• Kimma72

14 åring som inte kommer hem, vad göra?

Min 14 åring kom inte hem inatt trots att han fick "order" om att komma hem. Planen var att han skulle sova över hos en kompis och dealen är att jag vill prata med vederbörandes föräldrar först i så fall. Igår ringde varken han eller några föräldrar och efter många turer med honom på telefon och per sms klargjorde jag att inget föräldrasamtal = ingen övernattning. Själv skulle jag upp och jobba 5 så jag hade ingen möjlighet att åka ut och leta/hämta hem honom. Och hans styvfar är bortrest så han kunde inte hjälpa till heller. Imorse när jag vaknade var han inte hemma. Då hade han ändå sovit över mot min vilja.

Vad anser ni är en lämplig konsekvens för hans beteende.?

Utegångsförbud och indragen månadspeng biter inte på denna killen.

• Svar på tråden 14 åring som inte kommer hem, vad göra?
  • Alvine

Du skulle ha hämtat hem honom ändå. Och skämt ut honom ordentligt :)

• Bei Bei

Jag hade hämtat hem honom redan i går, även om jag skulle upp och jobba.
    Hur dags skulle han ha varit hemma?

Låter som att ni har lite att lösa. Brukar han ofta bryta mot dina/era regler?

• Johanna S

Jag har funderat mycket och undrar om det inte skulle funka om du bara ignorerade det, säg ingenting! Han vill ju uppenbarligen ha uppmärksamhet. Om det händer fler gånger så åk och hämta honom!

• paloma84

Låt dina ord bli verkan, istället för diverse straff som ändå inte fungerar.
    Var ärlig!

"Såhär är det. Jag är hemsk ledsen o besviken att vi inte kunde komma överens igår och att du valde att sova över trots det jag hade sagt.
    Vi kan inte ha det såhär och det är dags för oss att börja samarbeta.
    Jag är inte helt omöjlig. Detta är en Ge o Ta situation.
    För mig är detta viktigt: Rabbla upp vad.
    Ex. Om du skall/ vill sova över hos någon, så är måste du först fråga mig om det går bra och därefter vill jag prata med din kompis föräldrar.
    Ställ frågan: Vad är viktigt för dig? Hur känner du?

Ge och ta: Du får sova över. Jag får prata med föräldrarna.

Nu börjar du bli äldre och då handlar mycket om förtroende och ansvar.
    Om jag ger dig möjlighet till större frihet och därmed ansvar, så måste du visa mig att du klarar av att hantera det. Då skapar jag ett förtroende för dig. Klarar både du o jag av detta ömsesidigt, så skapar det större möjligheter för oss båda att utveckla detta.
    Vilket kommer leda till än mängd olika saker för dig och vad du tycker är viktigt och intressant i livet.

Och jag vet att VI klarar detta.

Vem vet, det kanske funkar.

• Kimma72

Jepp,jepp, tackar för bra synpunkter. Jag jobbar 12 timmars pass och måste sova och orkar inte hålla mig vaken om jag får för få timmars sömn. Och det är uteslutet, jag har ett säkerhetsjobb och måste hålla mig skärpt och vaken. Hade jag inte haft ett sånt jobb som jag har eller varit ledigt hade jag onekligen hämtat honom och skämt ut honom, det har jag gjort mååånga ggr genom åren redan. Men han vet att när jag jobbar har jag svårt att "jaga" honom och det utnyttjar han.

Repsektlöst helt enkelt och imorse frågade jag honom när han kommit hem varför han ansåg att det är okej att JAG ska straffas för hans dåliga beteende och hans brutna överenskommelse genom förlorad sömn, trötthet, irritation som går ut över hela familjen samt att jag inte kan sköta mitt arbete ordentligt om jag är trött (vilket han vet). så jag frågade om han tyckte det var schysst om vi vänt på det och jag hållt honom vaken halva natten och sen tvingat honom till skolan dagen efter.

"Neej" och sen får jag inte mer vettigt ur honom.

Blir galen på detta. Till saken hör att han har ADD och har ibland väldigt svårt att tänka frammåt och se den naturliga logiken i sinna handlingar.

Nu sitter jag på jobbet och försöker komma fram till ett lämpligt straff, 1 veckas utegångsförbud gör absolut ingen nytta för det är han "van vid" vid dethär laget.

Någon som har ett bra tips?
    Vi bor på gård med djur så han hjälper redan till mycket hemma så det är inte heller nåt alternativ.

• Heahog

Datorförbud? 1 veckas städning av sånt man sällan städar?
    konsekvensen av att han bröt er överenskommelse & därmed lite av ditt förtroende = inget sova över hos kompisar på si & så länge?

Det är så svårt med tonåringar, jag har själv problem med min 12åring... Dock är jag ensam med henne & har varit en curlingmorsa & jag kämpar som bara den nu, för att få tillbaka makten.. Folk säger att det "är bara att göra si & så". Men så lätt är det inte...

Att han har ADD ska ju inte påverka hans minne,så du får nog försöka nöta in VARFÖR han måste höra av sig & varför det är så viktigt att han inte skiter i det & trotsar. Vad som helst kan ju hända & få tragiska slut, men tonåringar tänker inte så långt...

Jag försöker nöta in just det hos min dotter, just pga om nåt händer, så måste jag veta VAR hon befann sig om jag måste ringa hjälp eller gå ut & leta...

• Förväntansfull0406
    Kimma72 skrev 2009-06-07 09:42:14 följande:
    Jepp,jepp, tackar för bra synpunkter. Jag jobbar 12 timmars pass och måste sova och orkar inte hålla mig vaken om jag får för få timmars sömn. Och det är uteslutet, jag har ett säkerhetsjobb och måste hålla mig skärpt och vaken. Hade jag inte haft ett sånt jobb som jag har eller varit ledigt hade jag onekligen hämtat honom och skämt ut honom, det har jag gjort mååånga ggr genom åren redan. Men han vet att när jag jobbar har jag svårt att "jaga" honom och det utnyttjar han. Repsektlöst helt enkelt och imorse frågade jag honom när han kommit hem varför han ansåg att det är okej att JAG ska straffas för hans dåliga beteende och hans brutna överenskommelse genom förlorad sömn, trötthet, irritation som går ut över hela familjen samt att jag inte kan sköta mitt arbete ordentligt om jag är trött (vilket han vet). så jag frågade om han tyckte det var schysst om vi vänt på det och jag hållt honom vaken halva natten och sen tvingat honom till skolan dagen efter. "Neej" och sen får jag inte mer vettigt ur honom. Blir galen på detta. Till saken hör att han har ADD och har ibland väldigt svårt att tänka frammåt och se den naturliga logiken i sinna handlingar. Nu sitter jag på jobbet och försöker komma fram till ett lämpligt straff, 1 veckas utegångsförbud gör absolut ingen nytta för det är han "van vid" vid dethär laget. Någon som har ett bra tips? Vi bor på gård med djur så han hjälper redan till mycket hemma så det är inte heller nåt alternativ.
    Då skulle du inte låtit han åka till en kompis utan låtit han vara hemma, kan man inte ha koll på det ungdommarna gör pga jobb osv (vilket jag förstår) men då e det bättre att han sover borta när du e ledig, tänkt om de supit sig fulla eller nått annat o polisen istället hämtat hem honom, de e en aning värre
  • Lindis41

ingen dator, och inga pengar!

• tristania

Varför ska det vara straff och konsekvenser på allt{#lang_emotions_frown} Vad lär sej barnen av det?
    En NÄRA konsekvens är väl isåfall att föredra...Om han nu inte kom hem i natt, ja då kanske du borde ge honom en konsekvens till det beteèndet istället?
    Datorförbud och inga pengar skrev någon? Vad har det med nattens bravader att göra???

Och när slutade vi PRATA med våra barn?

Svar på tråden 14 åring som inte kommer hem, vad göra?