• Svanholm

Kan "de riktiga värkarna" avta?

Hejsan allihopa!
    Min fråga lyder som rubriken. Vi testade nämligen färdknäppen en kväll och efter det under heeela natten hade jag jätteont, det kom värkar som avtog till morgonen. Dagen efter på förmiddagen testade vi igen och jag fick värkar igen som höll i sig till sent på kvällen. Och dessa värkar var ganska regelbundna, höll i sig i 50 sek med 10 minuters mellanrum, som intensivast, annars var det mest ont hela tiden utan "pauser".

Min första tanke var "Om DET HÄR bara är små fjuttiga förvärkar så kommer jag aldrig att klara av att föda barn!" - för det gjorde så fruktansvärt ont och jag har dessutom inte haft en enda förvärk eller sammandragning (typ!) under hela graviditeten, så jag visste inte. Men jag överlevde smärtan men visste inte riktigt hur jag skulle härda ut.

Så min fråga är som sagt; Kan de riktiga värkarna avta? (Om det var det jag hade, eller var det bara förvärkar? - För dem kan ju komma och gå vet man!).

(Jag är i vecka 39!).

• Svar på tråden Kan "de riktiga värkarna" avta?
  • Familytime

Det är förvärkar, förmodligen på g in i latensfasen (dvs en inte aktiv del av förlossningen). Jag har varit med om likadant, det sätter igång och man är nästan på väg in, men så avtar det. För MIG har de värkarna inte varit någonting i jämförelse med de riktiga förlossningsvärkarna.... Men det kan vara olika för olika människor!

• Lundis

Japp de finns värkar som kommer men sen bestämmer sig för att sluta. Första gången de hände för mig så kändes de som jag blev lurad. Fick tipset att gå in i duschen eller badet nästa gång jag fick värkar, lurvärkar brukar kunna sluta då.
    Dessutom va en dusch eller bad helt underbar smärtlindring för mig.

Lycka till

• Alina 76

Ja, det tror jag. För mig var det så med båda förlossningar. Vdid midnatt startade plötsligt (starka!!) värkarna, håll i sig tills klockan 6 ungefär. Kommer till förlossningen, värkar blir orgelbundna och tar helt slut... Stannar ett par timmar, åker hem... Så fort jag kommer hem och går in genom dörren börjar mycket starka värkar igen! Efter två timmar åker in igen - öppet 10 cm, bebisen kommer inom 30 minuter.
    Andra barnet började värkar kl. 9 på kvällen, håll i sig tills midnatt när vi satte oss i bilen och sen tar av... kommer till förlossningen kl. 1, de tycker det är latensfas och vill skicka mig hem (men vi har en timme till förlossningen så jag fick stanna, som tur!). Efter 1,5 timme kommer värkarna tillbaka med enorm kraft och ca 30 minuter senare är dottern född!
    Vet inte varför de avtog båda gångerna, men jag antar att så ska det vara nu tredje gången också. De kan säkert avta för längre perioder än 2-3 timmar, som i ditt fall...

• Eminor

Jadå, jag hade vad iallafall jag uppfattade som riktiga värkar en hel natt, så vi åkte in till förlossningen, men där avstannade det. Detta var natten mellan torsdag och fredag.

Sen var det tvärlugnt under hela helgen, inte en sammandragning ens, och sen hade jag värkar hela måndagen och dottern föddes natten till tisdagen!

• Tingeling83

Ja de kan dem , mina gjorde de efter 2 dygn , var öppen 4 cm då!

Svar på tråden Kan "de riktiga värkarna" avta?