• Mira76

Ge ut kontonummer till hotell?

Ska boka hotell/vandrarhem till sommarens semester i Italien. Har fått svar från några nu, men de vill att man ska lämna sitt kontonummer som garanti.
    Det känns ju ganska riskabelt, eller?
    Vet dock inte hur vi ska kunna reservera rummet annars - det verkar som att de flesta hotell använder denna metod.
    Kan de verkligen dra pengar från kontot med enbart kontonumret?
    Funderar på att lämna ut numret men av "misstag" skriva fel på en siffra..

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Ge ut kontonummer till hotell?
  • Tecken

Hur ska ni skicka över numret? Inte via mail, hoppas jag?

• Hemligalåda

Det är väl inget farligt med att lämna ut sitt kontonummer. De kan inte ta ut pengar från det bara för att de vet numret.

• Rodion

Menar du du ditt bankkonto- eller ditt betalkortsnummer?
    Personligen skulle jag inte lämna ut mitt bankkontonummer överhuvudtaget och jag skulle inte lämna ut kontokort/kreditkortsuppgifter via mail. De måste väl ändå ha en krypterad tjänst på sin hemsida för behandling av betalkortsuppgifter?

• Petrasis

Vi bokade via hotels.se när vi var i Madrid. Känns ganska tryggt att ha dom bakom sig. Du kanske kan gå in där och se om hotellen du hittat finns med där och boka via dom. Vet inte om det skiljer i pris men det kanske kan vara värt några kronor extra för att känna sig säkrare...

Trevlig semester!!

• Mira76
    Hemligalåda skrev 2009-06-07 17:56:36 följande:
    Det är väl inget farligt med att lämna ut sitt kontonummer. De kan inte ta ut pengar från det bara för att de vet numret.
    Ok, men varför vill de ha numret som säkerhet då?

Vad behövs för att de ska kunna ta ut pengar?
    Numret, namn, utgångsdatum och koden på baksidan eller?
  • Mira76
    Rodion skrev 2009-06-07 17:59:16 följande:
    Menar du du ditt bankkonto- eller ditt betalkortsnummer?Personligen skulle jag inte lämna ut mitt bankkontonummer överhuvudtaget och jag skulle inte lämna ut kontokort/kreditkortsuppgifter via mail. De måste väl ändå ha en krypterad tjänst på sin hemsida för behandling av betalkortsuppgifter?
    Kontokortsnummer, menar jag..
  • Rodion
    Mira76 skrev 2009-06-07 18:02:19 följande:
    Kontokortsnummer, menar jag..
    Ok, då är jagmed på noterna :) Nej att maila sitt kontokortsnummer är inget att rekomendera.
    Någon föreslog att gå via en bokningstjäst och det låter som en bättre idé om hotellet saknar system för säker betalning över nätet.
  • Mira76

ok, ja, jag ska kolla upp om de finns med på någon bokningstjänst..Tack för tipset!

• Ängelii

Så gör man på de allra flesta hotell både i och utanför Sverige. Att ha kontonumret som garanti för att kunna dra pengar om gästen inte kommer och inte avbokar. Kolla upp vilka avbokningsregler som gäller, om de dra pengarna i förskott och annat man behöver veta. Om man inte lämnar garanti så är det svårt att boka hotell. Kolla även upp vilken policy hotellet har med anledninga av ankomsttid och vilken tid hotellet kan sälja ert rum igen om ni inte kommit. Säg till hotellet förväntad ankomsttid så de vet.

Svar på tråden Ge ut kontonummer till hotell?