• DizNick

D-vitamin droppar-Varför?

Fick D-vit droppar när jag var på kontroll med vår lille son. Inget konstigt, det vet jag. Men min fråga är behöver man verkligen ge dessa?

Jag helammar och äter varierad kost.

Fler än jag som ifrågasätter att ge barn tillskott utan att man vet att det behövs?
    D-vitamin är ju dessutom ej bra om de får för mycket, då det lagras i kroppen.
    (Läst här på FL)

• Svar på tråden D-vitamin droppar-Varför?
  • missteddy

pga små barn är inte ute i solen som vi och får sin dos där igenom därför ska de ha ad tills de blir 2 år

• Lenchen77

Det var väl a-vitaminer som det inte var bra att få för mycket, därför togs det bort?!

• Tjohalia
    Lenchen77 skrev 2009-06-06 09:46:00 följande:
    Det var väl a-vitaminer som det inte var bra att få för mycket, därför togs det bort?!
    precis!
  • Reglementet

Precis, nu har de ju tagit bort A-vitaminet, vilket är bra.

• Gates

Det star lite om det i Nyfikenvital-artikeln, men det finns tydligen undersokningar som visar att vissa cancersorter forekommer mer i lander med mindre sol och att forskare har borjat komma fram till att det har att gora med D-vitaminbrist. Jag laste en stor artikel for nagot ar sedan om D-vitamin.

Nar jag gick pa min arliga lakarkontroll var det en av vardena min lakare kollade upp, det var nytt for i ar. Sa aven som vuxen ar det viktigt att se till att man far i sig tillrackligt med vitamin D, sarskilt om man inte ater de livsmedel som ar rika pa vitamin D.

• Bliglin

Det är ju för att förhindra rakitis man ger d-droppar. Och mörkhyade barn som behöver vistas längre i solen än vita barn har svårare att tillgodogöra sig d-vitaminet själv om de bor i Sverige och behöver få d-droppar upp till 5 år.

Men jag undrar liksom dig TS. För man VET ju att bröstmjölken innehåller d-vitamin, det är ju vetenskapligt kollat och om man som mor vet med sig att man äter mycket fet fisk och under sommarhalvåret vistas en hel del i solen så tänker även jag att man antagligen inte behöver ge d-droppar.

Min son äter fisk 4-5 dagar i veckan (han är 11 månader korr) och jag ger även Eskimå Kids... så jag struntar i d-dropparna för närvarande. Fast han fick dem iof varje dag under de 10 månader jag helammade (dvs tills han var 7 mån korr).

Men intressant anekdot: jag frågade i kassan på apoteket när jag köpte Eskimå Kids nu senast om de ensåg att man kan skippa d-dropparna då man ger fiskoljan då sonen dessutom äter mycket fet fisk... och fick till svar "D-vitamin bildar kroppen själv när man solar, det finns inte i fisk". Jag häpnade. Och jag stor på mig och sa det 3 ggr, att JO det finns d-vitamin i fet fisk. men hon sa nej, det bildar kroppen när man vistas i solen. Får det verkligen arbeta så okunnig personal på apoteket tänkte jag för mig själv... Och undrar hur hon tror att man fått in d-vitaminerna i småflaskorna med d-droppar

• Bliglin

Jösses vad jag slängde med en massa felstavningar i mitt förr inlägg. Ledsen för det *fort-å-fel-stumpan*

Svar på tråden D-vitamin droppar-Varför?