• prästkrage

Blodig rostbiff? Ok att äta?

Jag undrar om det är ok att äta skivad rostbiff. Den är ju oftast lite blodig när man köper den i charken. Har för mig att jag läst att kött ska vara genomstekt men är osäker på rostbiff så om någon vet så är jag tacksam för svar.

• Svar på tråden Blodig rostbiff? Ok att äta?
  • prästkrage

Tack, det var det jag misstänkte. Ville bara ha lite mer belägg för det.
    Fasen, 22 veckor till utan rotbiffsbaguett. Hm.... får nog hitta något annat som jag kan frossa i.

• La Lola

Från kostråden:
    "Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött."

Rostbiff är nötkött.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • EliLeoMa

Så länge den är nyförpackad är det ok. Nötkött måste man inte genomsteka innan man äter det.

• lia76
    Vi har ställt de vanligaste kostfrågorna till barnmorskan Helena Tillberg.
    Jag gillar råbiff. Kan jag fortfarande äta det? Jag gillar även blodiga biffar. Måste jag nu tänka på att biffen ska vara genomstekt?
    Svar: Undvik rått kött när du är gravid, av den anledning att det kan vara toxoplasmos i det, och det kan i sällsynta fall skada fostret. Vi brukar säga att köttet ska vara genomstekt när man äter det, av just denna anledning. Fryser man däremot ner köttet i åtminstone tre dygn före tillagning, så är det ingen risk. Men då är nog inte råbiffen särskilt god.

Källa: alltombarn.se
    Grå grár grey szary gris cinzento
  • La Lola
    lia76 skrev 2009-06-06 19:17:05 följande:
    Vi har ställt de vanligaste kostfrågorna till barnmorskan Helena Tillberg. Jag gillar råbiff. Kan jag fortfarande äta det? Jag gillar även blodiga biffar. Måste jag nu tänka på att biffen ska vara genomstekt? Svar: Undvik rått kött när du är gravid, av den anledning att det kan vara toxoplasmos i det, och det kan i sällsynta fall skada fostret. Vi brukar säga att köttet ska vara genomstekt när man äter det, av just denna anledning. Fryser man däremot ner köttet i åtminstone tre dygn före tillagning, så är det ingen risk. Men då är nog inte råbiffen särskilt god. Källa: alltombarn.se
    Vart har den BM hämtat sin fakta?
    De officiella kostråden som alla BM ska dela ut är de från Livsmedelsverket.
  • EliLeoMa

La Lola skrev 2009-06-06 19:20:11 följande:

Vart har den BM hämtat sin fakta? De officiella kostråden som alla BM ska dela ut är de från Livsmedelsverket.
    Skulle prcis säga detsamma
  • La Lola
    lia76 skrev 2009-06-06 19:17:05 följande:
    Vi har ställt de vanligaste kostfrågorna till barnmorskan Helena Tillberg. Jag gillar råbiff. Kan jag fortfarande äta det? Jag gillar även blodiga biffar. Måste jag nu tänka på att biffen ska vara genomstekt? Svar: Undvik rått kött när du är gravid, av den anledning att det kan vara toxoplasmos i det, och det kan i sällsynta fall skada fostret. Vi brukar säga att köttet ska vara genomstekt när man äter det, av just denna anledning. Fryser man däremot ner köttet i åtminstone tre dygn före tillagning, så är det ingen risk. Men då är nog inte råbiffen särskilt god. Källa: alltombarn.se
    Å nu var det ju iofs helt nötkött frågan gällde.....
    Inte biffar, som ju kan komma från andra djur än nötkreatur o inte heller köttfärs (råbiff).

"Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Liafia

De rekommendationer som står på slv.se är råd i korthet, de är baserade på mer ingående råd och om man läser dem så kan man konstatera att det är helt ok att äta rött nötkött om man fryst det i 3 dygn först eftersom den bakterie toxoplasmos som man är rädd för dör vid nedfrysning. Så lika väl som man kan äta parmaskinka som varit fryst i 3 dygn kan man äta rostbiff, eller frysa ner en stor biff för att sedan avnjuta den medium rare det är INGA faror med det.

Svar på tråden Blodig rostbiff? Ok att äta?