• noggis

Amma vid svampinfektion?

Hej,

jag har en liten fråga..
    jag har troligen fått en svampinfektion på ena bröstet. Och det andra har jag så fruktansvärt ont i pga sår... :(
    Kan jag amma på bröstet med svamp eller ska man låta bli det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Amma vid svampinfektion?
  • guppyn

Det går bra att amma men du ska nog behandla bröstet. Jag behandlade, på inrådan av bm att ta en kur med daktacort. Har annars läst att man kan pensla på vichyvatten. Du ska se till att börja pensla din bebis tunga med avslaget vichyvatten flera gånger om dagen.

• Ellani

Amma på du, se till att få salva till dina bröst och pensla barnets mun, tunga, kinder & gom med ett uppkok av 1dl vatten & 1 krm bikarbonat efter varje mål!

• Ronjas mamma

Jag använde en trasa från ett gammalt lakan till att doppa i vichyvatten och drog längs med tungan på dottern nästan så man drar av torsken mycket effektivare än att pensla..
    Prova att lägg vitkåls blad på det såriga bröstet som du har skrapat lite i först..

• noggis

Okej, tack!

Eftersom det är lördag så måste ja vänta ända tills måndag för bm... men förhoppningsvis blir det bra iaf!!

Ska jag lufta det mkt? Rinner massor från brösten så d e inte helenkelt att gå utan "skydd"

• Ronjas mamma

Bästa är att lufta så mycket som möjligt och att få solljus på om det är möjligt går bra genom fönster och undvik att få för mycket socker..

• Ronjas mamma

Kan se du skrev det rinner kanske kan du ha en tunn tshirt på som fångar det värsta men ändå låter dem vädras..

• guppyn

Hur känns svampen för dig? Måste fråga då jag misstänker att jag fått det igen, förra gången kliade det massor och gjorde lite ont då jag ammade. Nu smärtar det nåt så in i norden i och bakom vårtgården under amning och även efter om jag trycker där men det kliar inget.

• Ronjas mamma
    guppyn skrev 2009-06-06 21:28:26 följande:
    Hur känns svampen för dig? Måste fråga då jag misstänker att jag fått det igen, förra gången kliade det massor och gjorde lite ont då jag ammade. Nu smärtar det nåt så in i norden i och bakom vårtgården under amning och även efter om jag trycker där men det kliar inget.
    Kan vara svamp igen det kan kännas på många vis incl som knivar, kliar, svider...
  • noggis

För mig gör det fruktansvärt ont vid amning..
    Känns ungefär som du beskriver.. Svimmar nästan.. så ont gör det!
    BLÄ!

Svar på tråden Amma vid svampinfektion?