• Duttan

Grusgång eller skifferplattor?

Vi ska anlägga en gång från parkeringsplatsen till huset. Vad är tåligast och mest underhållfritt? Att ha en grusgång, skiffer eller annan marksten? Det växer ju ogräs mellan så fort oxå, samtidigt behöver den vara ganska lång ca (12m) och bred (3m). Det blir gräsmatta på båda sidor om gången. Lättskött både sommar och vinter....

• Svar på tråden Grusgång eller skifferplattor?
  • Blem68

Grusgång e ju mest underhållsfritt men inte så fint och mysigt..jag hade satsat på skiffer.
    Har grus på hela uppfarten och skulle vilja ha gatsten ist.

• clara02

jag skulle nog lägga plattor, om man inte vill ha ogräs mellan plattorna är de bara att lägga fiberduk eller svarta sopsäckar under så slipper man ogräset.

• Duttan

Fler förslag? Flyttar upp lite....

• EmmyLee

Om du lägger grusgång så kommer det förr eller senare komma gräs i gruset och det är svårt att peta bort enligt min mamma som brottas med detta problem. Om man har springande barn kommer det också komma grus i gräsmattan vilket inte är så kul när man klipper det sen tycker jag.

Jag skulle satsa på marksten om det är gräs på sidorna om gången tycker jag inte att det ser fult ut om det skulle komma lite gräs mellan stenarna, om man bara klipper och håller efter det. Marksten är nog mkt lättare att skotta på vintern oxå, slipper man få med sig grus på skoveln och skotta upp det på gräset.

• VIXIE

Vi har singel på vår gårdsplan och jag önskar inget annat än VÄCK med det! Singel i rabatten och gräs i singlet dessutom gör det ont att gå barfota på. Mitt tips är täck med fuktiga dagstidningar ,lägg på svart täckväv och sten eller skiffer. Plantera timjan eller trampnarv mellan så ser det inte så sterilt ut de tål ju att trampas på!
    Lycka till!
    Vixie

• Maijlo

Vår grusgång är ett h-vete! Det spelar ingen roll hur mycket vi skovlat, det är fullt med ogräs direkt. I hate it!

• Duttan

Tack för era svar! Det lutar åt att bli skiffer då...eftersom vi har endel över sen innan vi gjorde om uteplatsen.

• Primrose

Inte grus iallafall... Om man har plattor växer gräset iaf bara emellan dem, men i gruset sprider det sig precis hur som helst.. Och skottar man på vintern och vips! så sprakar det fint i gräsklipparen till vårkanten eftersom gruset har hamnat i gräsmattan, Då är det bara att ta fram filen och börja slipa på knivarna... Fast jag tycker grus är väldigt mysigt...

• Catriiin

Röstar oxå på skiffer! Det är ju jättefint Jobbar med trädgårdsskötsel och har utvecklat en enorm avsky mot grusgångar.....

• Gustie

Vi har singelgångar i vår trädgård och hela uppfarten är singelfylld.

Jag håller med om att man har singel i alla rabatter och i gräsmattan, men jag älskar ändå det. Jag vill inte ta bort det!

Ett tips vad gäller ogräs, oavsett om man har singel eller plattor, är att spraya med Round-Up. Det tar död på ogräset och det finns ett som både tar död på det befintliga ogräset och hindrar nytt från att växa upp. Vi sprayar en gång på våren sen håller det oftast hela sommaren!

• Alfhild

men Gustie.. Round-Up är väll förbjudet för att det är så giftigt? Går det att få tag på ens?

• mammacatta

en bra grej med grus: man blir inte överraskad av gäster, för alla steg hörs jätteväl på grus...

• MiaMaa

round upp finns att få tag på...det finns olika klassade gifter....typ 3 typ 2 typ 1 men vissa måste man ha certifikat till...

• Gustie

Alfhild:

Ja, som MiaMaa skrev så finns det olika grader av det. Men visst kan du köpa det i affärer...

Men kanske det inte är det mest miljövänliga, har inte tänkt så långt...jaja, då får jag väl gå och dra upp ogräset för hand istället

Svar på tråden Grusgång eller skifferplattor?