• Millan83

Vad är eg. en "parklek"?

Ursäkta om min fråga är fånig, men jag måste helt enkelt få fråga!

Vad är en "parklek"?

Det verkar vara ett substantiv som heter "parkleken" i bestämd form.

Min första tanke är "Åå. det måste vara en omskrivning av "lekpark" " men jag är inte så säker längre..

Det är ett sammansatt ord, men ordföljden gör ju att det blir något hela annat som menas, eller?

Barnbok är inte samma sak som bokbarn.
    Blodapelsin och apelsinblod
    TV-bänk och bänk-tv.

etc.

Förledet är en bestämning till efterled.

Så, vad är parklek??

En lek som bara kan lekas i en park?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-07 03:07
    sv.wikipedia.org/wiki/Parklek

Var ju tvungen att googla. Herregud. Trodde verkligen inte att det fanns! Jag är från landet och har aldrig stött på nåt liknande! Tänk, vilka olika världar man kan leva i..

Tycker dock fortf. att namnet är helt uppåt väggarna knäppt och vägrar tycka att det är ok! =)

• Svar på tråden Vad är eg. en "parklek"?
  • ixus

Flyttade till Sthlm - 02 och blev bekant med uttrycket då vi hade två på ganska nära håll Annars hade jag nog haft noll koll på det där med parklek/lekpark. Gillar ordet på något sätt.

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Mamsie

Jag växte upp nära en parklek

Där fanns getter och kaniner; man kunde få vara skötare till något djur.
    Ett hus med allt möjligt att sysselsätta sig med; spel, pyssel, instrument mm.
    Bra engagerade ledare som både lekledare och äldre kompisar att prata med.
    En inhägnad träddunge och obegränsat med brädor, spik och verktyg. Vi byggde trevåningskojor och hängde där på kvällarna (i tonåren).
    Naturligtvis fanns också en traditionell lekplats i området också.
    På somrarna hade vi vattenlekar och annat bus med personalen.

Det här var för 20 år sedan och drevs i kommunens regi. Det närmaste jag kan komma idag är väl www.foreningengalaxen.se/ ?

• kramgo80

Har bott i Stockholm i hela mitt liv men stötte på ordet för första gången för kanske ett halvår sedan i en lokal nyhetssändning.
    Trodde först att nyhetsuppläsaren sa fel, och menade lekpark, tills hon sa det igen.

Jag har alltid sagt lekplats oavsett om den är bemannad eller obemannad.

• Millan83

Jag tycker fortfarande, trots att jag nu inte är övertrött som jag var i natt då jag skrev, att det känns som ett fånigt begrepp!

:D

Svar på tråden Vad är eg. en "parklek"?