Hur gör man mjölkfri fluff?
Någon som vet hur man gör mjölkfri fluff? Provade med havregrädde men den gick inte att vispa alls. Funkar det med gelatinpulver, hur gör man då?
Någon som vet hur man gör mjölkfri fluff? Provade med havregrädde men den gick inte att vispa alls. Funkar det med gelatinpulver, hur gör man då?
Jag har gjort chokladmousse på laktosfri grädde, den går att vispa , tar bara längre tid att vispa upp den, s¨prova med den : )
Go green har en mjölkfri visp"grädde". Den går inte att koka, men när man gör fluff ska det väl bara smälta på svag värme?
www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/page.items.www/29B7CBDAEC0ADAAAC12572B20040C9EE
Funderar på om man inte skulle kunna göra en marängsmet och sen smaksätta den. Då slipper du mjölk och risiga substitut.
1. Ta 3-4 äggvitor och vispa upp dem så det blir ett hårt skum. Se till att skål och visp inte är blöta när du börjar för då är det mer eller mindre kört.
2. Vispa ordentligt samtidigt som du har i 55 gram strösocker per ägg. Ha i sockret sakta och som sagt - vispa rejält.
3. Ha i två droppar (jag menar verkligen två droppar) ättikssprit och sluta för allt i världen inte vispa under tiden :)
Där har du marängsmet som jag skulle våga äta rå eftersom salmonella knappt existerar i svenska ägg. Smaksätt den med kanske lite smällt choklad som fått svalna.
Provade med gogreen men det funkade inte, iofs kanske den blev för varm? provade också med att ha gelatin i och det blev inte heller bra
Gjorde marängtårta med vaniljvisp och jordgubbar, men den mjölkfria vaniljvispen bara rann iväg
Inte lätt att göra bra mjölkfri tårta. Tycker inte den mjölkfria vispgrädden är så god. Usch så neg jag låter nu, men jag har slut på ideer...
kokmarsan är mjölkfritt och kan kokas på tex havremjölk. Man kan då göra vaniljkräm som är tjockare än vaniljsås. Det hade vi på tårta istället för grädde när jag gjorde mjölkfri tårta.
L1986 Laktosfritt funkar inte om det är mjölkproteinet som är problemet...
Tjabba: Bra tips, ska tänka på det nästa gång!
köp den gogreen vispbara grädde,det har jag prövat...funkade kanon
Therese: Blandade du den med godis då? Jag provade men det funkade inte alls
Det finns grädde gjord på soja att köpa. Både färdig att spritsa och vispbar :)
Man kan pröva att ge dem efter de har fyllt 1 år.
Men oftast så reagerar de som är allergiska mot mjölk även på soja, det vet jag. Men sen är det beroende på hur känsligt personen i sig är.