• skåne tjej

Upplevs smålandsvillan som budgethus med dålig standard?

Eller är det något gammalt rykte som hänger kvar??

Jag har länge tittat på hus. idag så var vi och tittade på en smålandsvilla (visingsö). Huset var jättefint och jag gillade verkligen planlösningen osv.
    Vi funderar starkt på att välja detta hus men undrar om smålandsvillan upplevs som budgethus med dålig standard?
    Jag fick känslan av att det går att göra huset väldigt mysigt och personligt, bara man har intresse och lite känsla

Vad anser ni?
    någon här som byggt en smålandsvilla och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Upplevs smålandsvillan som budgethus med dålig standard?
  • Susanne905

Det är väl som med alla hus, det blir vad man gör det till. Men för mig är smålandsvillan budgethus med något sämre standard än många andra.

• skåne tjej
    Susanne905 skrev 2009-06-07 18:47:14 följande:
    Det är väl som med alla hus, det blir vad man gör det till. Men för mig är smålandsvillan budgethus med något sämre standard än många andra.
    vad baserar du det på att standarden är sämre? menar du rent byggtekniskt?
  • Susanne905

Avsaknad av platta på mark, ingen golvvärme, plastmatta i våtrum som standard... inget jag hade valt. Tur att man kan lägga till och betala extra för att få lite exklusivare kök som inte är laminatbänkskiva, vita vitvaror och en spishäll så man slipper plattorna. Vidare så vill jag gärna ha en lite roligare ytterdörr så vill man ha ett lite exklusivare hus så plockar det snabbt på i tillval. Standard vad gäller badrum, ingen rolig design på varesig toalett eller kranar, bubbelkopp hade jag valt till samt även möjligheten att göra bastu.

Men så är jag hyfsat kräsen också

• Susanne905

Tror att man kan välja till platta på mark om de inte redan börjat med de, men standarden invändigt är från början mycket sämre än vad många andra hustillverkare erbjuder - därav det lägre priset.

• Jaime

Det är ett budgethus.

Smålandsvillan har en produktion som är inriktad på att bygga billigt, lite som älvsbyhus. Du har få tillval, inte flytta väggar etc. Samtidigt är detta husens styrka i mina ögon.

De passar inte för alla, men känner du att det fungerade är det bara att gratulera.

Sen blir det oftast billigare att göra tillvalen i efterhand. Köp med standardköket och badrummet och låt eventuella barn leva rövare som de tydligen gillar att göra och renovera alltihop om 5-6 år istället.

Svar på tråden Upplevs smålandsvillan som budgethus med dålig standard?