• MIC

Hur gör man med mat på flyget/flygplatsen?

Vi åker i sommar från Kastrup/Köpenhamn till England och ska flyga med Cimber Sterling. Planet går 1855. Vi kommer att behöva ge vår ettåring mat på Kastrup, tänkte mig burk av något slag, samt välling eller någon på planet. Någon som har erfarnehet av hur det fungerar? Får man ta med sig mat i handbagaget? (Tänker på reglerna för flytande vätskor). Någon som har fixat välling på planet?

Vår son är komjölksallergiker så att ta med en tetra med välling fungerar inte, vi måste blanda egen. (eller egen ersättning).

Tar gärna emot tips och råd !

Isak - min solstråle - 080701
  • Svar på tråden Hur gör man med mat på flyget/flygplatsen?
  • MissLillan

ta med pulver så kan man köpa vatten på planet och burkmat kan man ta med ifall den är oöppnad.

• Nos

Att ta med mat till barn är inga problem. Man får ta med så det räcker under resan. Du kan ju alltid erbjuda dig att drick/smaka maten du har med själv. Vatten om det behövs kan du köpa på flygplatsen efter säkerhetskontrollen. Själv flög vi med två flaskor, en tetraersättning samt pulverersättning- INGA problem. Flygpersonal brukar vara väldigt villiga att hjälpa till för skrikande, hungriga ungar vill de helst undvika. De brukar ju servera te så varmt vatten borde inte vara något problem alls

• Jessica1

hej flög med samma bolag från samma flygplats till Rom förra veckan. Jag hade med mig välling som var utblandad och "överuppvärmd" samt burkmat. Det var inga problem.

När jag flög från Kiruna i påskas fick jag smaka på vällingen. Man får ta med barnmat för resan, har även tagit med mig för ev. förseningar.

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • MIC

Vad bra att man kan ha mat med sig...det är mycket nytt när man reser med barn för första gåne.

Jessica1; Värmde ni upp maten på Kastrup i "puslerummen" eller hade ni värmt upp hemma?

Vi flyger runt 1900 så Isak behöver äta på flygplatsen samt få välling på planet...

• Jessica1

Vi hade "övervärmt" maten hemma och packat ner den i vår skötväska som har "termo" fack. Det finns speciella termosar som säkert fungerar ännu bättre.

Väl frame i Rom så värmde vi mat/välling med vår nyinförskaffade resevattenkokare, den var guld värd!

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Berni

Det är inge problem att ta med sig en matburk på planet eller välling pulver.
    Jag gjorde det när vi åkte till Chile, jag tog med mig ganska många eftersom det var en långflygresa, och tom fick jag ta med mig saft till min son.
    Kanske vid kortare sträckar kan man inte ta med sig så många burkar men iaf ett
    När vi flög tillbacka fick vi veta att man kan beställa i förväg matburkar som dem har med sig i planen... det var skit bra när vi åkte tillbacka slapp bära med mig allt vikt :)

• fochf

När vi åkte till Thailand med vår 1 årging hade jag burkmat, en termos som jag fyllde med varmt vatten på ett fik på terminalen, plus att jag hade med mig koktkorv och bröd ;0)

• MIC

Det finns alltså hopp för oss he he he Vi tar nog med två burkar mat ifall planet är försenat och två doser välling och försöker fixa varmt vatten på flygplatsen. Har en liten mindre termos som kan följa med...

Svar på tråden Hur gör man med mat på flyget/flygplatsen?