• Anonym (orolig!)

han lyssnar inte!!

Min son på 2 år och 7 månader har ända sedan han föddes varit känslig och överaktiv.
    Nu börjar jag fundera på om han har ADHD.
    Hur ser amn symptomen på en sån liten kille och är det någon som har erfarenhet??

• Svar på tråden han lyssnar inte!!
  • Mamsie

Om han är i kommunala barnomsorgen kan du kanske prata med personalen, fråga hur de upplever honom och ev be om en utredning, annars kan du få hjälp via BVC.
    Oavsett om han verkligen har ett handikapp eller inte så är det här uppenbarligen ett orosmoment och du ska inte gå och fundera själv utan ett bollplank.

Lycka till!

• michaela85

Hej du orolige!

Jag har arbetslivserfarenhet ifrån detta och jag kan säga så här, att om din kille skulle ha adhd borde din fsk personal sätt tendenser på det beteende han har och pratat med dig. Detta förutsätter att han går på förskola men jag tycker någon utomstående också borde reagerat på hans "annorlunda" beteende om han sticker ut sig från andra barns beteende.
    Dessa barn är överaktiva och har problem med det sociala med andra barn och vuxna. Redan från ett års åldern kan man se beteenden som stämmer in på att det är något med det psykiska men man kan tyvärr inte sätta diagnos på barnen förens de kommer upp lite i åldern.

Mitt egna barn är två år gammal och han är väldigt aktiv och det förekommer ofta att han inte lyssnar upp när han gör fel. Barn är ju inne i olika faser i livet, positiva samt negativa (om man nu väljer att se det ifrån den synvinkeln). Ofta är det perioder som går över och barnen faller in i andra mönster. Det händer mycket i de små s utveckling under fsk perioden, som jag brukar kalla det (barn mellan 1-5år).

Om du är riktigt orolig bör du prata med någon. BVC är ett ställe du kan vända dig till, eller sjukhuset- barn o ungdomspsykiatriska avd.
    Hopps det ordnar upp sig för dig.
    Stor kram Michaela

• Anonym

Varför ska man diagnosera ett barns beteende. Det kanske handlar om uppfostran, inte om bokstavssjukdomar (som är påhittade)

• Anonym (Pedagog)
    Anonym skrev 2009-06-08 07:50:20 följande:
    Varför ska man diagnosera ett barns beteende. Det kanske handlar om uppfostran, inte om bokstavssjukdomar (som är påhittade)
    Frågan är väldigt intressant den du ställer och man kan ju undra varför vissa barns beteenden anses mer normala än andra. När började människan se på barn genom dessa ögon...??
    Jadu det svaret har nog inte någon något riktigt bra svar på men den är väldigt intressant i att reflektera över.
    Men när det gäller just ADHD är det högt utbildade personer som diagnostiserar dessa barns beteende. Till grund måste det ju ligga forskning som kan styrka diagnoserna till att dessa beteenden jämförelsevis med andra barn som inte visar dessa symtom är avvikande. ADHD är en psykisk sjukdom barn föds med, inget som växer fram. Varför och hur det kommer sig att barn får diagnosen ADHV vet nog ingen forskare. Det är ett beteende som fått ett namn och min erfarenhet har gett mig så mycket i både mig själv som person- pedagog samt hur häftigt det är att se beteendet växa och bli starkare ju längre pedagogisk man kommer i arbetssättet. Om en pedagog blir medveten i arbetet med barnet ökas också förutsättningarna för detta barnet att klara en dag utan hinder (utifrån barnets perspektiv om vad som blir ett hinder).
  • Anonym

Bokstavssjukdom- en förklaring till detta uttryck?
    Jag tror inte alls att ADHD är ett påhittat beteende. Namnet är nämligen påkommet men inte beteendet.

• Anonym

Jag tycker helt enkelt det är fel att att människan måste diagnosera andra människor som inte ingår i normen. Folk antydde jämt förr att "din bror måste ju ha adhd" Men nej, han har inte adhd. Han är han helt enkelt. Han är sig själv. Dock kan ju hans "symptom" liknas med det ni kallar för adhd. Men jag anser inte att man är psykiskt sjuk för att ens beteende inte är den samma som "alla andras".

Jag tror det handlar om rädsla. Ni är rädda för det som är annorlunda. Var inte det! För det behöver inte vara annorlunda. Vi gör det annorlunda, vi gör det till en sjukdom.

(Bokstavssjukdom är en samlande benämning på sjukdomar som ADHD, DAMP osv..)

Svar på tråden han lyssnar inte!!