• Siri2006

Cykla med bebisar och småbarn cykelvagn eller barnsits?

Hej jag har lite funderingar kring cykeltransporter.

Vi har två barn på 6 månader och snart 3 år. I sommar kommer vi vara ensamma mycket på dagarna när deras pappa jobbar och det skulle verkligen underlätta om jag kunde cykla med båda barnen. Vi har en cykelsits/-stol till stora barnet och nu funderar jag på en cykelvagn till dem.

Tanken är då att antingen ha båda i cykelvagnen, eller en på sitsen och en i vagnen. Jag vet att cykelsitsar normalt rekommenderas från nio månader, men i början på juli är lillkillen sju månader och han är verkligen ovanligt stabil och dessutom stor och rejäl för sin ålder så jag funderar på om han inte kan sitta i den ändå?

Cykelvagnar rekommenderas ofta från 18 månader, men jag har hört att många sätter fast babyskyddet i den och har mindre barn i det. Någon som har erfarenhet av detta?

Det är så att det tar oss 15 minuter till havet med cykel och minst 45 om man går snabbt med vagnen så cykel hade verkligen underlättat då jag inte har körkort. Även till parken etc hade cykel verkligen varit en hjälp.

Är det någon som har cyklat med så små barn?

Väldigt tacksam för goda råd!

• Svar på tråden Cykla med bebisar och småbarn cykelvagn eller barnsits?
  • Helene OSV

Jag sätter Valter i babyskyddet och spänner fast det i cykelvagnen (efter att han skumpade runt på premiärturen, utan babyskydd, och höll på att strypas när han somnade hängandes framåtlutad.)
    Det går inte riktigt att stänga för ordentligt, fötterna sticker ut lite.

• Helene OSV
    Siri2006 skrev 2009-06-07 00:59:24 följande:
    Känns det som att han sitter säkert? Hur gammal är han?
    I babyskyddet sittar han absolut säkert! Jag spänner fast det med bältena som sitter i cykelvagnen. Han är 9 mån.
    Dr Mupp skrev 2009-06-07 01:24:58 följande:
    Det finns cykelvagnar med babyinsatser.
    Jo, svindyra!
  • Siri2006

Det låter ju som att det kan funka då! Får gå och kika lite mer på cykelvagnar.

Om den med medföljande insats är svindyr blir det inte aktuellt, dessutom växer de ju fort.

Tack för er hjälp! Tar gärna emot ännu fler råd och erfarenheter!

Några bra tips på cykelvagnar?

• kamartina

När Vilgot var liten spännde vi fast honom i babyskyddet bakåtvänt i cykelvagnen så då slapp vi att fötterna tittade ut. Istället kunde vi inte dra för skyddet helt på cykelvagnen utan det blev en liten glipa fram (men babyskyddet var ju där och satt fastspännt.

Vi har en cykelvagn som man kan sätta på hjul fram och handtag för att köra som vagn men vi har aldrig använt den funktionen. Vår är köpt på tradera men jag har sett på t.ex. Coop till hyfsat pris.

• Anne69

Vi har precis samma bryderier och har just bestämt oss för att köpa en cykelvagn. Inledningsvis gör vi så att vi sätter den stora i cykelvagnen och den lilla i cykelstolen. Min lilla är i o för sig redan 10 mån, så det skiljer lite. Men vår stora åkte cykelstol ett par ggr redan från 5 mån så jag tror inte det är ngt problem.

När de blir större....o har slutat slå varandra ....så tror vi att de får åka i cykelvagnen tillsammans.

• Siri2006

Några kompisar köpte precis en på Barnens hus för 1200kr och de är jättenöjda med den. De hade kollat runt rätt mycket innan och hittade ingen bättre. Tror det får bli en sådan. Jag testar nog med lillkillen i babyskyddet i vagnen och stora tjejen i sitsen, i annat fall tvärtom. Är lite orolig för att sätta honom i cykelsitsen även om han är väldigt stabil. Får lura lite till på detta!

Svar på tråden Cykla med bebisar och småbarn cykelvagn eller barnsits?