• PennyJane

Vad är eg Avslag?

Jag har nyss fött mitt andra barn och det här avslaget man har efteråt är mindre kul tycker jag.

Vet att man kan blöda i ca fyra veckor men jag har för mig att jag inte riktigt blöde så länge sist.

Men vad är eg "Avslag"? Det är ju som en vätska som kommer också. Vad är det?

Funderade aldrig så mycket över det förra gången..

• Svar på tråden Vad är eg Avslag?
  • lia76

blodet som kommer från såret i livmodern som blivit efter moderkakan. Det blöder i många veckor efter förlossningen.
    Kan vara rikligt och kan knappt vara någonting

Grå grár grey szary gris cinzento
  • PennyJane

men vad är det för vätska... och varför luktar det så konstigt?

• lia76

På BB Kalmars hemsida står det så här:
    Avslag
    Kommer från såret i livmodern där moderkakan suttit. Första tiden kommer det färskt blod. Bli sedan brunfärgat för att övergå i en vitaktig flytning. Vid amning ökar ofta blödningen eftersom livmodern då drar ihop sig och tömmer ut blod som samlat sig. Man blöder minst 14 dagar,  men kan  hålla på upp till 8 veckor.

Karlinska skriver så här:
    Avslaget är en sårvätska som kommer från sårytan där moderkakan suttit. Första dagen blöder det förhållandevis rikligt, därefter blir avslaget allt mer brunaktigt för att till slut bli helt ljust. Avslaget upphör oftast efter 6-10 veckor. Det ska inte lukta illa - i så fall kan det tyda på infektion, kontakta då MVC eller sjukhus.

Grå grár grey szary gris cinzento
Svar på tråden Vad är eg Avslag?