• min sign

4-årskontroll och huvudfotingar

När ritade era barn en huvudfoting (gubbe) första gången? Eller något överhuvudet taget som är "verkligt"? Min son är fyra om ett par månader och han ritar bara streck och kurvor... Han gillar inte att sitta stilla och rita dock, så vi har inte gjort det så mycket här hemma.

Jag läste om att just det att rita en gubbe ingår i testerna som 4-åringarna får göra på BVC. Tänkte att om det nu är ett av testen, vad ger det då för signaler att han inte kan göra det?! Kan man träna honom att göra det nu? Har inte velat tvinga honom att rita när han nu inte tycker det är roligt, men det var kanske dumt? Vad tycker ni? (Finmotorik har han nog ändå, då han gillar att pyssla med skruvar och muttrar, "disikera" leksaksbilar och sätta ihop dem igen etc.)

• Svar på tråden 4-årskontroll och huvudfotingar
  • HårdrocksMamma

3 1/2 var vår flicka.
    Skadar ju inte att föreslå att rita till pojken, men tycker inte ni ska "tvinga" fram det, det är ju olika för alla... rita sådant som han är intresserad av, djur, bilar mm och försök locka fram intresse för att rita...det kommer det nog ska du se
    Kramar

• Carro Å

Nu har ju inte jag någon 4 åring än men jag håller med dig om att man inte ska tvinga nån att rita, det förstör nog mer än att hjälpa. En vacker dag så upptäcker han väl att det är skoij att måla.

• clara02

jag har frågat på dagis när dom ritar gubar, fick svaret mellan ca 3 -5år sa hon

• Rusty

Låt ungen göra det som han tycker är roligt, då lär han sig bäst! Jag vet andra barn som bara ritat streck och kurvor, de har ofta en mer avancerad tanke bakom än vad vi vuxna fattar och ser. Och om nån ber dem rita en gubbe så kan de göra det om de har ok finmotorik, de har bara inte haft lust eller kommit på tanken förut.

• min sign

När vi ritar tillsammans här hemma så slutar det alltid med att jag måste rita och han ser på. :) När jag försöker lirka honom att rita själv så blir han ofta rastlös och går ifrån. Jag har då sett det som att han inte gillar att rita själv.

Vissa gånger har jag dock inte ritat när han bett mig just för att se om det är det som hämmar honom, att han inte kan rita likadant som jag. Men det blir inte mer ritat ändå. Han hastritar streck och cirklar över hela pappret, snabbt ska det gå! Sen går han ifrån och säger att han ritat klart.

Men jag tror som ni, att det får ta sin tid. Han har tydligen annat i tankarna än att sitta och rita. Blev bara lite orolig när det är en del av 4-årskontrollen. :)

• Nana 24

Jag tror inte du behöver vara så orolig min sign, vår son har och ÄR precis likadan han är nu 4 år och 4 månader, gjorde testen för två eller tre månader sedan tror jag det var...
    Jag var också som du orolig för att jag aldrig hade sett honom måla och kunde inte i min fantasi förstå hur han skulle få till det. Precis innan testen så sa jag att vi skulle just på testen och att tanten ville se om han kunde det. Och att han skulle få...något lite muta var det nog om jag inte minns fel om han klarade det. Men att vi skulle se att han kunde, eller testa någon gång hemma. Det gick faktiskt bättre än väntat, han försökte rita huvudfotingar (tror att de gör de på dagis) även om de inte visar färdigheterna hemma
    Jag frågade på BVC när vi var med den lille och var "lite" orolig, hon skrattade och sa att så allvarligt var det inte, skulle han inte göra en huvudfoting där kunde vi ta det i lugn och ro och lämna senare
    Han klarade testerna och allt annat (TROTS att det är en VILD kille...men när det kommer till kritan tror jag att de förstår "allvaret" och skärper till sig) verkar så!
    Lycka till! Det går bra!

• Jeriko

Min son är 4 och kan inte rita någon huvudfoting utan just bara lite streck och hjul till bilar. Är inte så pigg på att rita över huvudtaget. På bvc-kontrollen kommenterade de inte hans ritförmåga något särskilt. Tror inte så mycket på att träna, det kommer nog ändå.

• Ninja Girl

Min Arvid var nog knappa 3 år första gången han ritade en huvudfoting, min dotter var inte ens två år. Det är så individuellt. Oroa dig inte, tids nog så ritar han. Mina barn har alltid tyckt om att rita, kanske är det därför de var så pass tidiga?

• MossaQ

Min dotter är precis som din son. Har ingen lust att rita detaljer, streck och cirklar ska det vara. Fort ska det gå!
    Men på 4-årskontrollen klämde hon fram en huvudfoting Men innan och efter har jag aldrig sett nån!!
    Jag tror inte att det är huvudfotingen i sig som de kollar efter, de har nog mer analyser än vad vi vet om.
    Som du skriver, din son pysslar med annat än rita!

Min dotter tycker att finmotorik är trist, hon avancerar däremot på talet. En riktig retoriker har jag här hemma.

Lycka till!!!

• min sign

Tack för era svar! Jätteskönt att höra era erfarenheter!!

Känns lite konstigt inte sant, att med små bebisar så finns det massor av föräldragrupper och man får så mycket info tilldelat sig och överöst av teorier och metoder för det ena och det andra.... men med de större barnen, under en tid då så väldigt mycket händer i deras värld och många pusselbitar ska falla på plats - anpassning till dagis/skola, aktiviteter på fritiden, när man märker av deras humör i trotsperioder och social utveckling - då känner i alla fall jag mig helt övergiven. Nu går det år mellan kontakten med bvc, nu har jag inte något självklart nätverk att byta erfarenheter med. Därför, tack så mycket för era svar!

• Makaroner

Emil har ritat några huvudfotingar sen han var 3 år ung. Men på 4-årskontrollen ritade han svampbob fyrkant. Bvc-sköterskan visste inte vem det var så vi fick förklara varför "gubben" han ritat var fyrkantig

• Makaroner

Det kommer av sig själv. Prova rita svampbob om din kille kan rita raka streck, han är enkel. En fyrkant med ben och ögon, näsa och mun. Men oroa dig inte, han är ju duktig på små skruvar mm som du sa, man kan ju inte ta allt på en gång. Emil har svårt för muttrar, svårt för knappar och dragkedjor eller att bygga ihop bilar som han plockat sönder. Man tar det i sin ordning

• aragon

Vår Eliaz var 4år i Juni... Fick veta på kvällen innan 4års-kontrollen att han skulle göra en gubbe... fick lite panik... Han som aldrig sitter still och ritar På morgonen frågade jag om han kunde rita en gubbe..... Tar pennan och gör en 4års-kontrollsgubbe Nu kunde jag pusta ut Jag lovar det ordnar sig.... Tror inte BVC tar så hårt på om han/hon kan göra en gubbe... En del är sena och en del tidigare... Dom lägger förhoppningsvis mer på att barnen ser och hör som dom ska .... Lycka till

• maria81

Elias var runt tre år när han ritade en huvudfoting, men han var bara 2 när han gjorde ballonger och 2.5 när han ritade fiskar. Gjorde mig stolt, men det tror jag att alla mammor blir när barnet ritar något med flit så att säga

• fru malin

Min tös är 4 1/5 och hon ritade inte huvudfoting på sin kontrol och hon ritar inte det än.
    Dom får testa att rita samma somBvc Läkaren också och det kunde inte Tilde heler,men nu kan hon rita en sol och ett kryss.
    Det tar tid.Jag tror att vi är väldig stressade i dagens lägge och att vi läser mycket böker om barns utveckling.
    Våran Bvc Läkare vill bara hitta fel på Tilde.Vi har gått på en extra syn undersökningar och hörsel och tal.
    Nu måste jag gå nu bråkar dom där nere
    Hej svejs gnus och gnejs Malin

• Sunniva A

Min dotter var knappt 3 år när hon ritade en huvudfoting fösta gången, den kom helt spontant. Sedan ritade hon sådana i några veckor och sedan la hon av. Nu ritar hon mest äppelträd (med vattenfärg) och abstrakta saker. Fast igår målade hon en bil med vattenfärg.

• Sunniva A

Glömde skriva att hon nu är 3 år och 2 månader. Bad henne rita en gubbe nyss, då ritade hon en med huvud, mage, långa armar och ben samt långt hår som stod rakt upp! Hon har alltid gillat att rita.

Svar på tråden 4-årskontroll och huvudfotingar