Vi har precis haft kalas för sonen som fyllde fem år. Förut har vi haft fri lek, tårta osv. Det har i ärlighetens namn blivit lätt rörigt och i år bestämde vi oss för att styra upp det.
Sonen ville ha ett piratkalas så det fick han. Vi bjöd bara 7 barn (istället för 11 förra året), tyvärr blev det bara killar eftersom det bara är killar som han leker med på gatan.
Direkt när barnen kom skickade jag upp dem till baksidan där de fick bygga segelbåtar. Vi hade en lång vattenränna fylld med vatten och sen en fläkt som var på och gjorde att vattnet rörde på sig. Killarna fick sedan en påse var med lite olika material i (ballong, träpinnar, träskivor, sugrör, trähjul osv.). Sen fick de bygga sina egna segelbåtar precis hur de ville med lim och annat. Och när båtarna var klara fick de sätta båtarna i vattnet och så seglade de i vattenrännan. Killarna tyckte det var jättekul och var stenkoncentrerade i 45 min! Alla fick sedan varsin liten present (en lysgrej).
Efter 45 min bröt vi för lunch och då hade jag dukat med piratdukning och serverade korv med bröd samt gjort en supergod barnbål som barnen älskade (och vi vuxna!).
När de hade ätit öppnade sonen de presenter som han hade fått. Efter det skickade jag upp barnen till baksidan igen där vi hade satt upp en glassbar med en bild på GB glassgubben. Där fanns det flera olika sorters glass, strössel, såser, maränger, smarties, strutar, chokladrån osv. Jag hade också köpt glassbägare med roliga figurer på från en sådan där glassbar ute på stan. Så fick de välja vad de ville ha. Det var populärt!
När de hade ätit glass så var det dags för skattjakt. Maken kom då fram med en kylväska och sa att "här i ligger skatten!", öppnade den och givetvis var skatten borta... I låg en lapp där han hade skrivit "Ha! Jag har tagit skatten. Leta efter skattkartan i en ballong. /Pirate Joe". Barnen fick därefter ha sönder ballonger som vi hade hängt lite här och var tills de hittade skattkartan. Skattkartan hade min man gjort på datorn med namn som "stora floden, hemska skogen" osv. Så hjälpte han dem att tyda skattkartan och de gick alla upp i skogen bakom huset och ut på en stor plätt. På vägen dit hittade de guldpengar (chokladpengar) som de fick ta (som vi såklart hade lagt ut här och var). Sen kom de upp till plätten uppe i skogen och då skulle de gå 10 steg framåt el ngt liknande och sen låg skatten där. Skattkistan var en gammal godisburk från början av seklet som vi hade och däri hade jag lagt alla godispåsar och högst upp en drös med guldpengar av choklad.
Och när detta var avklarat så hade det gått två timmar och barnen kände sig nöjda och ville gå hem (vi hade två timmars kalas mellan 1100-1300). Sonen var jättenöjd med kalaset och vi var nöjda! Det var helt klart det minst jobbiga kalas vi hade haft, mycket tack vare att vi hade körschema för alla aktiviteter + att vi hade aktiviteter. Så det blev jättelyckat!