• grönräv

Ta med hunden till Norge imorgon?

Hej hej!
    Jag ska ut och resa imorgon och har helt glömt bort att kolla om det går bra att föra in hunden i Norge hur som helst.. jag ska åka färja över från Sverige till Norge där de har tull kontroll.. Nu undrar jag om jag måste ställa in resan eller om någon vet om jag behöver ha något speciellt med mig till hunden?

Tack / Sanna

• Svar på tråden Ta med hunden till Norge imorgon?
  • kimsi

Ta med vaccinationsintyg och stamtavla (om hunden är reggad) sen är det bara att resa och se glad ut, inga speciella sprutor krävs för att åka mellan Sverige och Norge.

• Splach

Papper på att din hund inte är av American Staffordshire Terrier och alla andra raser som är olagliga i norge

• Splach
    grönräv skrev 2009-06-06 09:51:25 följande:
    Aha på din länk står det att det är fritt att införa hundar från Norge till Sverige, det borde vara samma omvänt då antar jag ? alltså att man inte behöver nåt intyg av nåt slag?
    Beror helt på vad du har för ras! 
    I norge är vissa raser förbjudna, om dom antar att din hund är av sådan ras har dom rätt att beslagta den och även avliva den. 
    Därför är det upp till de att kunna bevisa genom papper på hunden att hunden ej är av sådan ras. 
  • hmcc

Nej det behövs inga intyg om det är lätt att se om hunden inte är av nån av dom förbjudna raserna.

Svar på tråden Ta med hunden till Norge imorgon?