• Ssofia

Vilken utbildning passar mig??

Synd att det inte finns ett ämne som heter "utbildning"?

Jag är 35 bast, och vill sadla om helt. Jag har varit mammaledig i över fyra år? men innan jobba jag med reklam och sponsring, kul men går nog inte så lätt att kombinera med barn och en man som reser jämt? dessutom vill jag gärna göra något annat, något som betyder något både för mig och andra.

För 14 år sedan gick jag en idrottsledarutbildning på Bosön i två år. Nu skulle jag vilja jobba med ungdomar, barn eller vuxna som behöver stöd och hjälp. Jag är bra på mat och har alltid varit intresserad av hälsa och kost och näringslära. Jag har haft min beskärda del av ätstörningar som ung. Jag vet att jag har en förmåga att ?connecta? med människor, tonåringar snackar gärna med mig, mina kompisar pratar med mig om det behöver, jag kan få människor att öppna upp. Jag är ingen moraltant, jag lever inte alltid som jag lär, men jag tror på min syn att se saker och ting på ett visst sätt. Jag behöver inte jobba med det som har det jobbigt med mat och sin kropp, men de kan vara en vinkel. En annan är barn och ungdomar som behöver min hjälp, de mår inte bra hemma, trauman, kontaktperson eller så???

Nu undrar jag vad jag ska plugga, jag är inte jättesugen på att gå den långa vägen med 4 år på universitet och läsa till till exempel socionom eller psykolog. Jag vet inte äns om jag har den rätta behörigheten. Det finns ju alla möjliga utbildningar på kostspåret man kan betala för, är dessa bra? Finns de några på distans, folkuniversitet????? På hemsidan www.sveriehalsan.se finns det både kost, krishantering och psykoogi, det låter bra, men är de det?? Dyrt dessutom, men det kanske det är värt?? Jag skulle gärna läsa något på distans till hösten, för jag kn inte börja för än efter nyår att plugga på riktigt?

Snälla ge mig förslag! Tack, Sofia

• Svar på tråden Vilken utbildning passar mig??
  • AstridStjärna

läs till ledarskaps coach för idrott och ungdomar. Ett distansprogram på högskolan.

• Ssofia

Ok, vilken högskola är det? Någon mer som är bra på sånt här.....

• AstridStjärna

Hej igen!

Här kommer info om ledarskap och coachingprogrammet samt hälsocoachprogrammet som kanske skulle passa dig. Mycket på distans och det är ju bra när man har barn.

Ledarskaps- och coachingprogrammet
    Utbildning inom idrottsområdet får allt högre prioritet på alla
    nivåer. Idag efterfrågas välutbildade ledare som kan svara upp
    mot alltmer komplexa krav inom idrottsrörelsen. Programmet
    riktar sig till dig som är intresserad av idrottsligt ledarskap och
    coaching.
    Utbildningen syftar till att ge en fördjupad förståelse i att leda individer
    och grupper i idrottssammanhang samt ökade kunskaper i att
    planera, leda och utveckla olika idrottsverksamheter.

Programtyp: Nybörjarprogram

Ledarskaps- och coachingprogrammet
    Termin: ht 2009
    Studieform: 50% studietakt, IT-baserad distans (internet)
    Behörighet: Grundläggande behörighet
    Urval: Om det finns fler sökande än platser
    Programort: Internet mm
    Undervisningsspråk: Svenska
    Anmälningskod: UMU-01278
    Anmälan Gör en sen anmälan! Du flyttas till studera.nu.

ELLER!!!

Hälsocoach 120 hp (ht 09)
    Är du intresserad av hälsa och av att arbeta med människor? Högskolan i Skövde erbjuder ett nyskapande program som gör det möjligt för dig att studera hälsa och lära dig olika vägar för att främja hälsa.

Hälsocoachprogrammet erbjuder en unik kombination av akademiska studier och praktisk träning, med målet att göra det möjligt för dig att arbeta som hälsocoach. Förutom att studera hur hälsan kan påverkas av många olika faktorer, studerar Du också innebörden av Coaching och att genom Coaching hjälpa människor att förbättra sina möjligheter till god hälsa och välbefinnande. Programmet ger en högskoleexamen i Folkhälsovetenskap. Efter avslutat program är det möjligt för dig att studera vidare till en kandidatexamen i Folkhälsovetenskap.

Vad läser du?
    Hälsocoachprogrammet är tvåårigt och ges på helfart, vilket motsvarar 40 arbetstimmar/vecka. Utbildningen är tvärvetenskaplig. Det breda kursinnehållet gör det möjligt för dig att på ett kompetent sätt arbeta med människor och deras hälsofrågor. Du får också nödvändig utbildning i marknadsföring och företagande för att driva en egen verksamhet.

Programmet består av kurser i ämnena
    ? Folkhälsovetenskap
    ? Biomedicin
    ? Socialpsykologi
    ? Industriell ekonomi

Andra året avslutas med att Du ett skriver ett examensarbete. Detta ger fördjupade kunskaper inom någon eller några av programmets kurser.

Var läser du?
    Undervisningen genomförs med inspelade föreläsningar, videokonferenser och genom lärplattformen First Class. Du förväntas även delta i undervisningen en/några dagar i veckan vid det lärcentra Du söker till. Hösten -09 startar programmet i Gislaved, Tranås, Vingåker, Västervik och Campus Skövde

Läs mer om kurserna
    Information om kurser kommer inom kort.

Vidare studier
    Efter avslutat program är det möjligt att studera vidare till en kandidatexamen i folkhälsovetenskap.

Vad kan du jobba med?
    Du kan jobba som hälsocoach inom en rad olika verksamheter, till exempel kommun, landsting och privata verksamheter. Du kan också arbeta som konsult/egenföretagare.

Så här söker du
    Du gör din anmälan via webbportalen www.studera.nu senast den 15 april. Du anmäler dig direkt på hemsidan genom att skapa ett användarkonto. När du är inloggad kan du välja vilka utbildningar du vill anmäla dig till. Om du väljer att klicka på länken under rubriken Ansökan till höger på denna sida kommer du direkt till anmälningssidan på www.studera.nu

Efter den 15 april kan du göra en efteranmälan på www.studera.nu

Kurser i programmet
    Programmet Hälsocoach är tvärvetenskapligt och kombinerar studier i ämnet folkhälsovetenskap med studier i ämnena socialpsykologi, biomedicin och industriell ekonomi.

Programmets första år utgörs av grundläggande studier i folkhälsovetenskap, biomedicin och socialpsykologi. I dessa kurser ges en introduktion till folkhälsovetenskap, hälsofrämjande arbete, hälsopsykologi, människans fysiologi och hälsa i ett livsperspektiv. Dessutom ges en grundläggande inblick i tvärvetenskaplig kunskapssyn och relaterade områden aktuella inom ämnet folkhälsovetenskap. Vidare påbörjas studier i hälsocoaching där coachingens grundbegrepp knyts till programmets kursinnehåll.

Det andra året innefattar fortsatta kurser i folkhälsovetenskap, hälsopsykologi och hälsa i ett livsperspektiv där studenten fördjupar och breddar sina kunskaper i ämnena. I hälsocoachingen tillämpar studenten praktiskt de olika aspekter av hälsa som ges i programmets övriga, för hälsa relevanta, kurser. Det ingår även en fördjupningskurs där studenten studerar vetenskapliga metoder för design, utförande och analys av vetenskapliga undersökningar. Dessutom ingår en introduktionskurs i entreprenöriellt företagande.

Programmet omfattar kurser inom följande ämnesområden: folkhälsovetenskap 85 hp, socialpsykologi 17,5 hp biomedicin 10 hp samt industriell ekonomi 7,5 hp. Området hälsocoaching finns integrerat i ett flertal av programmets kurser (de kurser som omfattar 10 hp).

Följande kurser ingår i programmet

År 1
    Folkhälsovetenskap
    Introduktionskurs till folkhälsoarbete A, 7,5 hp
    Grundläggande folkhälsovetenskap A, 7.5 hp
    Hälsa i ett livsperspektiv I A, 7.5 hp
    Grundläggande hälsopsykologi A, 10 hp

Socialpsykologi
    Socialpsykologi - människors möten A, 7.5 hp
    Kommunikation och samtalsmetodik A, 10 hp

Biomedicin
    Den friska människans fysiologi A, 10 hp

År 2
    Folkhälsovetenskap
    Tillämpad folkhälsovetenskap B, 10 hp
    Hälsa i ett livsperspektiv II B, 10 hp
    Tillämpad hälsopsykologi B, 10 hp
    Metoder i epidemiologisk forskning B, 7,5 hp
    Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod B, 7.5 hp
    Examensarbete i folkhälsovetenskap B, 7,5 hp

Industriell ekonomi
    Affärsplanering A, 7.5 hp

Mindre förändringar i utbildningsutbud och programmens och kursernas innehåll kan ske fram till utbildningens start.
    Programmets hemsida
    www.his.se/hac
    Behörighet
    Endast grundläggande behörighet
    Utbildningsplan
    Utbildningsplan i PDF
    Terminsöversikt
    Kurser termin för termin
    Kontakt
    Studievägledare

Programansvar
    Birgitta Adolfsson

Schema
    Programmets schema (Västervik)
    Programmets schema (Gislaved)
    Programmets schema (Skövde)
    Programmets schema (Tranås)
    Programmets schema (Vingåker)

Anmälan
    Efteranmälan kan fortfarande göras via länkarna till studera.nu nedan:

.Anmälningskoder:
    HS-62324 (Västervik)
    HS-62321 (Gislaved)
    HS-62319 (Skövde)
    HS-62320 (Tranås)
    HS-62323 (Vingåker)

Anmäl dig via studera.nu
    (Västervik)
    Anmäl dig via studera.nu
    (Gislaved)
    Anmäl dig via studera.nu
    (Skövde)
    Anmäl dig via studera.nu
    (Tranås)
    Anmäl dig via studera.nu
    (Vingåker)

• ming

Jag tänkte säga socionom och att du sedan kunde jobba som fältsekreterare, men du ville visst inte läsa så många år (det är dock 3,5 år för socionom).

Men jag tror att det finns ky-utbildningar som kan vara ungefär likvärdiga.

• AstridStjärna

Lite tips på vad man kan göra är ju aldrig fel eller hur. Har själv innan velat fram och tillbaka innan jag bestämde mig.

Lycka till

• Louise Hbg

Jag skulle absolut råda dig att gå in och titta på KY utbildningar. Detta är en sorts utbildningar som är någonting i mellan univesitet/högskola och gymnasienivå, men absolut eftertrakatde på arbetsmarknaden. 1/3 av ut´bildningstiden (minst) ska vara praktik, vilket gör att man redan under utbildningstiden får möjlighet till kontakter på arbetsmarknaden. Andelen som får jobb efter KY utbildningar är högre än efter universitet/högskola.

P.S Finns flera även på distans..., och är berättigade till CSN.

• Anna Paulita
    ming skrev 2009-06-08 14:04:38 följande:
    Jag tänkte säga socionom och att du sedan kunde jobba som fältsekreterare, men du ville visst inte läsa så många år (det är dock 3,5 år för socionom).Men jag tror att det finns ky-utbildningar som kan vara ungefär likvärdiga.
    Det finns inga KY utbildningar som är likvärdiga en socionomutbildning.
  • Louise Hbg

KY utbildningar finns till t.ex. behandlingspedagog...

Svar på tråden Vilken utbildning passar mig??