• Nr 14

2-åring som börjat med nattvälling igen!?!?!

Hej!
    När dottern var 9 månader började hon att sova hela nätterna. Det har funkat rätt bra med undantag ibland. Men nu efter 1,5 års ålder har hon börjat med att hon vill ha välling mitt i natten igen!!! Vi försöker få henne att somna om men hu vad ledsen hon blir om hon inte får vällingen...

Ger henne en stor flaska (drygt 300 ml) innan läggdags ca 20:00 men mellan 01-04:00 vaknar hon nu varje natt och är hungrig. Äter hyffsat under dagen och på kvällen försöker vi ge henne smörgåsar och dylikt före vällingen. Hon VÄGRAR äta gröt!!!!

Vad ska vi göra för att försöka styra upp så hon är mätt hela natten? Får förresten snart ett syskon så då blir det tufft när pappa jobbar natt annars...

ALLA tips mottages tacksamt!!!!!

• Svar på tråden 2-åring som börjat med nattvälling igen!?!?!
  • badboll2007

har ingen bra hjälp men kan berätta att vi har det likadant i perioder med vår 2,5 årige son. Han kan sova två-tre nätter rakt igenom och sen följer några nätter då han bara måste få välling en eller två flaskor i en eller två omgångar på natten. Vägrar vi så blir det ett väldans liv och vi har valt att inte tjafsa (så vi får väl skylla oss själva...)
    Vare sig han är hungrig eller att det bara är tröst så känns det som att han behöver det just då...
    I vilket fall som helst så tror jag att det är rätt vanligt, iallfall i min bekantskapskrets....

• Nr 14

Tack Badboll2007!
    Känner ingen annan som har det som vi men nu låter det som det kanske inte är helt ovanligt... Det är väl en fas kanske som går över så småningom!!!

• badboll2007

jag tror det, enligt min sons dagis så händer det mycket mellan 2 och 3 i utvecklingen som leder till mycket sömnstörningar med mardrömmar mm Samt tillväxtperioder och växtvärk mm kanske är hennes välling också en tröst?
    Kanske en extra tröst nu också när syskon är på väg...Alla förändringar kan ju vara läskiga för de små innan de vant sig...
    Tro mig, min son fattade att han skulle få ett syskon (hon är ett halvår nu) innan han kunde prata och uttrycka sig , under tiden jag var gravid, märktes i hans beteende...

• EliLeoMa

På bvc sa dom att man bara ska erbjuda vatten på nätterna, om man är säker på att barnet inte är hungrigt. Om alternativet ,välling, inte finns så somnar dom snabbt om eftersom vatten inte är särskilt lockande. Har aldrig hunnit prova själv eftersom jag helt enkelt inte har orken att ta konflikten "vatten v/s välling" på nätterna just nu, jag utgår ifrån att det blir protester dom första nätterna. Nu har sonen ändå slutat vakna om nätterna *peppar peppar*.

• badboll2007

ja...jag provade det där för nåt halvår sen, med vatten... Efter en halvtimme av krokodiltårar och skrik så gav jag efter för jag fixade inte det där...Men, jag kanske va för blödig...Hursomhelst så går det i perioder det där, så när man har fått sova ett par nätter i rad så är det lättare att ta vällingnätterna...

Svar på tråden 2-åring som börjat med nattvälling igen!?!?!