• Carin82

Bebisen för liten vid tillväxtultraljud, vad hände sen?

Igår fick vi konstaterat av en läkare på Special mödravården att bebisen i magen är -30% mindre än den borde vara, detta har gjort att jag nu är inskriven på förlossningen för observation.

Självklart har detta väckt många tankar hos mig, att tänk om det är något fel på bebisen, att den helt plötsligt inte kommer att må bra...

Jag frågade om detta var vanligt och fick då till svar att det inte är jätte vanligt men ändå inte helt ovanligt heller, hur man nu ska tolka detta vet jag inte... =(
    Känns dock inge bra alls...

Ingen tycks kunna berätta vad som kan tänkas orsakat detta mer än att det antagligen är moderkakan som inte fungerar fullt ut.
    Men då är det ju oxå konstigt att de säger att flödet mellan vår bebis och moderkakan är bra.
    Är det bra så borde ju bebisen har blivit normal stor nu tycker man ju...

Känner mig väldigt rädd och förvirrad just nu...

Jag skulle vilja höra ifrån fler som har varit med om samma sak som mig, hur gick det sen?
    Jag skulle vilja veta:

1. Fick ni reda på vad som var felet?
    2. Fick ni gå full tid?
    3. Vad vägde bebisen när den kom ut?
    4. Blev bebisen påverkad av detta senare i livet?

Tack på förhand!
    // Orolig mamma

• Svar på tråden Bebisen för liten vid tillväxtultraljud, vad hände sen?
  • Cecese

Min andra dotter var tillväxthämmad. Upptäcktes i v. 30-32 nångång då jag låg på gräns till havandeskapsförgiftning (är 7 år sen så jag minns inte exakt vilken vecka). Jag fick gå på ctg & ul en gång i veckan samt till mvc en gång i veckan. I v. 40+1 försämrades mina värden snabbt så i v. 40+2 satte dom igång det. Dottern föddes fullt frisk med apgar 9/10. Hon var dock liten, vägde 2450 g och var 47 cm lång. Hennes blodsocker var lågt när hon föddes så hon fick tillägg tills mjölken rann till.

• Soffiie

Hej
    Förstår din oro ska försöka stilla den lite även fast jag vet att det är svårt..
    Med min dotter som nu är 7 månader så upptäckte dem på ul i v 24 att hon varliten för veckan men då kollade dem flödet och sådant och allt var bra så vi fick en tid två veckor senare. då var hon mer liten för veckan som mest minus var det 30,5% då fick jag cortison sprutor för barnets lungmognad ifall att dem skulle behöva ta ut henne tidigare och gå på flödes kontroller och ul samt ctg varje vecka för hålla kolla på hennes vikt samt att flödet och vatten nivån var bra och det var alltid bra. hon gick upp i vikt men sakta men hon följde den nedersta kurvan, läkaren bestämda att vi skulle snitta mig i v 37 för då var hon *klar* så veckan innan jag skulle snittas gjorde dem beräkningen att hon skulle väga 2400 och hon kom ut och vägde 2505 och var 47 lång.
    Om jag gått tiden ut hade hon säkert vägt en 3000kg vilket jag anser rätt normalt.
    Vilken vecka är du i ts? Vad jag förstått är det inte vikten som är jätte viktig utan mer veckorna så barnets lungor och organ hinner bli färdigt.
    Med vår dotter sa dem att det nog var genetiskt att hon är lite liten för hon är även det nu och hennes pappa är liten och smal och även nu när jag ska ha en till bebis så är den lite midre. Det enda so mvi märkt på henne nu är vikten att hon väger lite mindre menannars fullt normal. lycka till och berätta gärna vad som händer

• Tessan24

När jag väntade min dotter låg hon på -37%. Jag fick inte reda på vad som var fel, hade hf men bra flöde. Antagligen är det så att vi får små barn. De satte igång mig v.37+3 tror jag, dels för att hon var liten men också för att jag inte skulle bli värre med hf. Min dotter var 44 cm lång och vägde 2285. Hon är nu 3 år och växte ikapp på nolltid. Oroa dig inte, det går nog bra!

• TereseA

Ts..vara bara lugn..jag fick förklaringen av läkaren att endel barn blir små..behöver inte ha någon anledning.

1. Fick ni reda på vad som var felet?nej..växte in te bara som han skulle.

2. Fick ni gå full tid?gick övertid sattes igång 40+4 pga lite vatten.

3. Vad vägde bebisen när den kom ut?vägde 2750g.Beräknades 2850g.

4. Blev bebisen påverkad av detta senare i livet?är är bara 20 månader,äör nomalt urvecklat.

första min tillväxt låg det på -28% ca 1,5 vecka efter låg det på -21%..3e tillväxt vet jag inte..gjorde bara mätningar,flöde osv..

Att bebisen är liten betyder inte att det är något fel på den.

Försök bara vara lugn och stressa inte upp dig..nästa ul kommer nog gå bättre.

Lycka till...

Akiim är mitt liv 071004
  • oxen

Hej

Min syster har för två veckor sedan fått en tillväxthämmad dotter.

Vid första mätningen av SF-måttet i v 20 nånstans reagerade hon själv på att måttet var så litet. Tack vare att hon själv är utbildad BM och vår mamma är detsamma såg de till att hon fick komma in till sjukhuset och göra ett tillväxtUL. På det första visades det att bebisen låg på -16%, och eftersom det var mer än -15% blev hon kallade till ytterligare UL några veckor senare.

Vid nästa UL var det -20,9%, det som gjordes efter det blev -22,9% sen efter nästa 2v period var det -28%...
    Det sista som gjordes var nog i v35, då hade det fortsatt till -33%.
    Flödet i navelsträngen var under hela tiden bra....Hennes bebis låg även i säte, och pga fick de en tid för snitt i v 37+0. Men på flödesmätningen v36+3 hade flödet blivit sämre, och fostervattenmängden minskat, så dagen efter, 36+4 tog de ut hennes lilla tös. 2155g och 46cm..
    Hon föddes med apgar 10, 10, 10.....och var en jättepigg och frisk liten flicka. Hon flyttades upp på BB direkt, har ammat sen första stund och går upp bra i vikt.

Jätteskönt att allt var bra, det har ju varit en oro under halva graviditeten...

När man har tillväxthämmade barn i magen gör de alltid tätare kontroller, och så länge barnet visar att det mår bra i magen, och flödet är bra får de stanna.

Det kommer säkert gå jättebra ska du se!
    Lycka till

• emmelina

Min son låg - 27% i vecka 34, ökade till -29 % och jag gick på täta kontroller med tillväxtultraljud och flödesmätning var tredje dag i slutet. Men flödet i navelsträngen och fostervattenmägnden var hela tiden bra. Jag blev igångsatt på BF och han vägde 2750 och var 48 lång. Han fick diagnosen tillväxthämmad men låg precis på gränsen. Han växte som bara den när han kom ut och idag är han 1,5 år och helt normalstor! Ingen stjock kille men så är han oxå väldigt aktiv och är aldrog still! Fanns ingen förklaring mer än att det var genetiskt, då sonens far oxå var liten när han föddes i fullgången tid. Förstår din oro, jag kände likadant. Hela min resa och alla mätningar, ultraljud osv står nerskrivna här om du vill läsa mer: LYCKA TILL!
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b85623.html

♥ Kasper min Kasper ♥
  • Trolltoka

1. Fick ni reda på vad som var felet?
    2. Fick ni gå full tid?
    3. Vad vägde bebisen när den kom ut?
    4. Blev bebisen påverkad av detta senare i livet?

1. Både och, min moderkaka hade lagt av och hade dåliga flöden i navelsträngen, typ ingenting. Men varför det blev så vet ingen med säkerhet.

2. Långt i från, vart akutsnitt några timmar efteråt.

3. 783 gram och var 31cm, borde vägt ca 1100g och varit kring 35cm.

4. Inte direkt sådära. Är fortfarande nu vid två års ålder väldigt liten och nätt om man jämför med majoriteten av barn i samma åldersgrupp.

Detta var i v.28+1, var tillväxthämmad med -39%. Apgar 9, 10, 10. Sjukhus 10 veckor. Hade inga svårigheter med ammning efter att hon växt till sig sig lite. Det enda som är svårt är att hitta kläder till henne.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 23/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • Carin82

Nu har jag fått komma hem igen och denna gången med en liten tjej...

Hon föddes med akutkejsarsnitt i v.34+3, hon var 43,5cm lång och vägde 1795g.
    Min moderkaka hade börjat bli dålig, det visade sig i efterhand att den var fylld med kalkbelägningar och fungerade inte fullt ut som den skulle.
    Flödet mellan moderkakan och bebisen var dock bra men som sagt inte tillräcklig.

Det blev akut kejsarsnitt oxå på grund av att jag fick en del lätta sammandragningar under söndags morgonen den 7:e juni och vid varje sammandragning sjönk bebisens puls, så hon hade aldrig klarat en vanlig förlossning och dessutom hade hon bara blivit mindre och mindre så det fanns inget att välja på.

Allt har gått jätte bra, hon är en riktig hejare på att amma och har redan gått upp i vikt, så idag väger hon 1920g.
    Så vi har trots allt fått en liten frisk tjej, som säkert kommer växa upp och bli som vilken tjej som helst. =)

Tack för alla svar ändå, även om jag inte hann läsa några av dem innan jag blev inlagd och förlöst.

Svar på tråden Bebisen för liten vid tillväxtultraljud, vad hände sen?