• Neta

5-årskalas, vad hittar man på då ?

Ja, för första gången är det dags att ha ett "barnkalas" (kalas där sonen bjuder en del av de barn som han går på dagis tillsammans med). Han fyller 5 och har endast varit på ett barnkalas själv.

Men vad gör man med ett gäng 4-6 åringar ? Hur länge är lagom att hålla på ? Vad bjuder man på osv.

Jag vill ha massor av tips för just nu vet jag inte alls vad vi ska "hitta på" som är lagom på ett barnkalas (lekar eller någon annan aktivitet osv.)...Kan tillägga att det blir både tjejer och killar om de inbjudna nu vill/kan komma

• Svar på tråden 5-årskalas, vad hittar man på då ?
  • sofia23

ska med snart ha 5 års kalas o sonens första barnkalas med dagis kompisar..så vill med ha ideer

• ingrid79

Pirattema med skattjakt kanske?

• DetVarEnGång

Jag skulle bara låta de vara, ett kalas är tillräckligt mycket i den åldern, man behöver inte göra något speciellt. Ett par timmar brukar räcka. Grillspett med prinskorvar, köttbullar och t ex vindruvor brukar vara uppskattat. Dessutom glass och godis.

• cath82

Ha inte för mycket struktur och lekar barnen leker bra själva, de är lite för små för sådant de vill helst leka själva efter tårta fika och korv med bröd. Något tema på tallrikar ballonger mm kan vara kul tex sjörövare?

• storstrut

Ett tips jag såg nånstans var att låta alla barn dekorera sin egen plats när de ska äta tårta, dvs ha kritor och pennor framme och så får de rita på den vita pappersduken. På ett annat kalas hade de haft muffins, istället för tårta, som alla fick dekorera med glasyr o s v.

• Fisen

Hej! När vår som fyllde fem år nu i maj så bjöd vi in till piratkalas och det var väldigt uppskattat. På inbjudan skrev vi:

PIRATKALAS

HERMAN 5 ÅR
    NÄR? XXX KL 14-16
    VAR? XXX
    HUR? KOM GÄRNA UTKLÄDDA

OSA SENAST DEN XX MAJ

VÄLKOMNA ALLA PIRATER!

Det resulterade i att det kom både pirater, prinsessor, turtles och självaste Tingeling! Vi började med en lek där barnen fick snurra på en flaska och den som flaskan pekade på fick överlämna sin present. Det gjorde att vi fick ner tempot lite och jag tror att det var uppskattat. Sedan lekte de en bra stund innan det var dags för tårta.

Det blev pannkakstårta och saft. Det var lite matigare än bara vanlig tårta och fungerade som ett slags mellanmål.

Sedan var det lek igen och så avslutades kalaset med skattjakt. Jag lade ut alla godispåsar på olika ställen i trädgården och så fick alla barn springa ut och leta.

Papptallikar, servetter, muggar och godispåsar köpte jag på www.kalaspinglan.se

Lycka till!

• vivianne

Vi hade korv och bröd att äta och körde "korvgubbe" sist, dvs barnen fick leksakspengar och köpa korv och dricka (vi hade laddat upp med tetra-mer i olika smaker för enkelhetens skull) hos korvgubben (min man). Barnen köade, beställde och betalade med stor förtjusning. En enkel lek när man ändå ska äta.

Glassen efteråt behövde de inte betala för

Ett par timmar är rätt lagom.

• Millans hustru

vi hade biokalas, en fredag efter fsk. inledde med pizza, fruktspett (ja o marsmallows på) o sen fiskdamm, lite lek o sen picknick filtar p golvet, festisar o popcorn o film opå dvd. Ett jättelyckat kalas. barnen var lite trötta efter lång vecka men kunde varva ner tillsammans efter lite lek. Fiskdam var dotterns önskan, jag tror eg att skattjakt är bättre, femåringar har vuxit förbi fiskdamm (tror jag).
    Kalaset blev tre timmar, men vi bjöd tillbaka föräldrarna efter två timmar så det slutade lite flytande då barnen var trötta o nöjda. Jag rekommenderar det.

• buselibus

När min son fyller 5 år tänkte jag bara bjuda på korv, tårta och ha fiskdamm med godispåsar på slutet. De får leka själva. Skulle det inte fungera får jag ha någon lek t.ex. visklek, att någon får gömma sig under en filt medan en annan går ut och ska gissa sen, rita knorr på grisen el. liknande. Också måla på vit duk innan tårtan. Det får vara 2 timmar.

Jag tror inte att de är för gamla för fiskdamm, i min sons omkrets har de precis börjar med barnkalas och har då haft fiskdamm.

• cissie1

Jag tycker det är lite hysteri detta med barnkalas. En del föräldrar fixar bowlingkalas, kalas på Busfabriker etc. Barnen har jätteroligt med bara fika (glass, kakor och saft), fri lek och kanske fiskdamm! Fyller barnet år på sommaren kan man ha mycket kul i en trädgård eller park. Min son fyllde fem i januari i år och vi bjöd fem-sex kompisar från dagis. De for omkring här hemma och lekte en massa lekar tillsammans. Fiskdammen var väldigt uppskattad - de var inte alls för stora för den. Ibland dök det upp en sko i stället för godispåsen... Två timmar är perfekt, det är precis vad de orkar i det tempo som blir. Känn inte så stor press - ha bara roligt!

• Fidget

Vi skall ha barnkalas om ett par veckor då min dotter fyller fem. Vi har bjudit in tjejerna på hennes avdelning - de är 7 stycken. Kalaset kommer att pågå i 2 timmar och det blir ingen mat, bara fika. Vi skall köra sätta knorren på grisen (fast det blir kronan på prinsessan istället) och hela havet stormar. Varje barn som åker ut kommer att få en lapp med ett nummer på. När alla barn har fått varsitt nummer får de gå ut i trädgården där vi skall hänga upp snören med en ballong och godispåse på. På varje snöre skall det hänga ett nummer och så barnen leta reda på sitt nummer och dra ner varsin sin ballong och godis. På så sätt vinner alla någonting och givetvis är det lika mycket i varje påse

Min dotter gillar inte tårta så istället skall vi baka en massa muffins som barnen får dekorera med frosting, strössel och annat gott.

Sedan är nog dessa två timmar slut Blev lite inspirerad av snurra flaskan ovan så vi kanske klämmer in det med

• näradig

fri lek, musik, utomhus, god mat och nyttiga godsaker.

• F  L  I  S  A  N

När vår son fyllde fem lät vi dem hållas som de ville i två timmar och det gick jätte bra och alla hade kul. Det enda som vi bestämde över var när det var dags för fika.
    Fiskdamm med lite godis, jojjo, ballong och sån där party grej man blåser så det låter och den rullar ut sig.... (?) fick de innan de gick hem.
    Gick över förväntan faktiskt!

• Lalune2

Vi har precis haft kalas för sonen som fyllde fem år. Förut har vi haft fri lek, tårta osv. Det har i ärlighetens namn blivit lätt rörigt och i år bestämde vi oss för att styra upp det.

Sonen ville ha ett piratkalas så det fick han. Vi bjöd bara 7 barn (istället för 11 förra året), tyvärr blev det bara killar eftersom det bara är killar som han leker med på gatan.

Direkt när barnen kom skickade jag upp dem till baksidan där de fick bygga segelbåtar. Vi hade en lång vattenränna fylld med vatten och sen en fläkt som var på och gjorde att vattnet rörde på sig. Killarna fick sedan en påse var med lite olika material i (ballong, träpinnar, träskivor, sugrör, trähjul osv.). Sen fick de bygga sina egna segelbåtar precis hur de ville med lim och annat. Och när båtarna var klara fick de sätta båtarna i vattnet och så seglade de i vattenrännan. Killarna tyckte det var jättekul och var stenkoncentrerade i 45 min! Alla fick sedan varsin liten present (en lysgrej).

Efter 45 min bröt vi för lunch och då hade jag dukat med piratdukning och serverade korv med bröd samt gjort en supergod barnbål som barnen älskade (och vi vuxna!).

När de hade ätit öppnade sonen de presenter som han hade fått. Efter det skickade jag upp barnen till baksidan igen där vi hade satt upp en glassbar med en bild på GB glassgubben. Där fanns det flera olika sorters glass, strössel, såser, maränger, smarties, strutar, chokladrån osv. Jag hade också köpt glassbägare med roliga figurer på från en sådan där glassbar ute på stan. Så fick de välja vad de ville ha. Det var populärt!

När de hade ätit glass så var det dags för skattjakt. Maken kom då fram med en kylväska och sa att "här i ligger skatten!", öppnade den och givetvis var skatten borta... I låg en lapp där han hade skrivit "Ha! Jag har tagit skatten. Leta efter skattkartan i en ballong. /Pirate Joe". Barnen fick därefter ha sönder ballonger som vi hade hängt lite här och var tills de hittade skattkartan. Skattkartan hade min man gjort på datorn med namn som "stora floden, hemska skogen" osv. Så hjälpte han dem att tyda skattkartan och de gick alla upp i skogen bakom huset och ut på en stor plätt. På vägen dit hittade de guldpengar (chokladpengar) som de fick ta (som vi såklart hade lagt ut här och var). Sen kom de upp till plätten uppe i skogen och då skulle de gå 10 steg framåt el ngt liknande och sen låg skatten där. Skattkistan var en gammal godisburk från början av seklet som vi hade och däri hade jag lagt alla godispåsar och högst upp en drös med guldpengar av choklad.

Och när detta var avklarat så hade det gått två timmar och barnen kände sig nöjda och ville gå hem (vi hade två timmars kalas mellan 1100-1300). Sonen var jättenöjd med kalaset och vi var nöjda! Det var helt klart det minst jobbiga kalas vi hade haft, mycket tack vare att vi hade körschema för alla aktiviteter + att vi hade aktiviteter. Så det blev jättelyckat!

Svar på tråden 5-årskalas, vad hittar man på då ?