktis)

Tack för snabbba svar (FL är toppen:)) Kanske ska prova med Pevaryl först då. Operation verkar inte så kul...

Svar på tråden illaluktande navel