• Rabelais

Höjdarna - inte så oskyldigt

"Höjdarna" är ett barnprogram som många småbarnsföräldrar känner till och antagligen också uppskattar på ett eller annat sätt. Om du inte känner till Höjdarna kan du lika gärna sluta läsa här, kolla in några avsnitt och sedan komma tillbaka igen. På ytan är Höjdarna en dockteater vidareutvecklad från en julkalender (2004 om jag inte minns fel) som handlar om Ester, Franke, Abbe, Bebbe, Lipton, Sylvia och Luleå samt några bifigurer som Bib, Barbro och Skudd.

På ytan verkar det oskyldigt och småmysigt, ungefär som Mupparna fast för barn och på svenska eller möjligen som Fragglarna men om man synar karaktärerna närmre är det inte lika gulligt och oskyldigt längre:

Franke är en vuxen man som bor tillsammans med en liten flicka. Perverst är bara förnamnet och det finns en hel del juridiska termer man skulle kunna tillämpa. Pedofiler brukar hävda att de "bara är vänner" med sina offer. Abbe och Bebbe är bröder men det verkar inte hindra deras samliv. Incest var ordet och Bebbe verkar dessutom mentalt handikappad, troligen ett resultat av flera års psykisk tortyr som låtsas-raggaren Abbe utsatt honom för. Lipton är ett plågsamt passive-aggressive closet case som är förföljd av en labil butch-flata alternativt transvestit i form av Sylvia som troligen kommer att sluta som Benjamin Raspail. Luleå är bara ruggig, vi vet alla vilken personlighetstyp har som huvudintresse att frysa in saker: Psykotiska seriemördare. Att överhuvudtaget kommentera Skudd känns överflödigt, ett uppenbart mentalfall som rymt från hispan.

Vad som är anmärkningsvärt är att små oskyldiga barn skall behöva utsättas för galenskapen. Finns det ingen censur i det här landet?

• Svar på tråden Höjdarna - inte så oskyldigt
  • FriSam

Hahahahahaha!!!
    Då ska vi inte tala om Anabola-Bamse, den där rasistbjörnen.....

• Bam

Glöm inte sjumila skogen. Fullt av psykfall.

Jag dansar aldrig nykter!
  • FriSam

Det värsta jag nånsin sett är Drömmarnas trädgård, det är sjukt på riktigt. Jag tvingades titta en kvart när jag matade min bebis, dottern kollade på tv jämte.
    Jag har blivit förstörd för livet...

• Ellinor Doolittle
    FriSam skrev 2009-06-09 21:29:45 följande:
    Hahahahahaha!!!Då ska vi inte tala om Anabola-Bamse, den där rasistbjörnen.....
    bara undrar... Skalman, han ÄR väl bög?
  • FriSam

jag tror det, annars har han väl nån diagnos
    Hur som helst verkar han påtänd hela tiden.

• Rabelais
    FriSam skrev 2009-06-09 21:35:55 följande:
    Det värsta jag nånsin sett är Drömmarnas trädgård, det är sjukt på riktigt. Jag tvingades titta en kvart när jag matade min bebis, dottern kollade på tv jämte. Jag har blivit förstörd för livet...
    Drömmarnas Trädgård inte bara skapades, den produceras kontinuerligt, under en stark syratripp till tonerna av improviserande jazz. Ungefär som en hel generation får nervösa sammanbrott om man smyger upp bakom och säger "putt-putt-putt" eller "åhh - en banan!" så kommer den nu infantila generationen att behöva terapi och möjligen metadon för att komma över detta.
  • Rabelais
    FriSam skrev 2009-06-09 21:41:25 följande:
    jag tror det, annars har han väl nån diagnos Hur som helst verkar han påtänd hela tiden.
    Skalman är en barnvänlig hashpundare helt enkelt. Jämför med avsnittet då han testar heroin och får abstinens, den serien är drogreklam för hela slanten. Bamse pumpar anabola och ryss-femmor, Lille Skutt går på starka lugnande medel och Farmor heter troligen Escobar i efternamn.
  • Stårschan

Underbart! Skönt att barn-TV inte bryter en vinnande trend, utan ser till att förstöra även kommande generationer!

Svar på tråden Höjdarna - inte så oskyldigt