• Ankissen

Varför ser ögonen "vita" ut på en död person?

Vad är det som gör att ögonen ser vita ut på en död person? Det gör de alltid på tv och jag kommer ihåg att min pappas bruna ögon var allt annat än bruna hans sista minuter i livet...

Nån som vet? Jag blev helt plötsligt nyfiken...

• Svar på tråden Varför ser ögonen "vita" ut på en död person?
  • Tranquility

Jag kommer inte riktigt ihåg men det har något att göra med att ögonhinnan blir grumlig när man dör.

• emme 86

Jag vet inte men de kanske beror på blodtrycket? Blodet försvinnet från ögonen?
    Minns att sambons mamma blev "mjölkaktig" i ögonen, inte alls den fina blå färgen hon annars hade annars, ca 15-30min innan hon gick bort.

• Tranquility

Det stod om det i en studiebok jag hade när jag gick i skolan, precis om hela processen när man dör och vad osm händer med kroppen, där stod det om ögonen också..synd att jag inte riktigt minns vad det stod,men det var något i stil med det jag nämnde tidigare.

• kramgo80

Vet inte riktigt om detta stämmer. Men jag vill minnas att jag någon gång har hört att ögonen vitnar när man slutar blinka lika ofta som man annars gör, de förlorar därför sin lyster och blir grumliga som man ofta ser på film.

Att blinka är ju en reflex så det skulle ju också kunna förklara varför även blinda människor på film alltid har grumliga ögon, eftersom man antagligen tappar den reflexen när man inte använder ögonen som en vanlig seende.

• LinneaochJulia

Det finns endast en orsak varför ögon ändrar färg, melatoninnivån ändras. Detta ger dock en förändrig över tid, inte omedelbar.

Att de kan uppfattas som mattare/grumligare, kan ha att göra med att musklerna som kontrollerar pupillerna slappnar av vid dödsögonblicket. Det gör att de blir vidöppna och fixerade. Men ögat i sig kan inte ändra färg

Svar på tråden Varför ser ögonen "vita" ut på en död person?