• edi

min son bajsar inte

Min son som är 4 mån har inte bajsat på tre dagar. Han ammar för det mesta men får nan1 c 200ml om dagen. Ser inga symptom på förstoppning förutom att han pruttar mer, Känner inte helller att hans mage är hård. Jag gav honom katrinplommon puré igår (c 1 tsk) det hjälpte inte alls. Känner mig väldigt orolig. Har ni några tips.

• Svar på tråden min son bajsar inte
  • Olleiskogen

Ta ca en tesked mesmör i vällingen det kan hjälpa gör detta i några dagar hjälper det inte så ring bvc om han inte bajsat på en vecka och rådfråga med dem. Du kan även ge mer katrinplommon.

• kristall
    edi skrev 2009-06-07 09:57:26 följande:
    Min son som är 4 mån har inte bajsat på tre dagar. Han ammar för det mesta men får nan1 c 200ml om dagen. Ser inga symptom på förstoppning förutom att han pruttar mer, Känner inte helller att hans mage är hård. Jag gav honom katrinplommon puré igår (c 1 tsk) det hjälpte inte alls. Känner mig väldigt orolig. Har ni några tips.
    Har också hört,som jag aldrig hört förut att kiwi ska vara bra mot magen om de är hårda eller inte kan bajsa......skrapa m en sked & ge lillkillen så hoppas vi att det blir bättre..lycka till.
  • Dandelion

Jag har samma problem. Min 3-månaders bajsar bara var tredje dag och varje gång vi har bajsdag (och även ibland kvällen innan) är han jätte orolig, klängig, grinig, pruttig. Ibland börjar han stortjuta och gråta när han pruttar som att det gör jätteont.

Han skulle haft "bajsdag" igår men det kom ingenting så nu är vi innte på fjärde dagen och han verkar ha ont i magen (no wonder). På BVC säger de bara att så länge det som väl kommer ut är mjuk så ska det inte va några problem men jag lider ju av att han ska ha såna problem att få ut det (trots att det är mjukt). Vet inte vad jag ska göra.

mamma till lilla Sam född 090228
  • SJ80

Min son på 4månader har samma problem...Inget kommer,han brukar annars bajsa varje dag. Men det har hållt på att strula nu några veckor.
    Ett tag så bajsade han inte på en vecka och när han gjorde det som kom det bara lite.Ringde till bvc och rådfråga och då skulle jag köra med ett lavemang för att kolla så han inte var förstoppad.Men det va han inte,dock så va det första som skulle komma "torrare" än det andra som kom. Han va väldigt orolig,sov dåligt och fisar som luktade kloak..Återigen så gick det 3 dagar och inget kom fast han liksom "tryckte på"...Läste i en tråd att man kan skära till en liten tvålbit ca 1cm lång och föra in,det skulle sätta fart på magen..Jag testade och det funkade för oss,tog inte lång stund förens tvålen hade fått effekt.Biten kom ut oxå

♥Tindra 020101♥ ♥Oliver 090203♥
  • Dandelion
    SJ80 skrev 2009-06-07 14:20:14 följande:
    Min son på 4månader har samma problem...Inget kommer,han brukar annars bajsa varje dag. Men det har hållt på att strula nu några veckor.Ett tag så bajsade han inte på en vecka och när han gjorde det som kom det bara lite.Ringde till bvc och rådfråga och då skulle jag köra med ett lavemang för att kolla så han inte var förstoppad.Men det va han inte,dock så va det första som skulle komma "torrare" än det andra som kom. Han va väldigt orolig,sov dåligt och fisar som luktade kloak..Återigen så gick det 3 dagar och inget kom fast han liksom "tryckte på"...Läste i en tråd att man kan skära till en liten tvålbit ca 1cm lång och föra in,det skulle sätta fart på magen..Jag testade och det funkade för oss,tog inte lång stund förens tvålen hade fått effekt.Biten kom ut oxå
    Hmm tvål säger du... alla tips är välkomna. Jag ska oxå prova med tvål...
    mamma till lilla Sam född 090228
  • SJ80
    Dandelion skrev 2009-06-07 14:28:28 följande:
    Ja,jag tog en "fast" tvål från Barnängen...Märket har ingen betydelse bara att den fast. Frågan är ju hur ofta man ska göra detta???!
    ♥Tindra 020101♥ ♥Oliver 090203♥
  • Caeruleus

När min lilleman hade trubbel med magen och bajseriet så masserade jag magen i nedåtgående cirklar. Hjälpte även till väldigt försiktigt med en termometer. Det gjorde susen och "härligheten" kom ofta skjutande ur honom som en kanon. En gång fick jag bokstavlivligen ducka för att inte bli träffad

• Liljan77

Min son bajsade sällan när han fick ersättning.Enligt bvc så gjorde de inget om han inte bajsade på en vecka.
    Jag användaemig mycke utav massage.

• Ejin

en termometer brukar funka kanon... rotera den lite försiktigt runt i en cirkel så brukar de fixa sej.... även om du och ger katrinplommon så kanske de yttersta är hårt och då får man hjälpa till lite..

• Duplex

Min 2 1/2 mån bebis bajsar med 10-17 dagars mellanrum. Får bara bröstmjölk. Mår jättebra. Vet att det är lite annorlunda om barnen får ersättning. Men visst är det jobbigt som mamma när de inte sköter magen.

• miajussi
    edi skrev 2009-06-07 09:57:26 följande:
    jag har det problemet oxå med min dotter på 6 mån men jag brukar låta henne sitta i ett lagom varmt bad o då samtidigt massera magen i vattnet det ger oftast henne en lindring o gör att magen tömmer sig o de bajsar.. är band annat en gammt trick som min mormor lärde mig det får magen att tömma o barnen känner sig lugna för vattnet hjälper ju oss när vi sak föda så prova med varmt bad.. Lycka till..

här badas det varannan dag för magens skull.
  • Schwägerskan

Hej! Har varit likadant för min son som nu är 5 månader. Har dock blivit bättre nu när han har börjat äta puréer o dyl.
    Ett knep som funkat mycket bra för oss är att sätta honom i bilbarnstolen , verkar vara en position som får igång bajseriet, efter en liten stund hör man hur han börjar krysta och han är då alldeles blåröd i ansiktet av ansträngning stackarn.. Brukar även ha honom sittandes i mitt knä medans jag pressar upp hans knän mot magen.

Svar på tråden min son bajsar inte