• Anonym (orolig)

Hur mår man dagen efter medicinsk abort?

Finns det någon som gjort det i vecka 6 och kan berätta hur det var då?
    Hur mår man dagen efter, kan man jobba eller har man ont och blöder mycket flera dagar efter?
    Är det mycket som kommer ut även i tidig graviditet?
    Snälla berätta om er erfarenhet!

• Svar på tråden Hur mår man dagen efter medicinsk abort?
  • Johans Pillerill

känns ungefär som en kraftig mensvärk och man blöder LÄNGE (typ som mens)... Men om du bara mår psykiskt bra så kan du absolut jobba!

• Anonym (orolig)

Har man mensvärk hela tiden man blöder eller bara tills det kommit ut?

• Tös

Jag har inget minne av att jag hade några större bekymmer dagen efter, ingen värk eller klumpar. Det enda som kom ut var blod. Det höll i sig i 7 dagar ungefär.

• Carola Carro

Ja gjorde i v8.. Och ja skulle inte ha jobbar dagen efter.. ja höll på och svimma flera gånger när ja skulle gå på dagen/kvällen under abort dagen.. SÅ dagen efter var ja helt slut..

• Anonym (fy faan)

Jag gjorde en medicinsk abort för snart 1 vecka sedan iof en hemabort du ska kanske göra den på klinik?
    Jag gjorde den i vecka 7 och det var de värsta jag vart med om i hela mitt liv! dom hade sagt att man minsann inte kunde se va det var som kom ut och att man kunde blöda mkt och vissa blödde ingenting.
    Men när det väl satte igång så började jag blöda väldigt mkt och de fortsatte i flera timmar och dom ringde upp från mottagningen för o kolla hur man mådde och jag sa att ja blödde mkt och dom ringde efter några timmar igen då hade de börjat avta men sedan började det på o blöda mängder igen. När jag började blöda så kom "bebisen" ut i trosorna och de var ingen rolig syn!!! fy fan! eftersom man har barn sedan tidigare så vart de jätte hårt och behöva plocka upp den ur trosorna.

Efter det fick ja åka in till akutgyn på kvällen och blev inlagd då dom gjorde ultaljud och de visade sej att jag hade mkt rester kvar. Bebisen var ju ute men moderkaka och mkt fosterhinnor osv satt kvar. Fick tabletter på gyn som skulle sätta igång mera sammandragningar men de hände ingenting.
    Morgonen efteråt så fick ja göra ett nytt ultraljud och de var fortfarande massor kvar så de blev att åka ner på op. och sövas o göra en skrapning!

Jag rekommenderar o bli skrapad med en gång! Visst att de är bättre för kroppen att göra de medicinsk men ska man behöva genomlida massa problem o massa med förlorat blod!
    Jag har förlorat rätt mkt blod så jag kan fortfarande inte vara "normal"

Hoppas det går bra! och Lycka till men du vet vad jag rekommenderar! då jag fick se alldeles för mkt och även skrapas med

• Anonym (aj)

håller med signaturen fy fan.

Jag har heller aldrig haft så ont . Jag gjorde min i slutet av vecka åtta. Har aldrig nånsin haft så ont.
    Blöder fortfarande lite granna ( 3,5 vecka sen)
    Fick åka in akut efter 1,5 vecka då det upptäcktes att det fanns mycket kvar + att jag fått inflammation i livmodern.

Jag ger också rådet att göra kirurgisk med en gång, om man får välja.

• Carola Carro

Ja hade inte ont alls.. Varken när ja tog slidtabletterna el dagarna efter..

• Anonym (fy faan)

jag hade inte ont av själva tabletterna, var lite sammandragningar utan just hur mkt jag blödde! jag hade ju aldrig i helvete klarat av att jobba dagen efter med så mkt som ja förlorade och med problemen som tillstötte.
    Det lät så himla bra att göra en medicinsk abort men det var det värsta jag gjort i hela mitt liv.
    Kirurgisk märker man ingenting hade inget ont efter skrapningen och blödde väldigt väldigt lite. Visserligen en sövning och de innebär risker men man kan få den i ryggbedövning med och då är man ju vaken osv det enda är att man får stanna lite längre så att ryggbedövningen går ut. kan ju vara ett bra alternativ om man är rädd för att sövas eller liknanade

jag valde ju att göra medicinsk inte meningen man ska behöva genomgå båda 2 tycker jag men som sagt det satt ju mkt kvar i mig.

Som (aj) skriver de är väldigt vanligt att man kommer tillbaka på återbesöket och endå behöva sövas för o ta bort rester eller att de sitter där o man inte vet de och får livmodersinfl.

• Carola Carro

Anonym (fy faan) skrev 2009-06-08 09:33:09 följande:

jag hade inte ont av själva tabletterna, var lite sammandragningar utan just hur mkt jag blödde! jag hade ju aldrig i helvete klarat av att jobba dagen efter med så mkt som ja förlorade och med problemen som tillstötte. Det lät så himla bra att göra en medicinsk abort men det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Kirurgisk märker man ingenting hade inget ont efter skrapningen och blödde väldigt väldigt lite. Visserligen en sövning och de innebär risker men man kan få den i ryggbedövning med och då är man ju vaken osv det enda är att man får stanna lite längre så att ryggbedövningen går ut. kan ju vara ett bra alternativ om man är rädd för att sövas eller liknanade jag valde ju att göra medicinsk inte meningen man ska behöva genomgå båda 2 tycker jag men som sagt det satt ju mkt kvar i mig. Som (aj) skriver de är väldigt vanligt att man kommer tillbaka på återbesöket och endå behöva sövas för o ta bort rester eller att de sitter där o man inte vet de och får livmodersinfl.
    Men läkare rekomenderar ändå och göra medicinsk framför skrapning... Endel har ont endel har inte alls ont ja kände inte ens några sammandragningar..
    Ja hade inte kunnat jobba dagen efter för ja var svimfärdig inte för att ja blödde..
  • Anonym (fy faan)

ja visst rekommenderar dom det! och många väljer ju det. Jag säger bara att jag skulle aldrig i helvete göra om det igen iof har jag ju barn och är medveten om vad det är som sker o hur jävla dåligt man mår.
    Men ja hade aldrig fått höra att man kan behöva bli skrapad efteråt och de informerade dom inte om heller.
    Utan bara ringer upp o frågar hur det har gått o hur mkt man blöder det är ju svårt o säga om man blöder massor eller normalt.
    Nä man är rätt så dåsig efteråt tycker jag! jag har legat o vilat hela helgen iof blev jag ju sövd med men blodvärdet är dåligt och man är helt slut och de märkte jag ju rätt så fort efter hemaborten när blodet bara rann och sprutade

Svar på tråden Hur mår man dagen efter medicinsk abort?