• Ziitoo

Hur skriva på kuverten?

Ska skicka ut dopinbjudningarna idag tänkte jag och sitter och funderar över hur jag ska skriva på kuverten. Sambons bröder + respektive heter nämligen olika i efternamn. Och så har vi hans syrra + sambo. Hur skriver man då? För- + efternamn på bägge eller. Hur har ni gjort?

Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • Svar på tråden Hur skriva på kuverten?
  • SIN74

Jag skriver alltid fam Fredrik Olsson oavsett vad resten i den familjen heter. Fam innefattar då alla i hushållet.

• Leone i Västerås
    Ziitoo skrev 2009-06-06 10:54:45 följande:
    Ska skicka ut dopinbjudningarna idag tänkte jag och sitter och funderar över hur jag ska skriva på kuverten. Sambons bröder + respektive heter nämligen olika i efternamn. Och så har vi hans syrra + sambo. Hur skriver man då? För- + efternamn på bägge eller. Hur har ni gjort?
    Vi skrev Fam Pettersson-Jonsson typ.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Ziitoo

Ska jag då skriva blablabla Jonsson och så blablabla Svensson istället för fam. Jonsson/Svennson? =S Är helt lost.

• Repris
    SIN74 skrev 2009-06-06 10:56:42 följande:
    Jag skriver alltid fam Fredrik Olsson oavsett vad resten i den familjen heter. Fam innefattar då alla i hushållet.
    Oj, det är big no-no för mig!!! Varför ska mannen vara liksom överhuvudet eller representanten för familjen...? Nej, då kommer feministen i mig fram Eller man kanske kan skriva "Fam Christina Olsson"...?

Jag brukar skriva Fam Svensson-Larsson.
  • SIN74

Varför mannen? Varför kvinnan? Är det så noga? Kanske ska man skriva den man känner sig mest nära av de båda:)

• Repris
    SIN74 skrev 2009-06-06 13:44:49 följande:
    Varför mannen? Varför kvinnan? Är det så noga? Kanske ska man skriva den man känner sig mest nära av de båda:)
    Absolut! Det håller jag med om. Jag tolkade det som att du "alltid" skrev mannen eftersom det var ditt exempel. Förlåt om jag drog förhastade slutsatser!
  • Ord blind
    Repris skrev 2009-06-06 12:45:43 följande:
    Oj, det är big no-no för mig!!! Varför ska mannen vara liksom överhuvudet eller representanten för familjen...? Nej, då kommer feministen i mig fram Eller man kanske kan skriva "Fam Christina Olsson"...? Jag brukar skriva Fam Svensson-Larsson.
    Jag skall ärligt talat erkänna att jag skriver det efternamnet jag känner mest behörighet med, till exempel min bästa kompis med sambo blir fam Olsson då hon heter Olsson, till min mans bror skriver jag fam Andersson då han han heter Andersson, jag adresserar helt enkelt till den jag känner bäst. Det är fel lika säkert som amen i kyrkan, men jag tycker det fungerar bra, är det någon som skriver fam Andersson på ett brev vet jag att det är från min mans sida och då folk skriver fam Larsson vet jag att det är från min sida, det spelar inte mig någon som helst roll heller. Men så har vi valt att lösa det! Helt inkorrekt! :)
  • Repris

Ord blind skrev 2009-06-06 15:52:55 följande:

Jag skall ärligt talat erkänna att jag skriver det efternamnet jag känner mest behörighet med, till exempel min bästa kompis med sambo blir fam Olsson då hon heter Olsson, till min mans bror skriver jag fam Andersson då han han heter Andersson, jag adresserar helt enkelt till den jag känner bäst. Det är fel lika säkert som amen i kyrkan, men jag tycker det fungerar bra, är det någon som skriver fam Andersson på ett brev vet jag att det är från min mans sida och då folk skriver fam Larsson vet jag att det är från min sida, det spelar inte mig någon som helst roll heller. Men så har vi valt att lösa det! Helt inkorrekt! :)
    Det känns helt naturligt för mig också, vad jag vände mig emot var "fam Marcus Svensson" med även mannens förnamn... Det är ungefär som att kvinnor förr kallades "fru Marcus Svensson"...
  • Ziitoo

Jag skrev både för- och efternamn på alla parter på kuverten =)

Svar på tråden Hur skriva på kuverten?