Fördelar/Nackdelar med att ta reda på kön?
Varför/Varför inte tog ni reda på kön?
Jag och min sambo kan inte riktigt bestämma oss. Jag är nyfiken, han med. Men tänk om vi ångrar oss. Spänningen försvinner??
Varför/Varför inte tog ni reda på kön?
Jag och min sambo kan inte riktigt bestämma oss. Jag är nyfiken, han med. Men tänk om vi ångrar oss. Spänningen försvinner??
Vi tog reda på det på RUL i v 20, men tycker att det är spännande ändå med tanke på att de kan ha fel ;-D Mest min sambo som ville veta kön för att det skulle bli lite verkligare för honom. Ser fram emot att se om bm hade rätt!!
vi tog reda på det och är absolut fortf lika spännande.. ser fram emot hur bebisen ska se ut och hur mycket hår och sånt..
tog reda på med första barnet också, inget jag ångrar.. eftersom vi kolla även denna ggn...
Frågade om de kunde se könet i vecka 18 och de kunde de, frågade nu en extra gång på tillväxt ul i vecka 30 och de sa samma som vecka 18, en liten flicka. Jag tyckte inte att spänningen försvann, utan att det blev mycket lättare att köpa kläder och andra saker när man visste vad som gömde sig i magen. Och mycket lättare att fundera på namn tyckte jag.
Jag hoppas få reda på barnets kön när vi ska på ultraljud om ett par veckor. Det står i kallelsen att UL inte är könsbestämmande (Huddinge sjukhus) men om man frågar snällt kanske man får veta?
Jag ser bara fördelar med att veta; jag tror det kommer kännas mer verkligt, jag vill kunna prata om honom/henne och sen tänker jag att det kan vara praktiskt att veta. Tänkte ta mig en sväng till Ullared i sommar och köpa på mig bra bebbe-grejer. Och dessutom så gillar jag inte överraskningar, så jag vill gärna veta!
Jag ser bara fördelar. Vi har dock inte kollat upp kön på något av våra barn, mest av bekvämlighetsskäl. Hade det funnits en klinik i Västerås så hade vi kollat upp. Jag kan tycka att det nu så här i slutet känns lite drygt att säga "han/hon/den" när man refererar till bebisen. "Den" känns väldigt opersonligt. Jag hade föredragit att prata om "henne" eller "honom". Bebis nummer två känns också lite bortglömd eftersom man har ett barn sen innan som fokus ligger mycket på. Den här graviditeten har gått så mycket fortare och nu i v. 37 i morgon så känns det som om man inte hunnit med något alls. Vi har knappt handlat något alls, ett par flaskor och en amningsbh men inga kläder till bebisen, inget roligt eller nödvändigt alls.
Det finns så mycket mer än bara kön som kommer med att få en ny bebis. Hur kommer den att se ut? Kommer den vara lik pappa, mamma eller ev. syskon? Könet är det första folk frågar om, sen längd och vikt men jag kan tycka att det är roligt att öppna julklappar ett par månader i förväg, det har jag inget emot :D
Men kan man lita till 100% på det barnmorskan säger? Tänk om hon säger flicka och så blir det en pojk? :P
Det kan va betungande om det är ens andra barn och man kommer att få en till av samma sort. Inte för att det kanske spelar en själv nån roll menar jag men att få höra enda från vecka 20 att ÅÅÅÅH vad det MÅSTE va en tjej denna gång kan va ganska betungande när man vet att det är en kille... Men det är ju deras problem förstås men lite jobbigt blir det ju när alla tycker att man måste ha en av varje. Vi ville ha två killar så vi är hur nöjda som helst!
det är väl jättebra med två pojkar/två flickor? Måste vara väldigt praktiskt och de kanske till och med får ut mer av varandra och har liknande intressen? :)
Vi gjorde ett könsultraljud i vecka 27 på en privatklinik i Göteborg, kostade 500 kronor men där får man ett definitivt besked, man ser väldigt tydligt så sent i grviditeten.
Det var jätteskoj, för man fick en annan bild av bebisen, man kunde handla kläder och anknyta på ett annat sätt
Vi har oxå pratat om köns ul men vi velar hela tiden fram o tillbaka så kanske blir att vi låter bli.
Vi har oxå pratat om köns UL men kommer inte fram till om vi ska de eller inte. Jag är oxå nyfiken som Rebecca88 är lika så min sambo.
vi tog reda på det under vår förra graviditet, och när vi nu var på RUL i v19 fick vi veta igen. (kommer att dubbelkolla på tillväxt-UL i v 32) Dock litar jag blint på vår UL-BM, hon är väldigt erfaren, så säger hon att hon ser tydligt så tror jag på henne. Det stämde förra gången, och den här gången såg vi själva en tydlig snopp som stod rakt upp i vädret
jag kan bara se fördelar med att ta reda på det. Kan inte begripa hur man kan tycka att spänningen försvinner med att vara gravid, eller att det inte blir någon överraskning kvar vid förlossningen. Är det verkligen någon som tycker att överraskningen består i att se om det finns en snopp eller inte? Vid förlossningen är ju allt spännande och fantastiskt oavsett, och könet blir en detalj i sammanhanget. Under graviditeten däremot tycker jag det känns mkt bättre och lättare att knyta an till magen som sitt blivande barn om man vet "vem" det är därinne, istället för att bara se det som en "den". Att handla i förväg är inte relevant som orsak för oss, för vi köper inte rosa eller blått i vilket fall, utan det vi köper hade i de flesta fall funkat oavsett.