• saris2008

Fråga om att låna från SBAB

Kan nån förklara för mig hur det funkar när man lånar från SBAB. Så här är läget.

vi planerar att köpa ett radhus för ca 2 milj, och har tänkt att låna från SBAB, de kräver ju bara 5 % i handpenning dvs 100 000:-. Men när man skriver kontrakt så vill ju säljaren ha 10 % i handpennning alltså 200 000:-, får man då låna 100 000:- av SBAB direkt? För visst betalar reseterande summa till säljaren när man flyttar in?

Sen undra jag också om man får låna till pantbrev och lagfart via SBAB?

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Fråga om att låna från SBAB
  • smurf tjejen

När vi tog lån på SBAB fick vi endast låna 95% av husets värde ,så lagfart och pantbrev och handpenning måste du bidra med själv / eller låna av någon annan.

• saris2008

En annan fråga då, såg att SBAB har handpenningslån som ska betalas tillbaka på tillträdesdagen. Kan man göra så här då.Vi köper ett hus för 2 milj, lånar det högsta vi får dvs 1900000:-. Säg att vi ska lägga 200000:- i handpenning när vi skriver kontrakt, vi har 100000:- själv, och tar ett handpenningslång på 100000:- hos SBAB, när vi väl får lånet på huset så står vi ju där med 100000:- över, då måste man väll kunna ta de pengarna och betala tillbaka handpenningslånet? Fattar ni? Eller tänker jag helt fel nu?

• Malin026

Vi lånade av sbab förra året i dec och som du skriver är handpenningen från dom 5 % och bostadsrätten som vi köpte såldes av fastighetsbyrån (swedbank) och där var handpenningen 10%. Handpenningen som vi skulle lägga enligt sbab var 30.000kr men fastighetsbyrån ville ju ha 60.000kr så vi fick handpenningslån av sbab på 60.000kr men lära betala tillbaka 30.000kr till sbab innan tillträdelsedagen på lägenheten. Så sbab gick in och betalde hela handpenningen och så fick vi betala tillbaka till sbab, ist för att hälften skulle komma från oss och hälften från sbab då är det nog lättare att dom lägger allt sen får man betala tillbaka till dom ist. Så vi fick alltså 60.000kr överfört från sbab för att betala handpenningen och sen lära vi betala tillbaka 30.000kr som vi hade på vårat sparkonto som skulle gå till handpenningen. Blev kanske lite rörigt detta

Svar på tråden Fråga om att låna från SBAB