Det är ju för att förhindra rakitis man ger d-droppar. Och mörkhyade barn som behöver vistas längre i solen än vita barn har svårare att tillgodogöra sig d-vitaminet själv om de bor i Sverige och behöver få d-droppar upp till 5 år.
Men jag undrar liksom dig TS.
För man VET ju att bröstmjölken innehåller d-vitamin, det är ju vetenskapligt kollat och om man som mor vet med sig att man äter mycket fet fisk och under sommarhalvåret vistas en hel del i solen så tänker även jag att man antagligen inte behöver ge d-droppar.
Min son äter fisk 4-5 dagar i veckan (han är 11 månader korr) och jag ger även Eskimå Kids... så jag struntar i d-dropparna för närvarande. Fast han fick dem iof varje dag under de 10 månader jag helammade (dvs tills han var 7 mån korr).
Men intressant anekdot: jag frågade i kassan på apoteket när jag köpte Eskimå Kids nu senast om de ensåg att man kan skippa d-dropparna då man ger fiskoljan då sonen dessutom äter mycket fet fisk... och fick till svar "D-vitamin bildar kroppen själv när man solar, det finns inte i fisk". Jag häpnade. Och jag stor på mig och sa det 3 ggr, att JO det finns d-vitamin i fet fisk. men hon sa nej, det bildar kroppen när man vistas i solen. Får det verkligen arbeta så okunnig personal på apoteket tänkte jag för mig själv... Och undrar hur hon tror att man fått in d-vitaminerna i småflaskorna med d-droppar