• VIXIE

miljövänlig åtgärd mot krussjuka på persika

Är det någon som har nåt bra miljövänligt tips på hur man ska bota min persika som antagligen drabbats av krussjuka? Vill inte använda kemiska bekämpningsmedel som tex Kumulus o dyl.
    Där har kommit persikor men en del blad har blivit röda och buckliga.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Svar på tråden miljövänlig åtgärd mot krussjuka på persika
  • ALJO

Man brukar väl behandla med svavel vid knoppsprickningen har jag för mig. Vad har du för sort? Själv har jag Frost, den skall vara motståndskraftig mot krussjuka och jag har aldrig sett ett buckligt blad på min. Tydligen skall svampsporerna komma med regnet, så annars får du väl bygga ett tak över ditt träd

• VIXIE

Har för mig att det är ett Red Heaven ,fick det istället för Frost som inte gick att få tag på just då. Har för mig att det är en ganska ny sort och den borde ju vara ganska säker mot krussjuka kan man ju tycka.Förra året var det bara några enstaka blad som var drabbade men i år är det nästan 50 % av bladen.Det sägs ju spridas med fuktig väderlek men  det har ju kanppt regnat här i halland ,förra året var det ju desto mer regn.Det kanske inte är krussjuka???{#lang_emotions_laughing}
    Ja det kan ju bli ganska intressant med ett litet persiko-hus på gräsmattan!!!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden miljövänlig åtgärd mot krussjuka på persika