• Anonym (väntar barn)

Kan man vänta tvillingar utan att ha det i släkten?

Jo det är så att jag är gravid och har nästan från första början drömt om tvillingar och pratat om det och så vidare. Även en person i min släkt har tänkt och "drömt" om tvillingar i min mage.
    MEN det är så att jag inte har tvillingar i släkten och undrar om man kan rent teoretiskt kan få tvillingar ändå?

Nu kanske ni inte är lika troende som jag är med intuation och synskhet, men jag känner mig mer eller mindre "säker" på att jag väntar två stycken. Har dock inte fått göra VUL eller liknande för min BM, hon tycker jag är lite fjantig som håller på med drömtydning osv.
    Men ja, iaf. Jag tror på magkänslor och min säger att jag väntar två.
    Det är några veckor kvar till rUL men tänkte höra om det ens är möjligt!

Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Kan man vänta tvillingar utan att ha det i släkten?
  • KlasStures mamma

Sannolikheten är väldigt liten om man inte har det i släkten men fullt möjligt!

• Anonym

Självklart kan du det.
    Sök lite på nätet så kan du nog få reda på hur stor sannolikheten är.

• Anonym (Mimmi)

Tvåäggstvillingar är ärftligt, men enäggstvillingar är slump.. Har själv enäggstvillingar, men ingen i varken min eller min mans släkt har tvillingar.

• Anonym (väntar barn)
    Anonym (Mimmi) skrev 2009-06-06 13:01:39 följande:
    Tvåäggstvillingar är ärftligt, men enäggstvillingar är slump.. Har själv enäggstvillingar, men ingen i varken min eller min mans släkt har tvillingar.
    Ahaa, är det så det ligger till.. tack för svar!
  • Centrumhets

De flesta tvillingar är väl enäggstvillingar? I alla fall de flesta jag träffat. Alltså är det slumpen som avgör.
    Jag är själv tvåäggstvilling och har nog aldrig träffat någon annan som är det...

• Anonym (väntar barn)
    Centrumhets skrev 2009-06-06 13:07:45 följande:
    De flesta tvillingar är väl enäggstvillingar? I alla fall de flesta jag träffat. Alltså är det slumpen som avgör.Jag är själv tvåäggstvilling och har nog aldrig träffat någon annan som är det...
    Jag vet bara två tvilling par och dom båda paren är tvåäggstvillingar.
  • Rockstierna

1/3 är enäggstvillingar av tvillingfödslar.
    Tvåäggstvillingar är mycket vanligare.

• Anonym

När man blir äldre så är det vanligare att kroppen släpper flera ägg, vare sig man har det i släkten eller inte.

• Kattflickan

Man kan ha en ärftlig benägenhet att släppa två (eller flera) ägg vid ägglossningen och blir vart och ett av dessa ägg befruktade så blir det tvåäggstvillingar.

Enäggstvillingar beror på slumpen. Ett ägg delar sig efter befruktningen och de två delarna blir vart och ett en tvilling, d.v.s. enäggstvillingar.

Även om man inte har tvillingar i släkten så kan man få både enäggs- och tvåäggstvillingar men det är vanligast att ärftligheten spelar roll, därför är tvåäggstvillingar vanligast.

Tvåäggstvillingar blir inte mer lika varandra än vanliga syskon medan enäggstvillingar blir närmast identiska med varandra.

Äldre kvinnor som fött flera barn har störst chans att få tvillingar men självklart kan även yngre kvinnor få tvillingar.

Jag har läst på FL någon gång att de flesta graviditeter egentligen börjar som tvillinggraviditeter men att ett av embryona dör och absorberas av kroppen mycket tidigt. Detta vet jag inte alls om det stämmer så det är nog bäst att googla på det och kolla om det finns någon mer info om detta.

• Centrumhets
    Rockstierna skrev 2009-06-06 13:26:29 följande:
    1/3 är enäggstvillingar av tvillingfödslar. Tvåäggstvillingar är mycket vanligare.
    Jasså, där ser man. Vilken bra koll jag hade
Svar på tråden Kan man vänta tvillingar utan att ha det i släkten?