• Två små med ögon blå

Hur fick ni jobbet i klädbutik? (matvaruaffär?)

Hej alla!

Nu ska jag bege mig ut i arbetslivet efter fyra år i hemmet. CV har jag knåpat ihop, men värre är det med det personliga brevet. Har kikat på olika sidor på nätet men vet fortfarande inte vad jag ska skriva. Det står bokstavligt talat tomt. Tips och råd? Vad ska man betona? Berätta att man har barn?

Sen undrar jag, Ni som jobbar i klädaffär eller matvaruaffärer, hur fick ni jobbet?

Är det bättre att "gå" runt och lämna Cv personligen eller ska man ringa innan?

• Svar på tråden Hur fick ni jobbet i klädbutik? (matvaruaffär?)
  • MeandHim

Har sökt massa jobb inom butiker, gick runt och lämnade en CV personligen men det e skitsvårt, gick runt innan juloch har ännu inte fått napp.

• vackrastarflow

Nu var det förvisso inte klädes- eller mataffär jag jobbade i (däremot bokhandel). Det jobbet fick jag att vid rätt tillfälle gå in och lämna mitt CV på plats (men lämnade inte till nån chef eller så, så det berodde kanske inte så mycket på det). Dessutom var det i Skottland, där det är lite större tillgång på sådana jobb. Tyvärr gör vissa lagar i Sverige så att det inte är speciellt lätt att anställa folk på liknande sätt. Det är samma lagar som gör det någolunda svårt att bli kickad också. Vet inte vad som är bättre

Mycket handlar om tur och tajming tyvärr.
    Betona kundservice när du skriver ditt personliga brev, det funkade för mig i intervjun.

• Mamma 2b

Kan tala om att de har högar med ansökningar som mäter typ en meter i höjd så att tro det är lättare att få ett butiksjobb än ett "bättre" jobb är bara att glömma.
    De anställer den som har minst erfarenhet = lägst lön.

• Två små med ögon blå

Uff, låter inte lovande!

• vackrastarflow

Två små med ögon blå skrev 2009-06-07 22:29:03 följande:

Uff, låter inte lovande!
    tyvärr är det nog så... men försök för tusan man vet aldrig vad som händer!
  • Två små med ögon blå

haha, kändes lite som att jag redan gav upp

Men ja, jag får väl försöka. Vad skrev du (på ett ungefär) i ditt personliga brev. Är så otroligt svårt tycker jag. Vill få det BRA, för jag vill ha ett jobb

• Septembertösen

Jag jobbar själv i butik. Vår chef är oftast upptagen och därför tar vi i personalen emot ansökningarna. Rapporterar sedan hur personen i fråga uppträdde. Jag fick själv mitt jobb pga. av att mina kollegor tyckte jag verkade mycket trevlig. Så jag rekommenderar verkligen att du personligen går och lämnar ut din ansökan. Skriv den även speciellt till butiken du söker till och lyft fram vad du kan bidra till just den butiken. Har sett för många masskrivna ansökningar. Lycka till.

• Två små med ögon blå

Ok, nu har jag gjort en början. Jag skrev verkligen det jag tänker på, kan vara helt galet. Vad tycker ni, och speciellt du Septembertösen?

Detta är alltså bara snabbskriver, ge gärna råd om jag ska slopa det helt eller spinna vidare

Hej! Mitt namn är XXX XXX. Efter en tid som föräldraledig är det dags att bege sig ut i arbetslivet igen. Som jag skrev i mitt CV har jag jobbat som XXX, på en XXX och som XXX.

Ett av mina största intressen är mode, och därför känns det som en självklarhet att försöka få in en fot i den här branschen. Det är något jag brinner för och som jag helst av allt vill jobba med. Något som även tilltalar mig är kontakten man får med andra människor, i det här fallet kunder. Att få hjälpa, ge råd och ge kunderna den service dom förtjänar.

Blabla...osv... ?

• Mamma 2b

Låter bra i mina öron. Har också sett massor av menlösa ansökningar där folk verkligen inte vet vad de ska skriva.

• Två små med ögon blå

Mamma 2b

Verkar som att du brukar gå igenom ansökningar Hur lång tycker du att den bör vara, och finns det något som du tycker man ska tillägga?

• Mamma 2b

Två små med ögon blå skrev 2009-06-07 23:33:03 följande:

Mamma 2b Verkar som att du brukar gå igenom ansökningar Hur lång tycker du att den bör vara, och finns det något som du tycker man ska tillägga?
    Max en halv A 4 sida, data skriven såklart. Och inte för mkt privata detaljer utan lyft fram vad du har för väsentlig bakgrund och egenskaper på ett smidigt sätt, och varför du söker jobb just där. Det är viktigt.
  • tii

Jag jobbar i en butik, och vi får hur mycket jobbansökningar som helst, en del åker i papperskorgen direkt, andra blir liggandes.. "Tyvärr" anställer min chef mest unga tjejer som inte kostar så mycket.

Själv fick jag jobbet för två år sedan, då jag precis blivit arbetslös. Min kompis jobbar där och sa till den dåvarande chefen att jag ville ha jobb, fick komma dit o prata lite och blev anställd direkt.. Utan cv eller personligt brev.

• Två små med ögon blå

"Trots att jag inte har erfarenheten vet jag att denna typ av arbete skulle passa mig utmärkt. Inte enbart pga mitt intresse för kläder utan för mitt sätt att vara. Jag är lättsam, positiv och trygg i mig själv och jag kan absolut se mig själv jobba hos er"

För självsäkert?
    Dock stämmer det

• tii

Jag tycker att det låter bra. På af sa dom också att man ska skriva tex "andra beskriver mig som.. bla bla"

• Två små med ögon blå

Tii Jag kan tänka mig det, att många söker! :/

Fasen att börja söka jobb i dessa tider dessutom.

• Mamma 2b

Två små med ögon blå skrev 2009-06-07 23:47:19 följande:

Tii Jag kan tänka mig det, att många söker! :/ Fasen att börja söka jobb i dessa tider dessutom.
    Vet hur det känns.. Men lycka till
  • jenn06

ingen egen erfarenhet, men min man arbetar i mataffär,

han skicka in sina papper (fast några årsen) men dem får ca 1 brev dagligen med arbetsansökan och även personliga besök och överlämnande av papper. detta resulterat i att dem har 2 pärmar sprängfyllda med ansöknigar och tyvärr i dessa tider är det inte lätt..

Men ring runt och ge inte upp innan du provat.. Lycka till

• Jenny N

Jag har skickat in mitt cv till 4 butiker som sökt personal under mitt vuxna liv, fått alla 4. Skriver aldrig om min familj i mitt personliga brev, däremot en heldel om mina positiva sidor som är bra för jobbet.

Nu för tiden läser jag en hel del cv och plockar ut de jag tycker verkar lämpliga för att komma på interjuv och med tanke att det kommer in cv nästan varje dag så sollar men rätt kraftigt, lämnar man in cv personligen och där gör ett bra intryck så är det ett stort +

• Septembertösen

Två små med ögon blå skrev 2009-06-07 23:43:19 följande:

"Trots att jag inte har erfarenheten vet jag att denna typ av arbete skulle passa mig utmärkt. Inte enbart pga mitt intresse för kläder utan för mitt sätt att vara. Jag är lättsam, positiv och trygg i mig själv och jag kan absolut se mig själv jobba hos er"För självsäkert? Dock stämmer det
    Jag tror du har massor av erfarenhet, det är bara inte dokumenterat. Specificera att det är just butikserfarenhet du saknar. Skriv även något i stil med att ? jag är övertygad om att jag skulle göra ett mycket bra jobb hos er?. Något som gör dem lite nyfikna på dig.
Svar på tråden Hur fick ni jobbet i klädbutik? (matvaruaffär?)