• Anonym

2½-åring med grön flytning?

Första gången jag såg det var förra helgen. Då såg jag en grön snorliknande slemklump i den i övrigt torra blöjan på morgonen. Tänkte inte så mycket mer på det utan avvaktade. Men jag såg inget mer konstigt sen.
    Men nu idag så hade min mamma följt henne på toaletten och sa sen att det kommit något grönt slemmigt i toan.
    Jag har även noterat att det ibland sett aningen slemmigt ut på pappret någon gång när jag torkat henne, dock inte grönt och inte speciellt mycket. I trosorna har jag också sett spår av flytningar idag.

Vad kan det här bero på? Kan en förkylning orsaka flytningar? Hon har nämligen varit förkyld ett tag nu, värst förra helgen och nu i helgen är hon hes.. 
    Hon verkar inte alls ha något besvär av det, ska jag bara avvakta eller måste hon in och undersökas?

• Svar på tråden 2½-åring med grön flytning?
  • VulgusProfanum

Kontakta BVC så att de får kika.
    Ibland så får flickor streptokocker i underlivet och det kan ge flytningar, irritation och klåda.
    Det botas enkelt med antibiotika.
    Anledningen till att en del barn får det är att de s.a.s. smittar sig själva vid en förkylning.

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Anonym

Tack för hjälpen. Har inte ringt idag, ville avvakta eftersom hon inte verkade ha besvär. Men idag var det fulla trosorna med torkade gula flytningar, blä..
    Och hon blev jätteledsen när jag försökte tvätta lite försiktigt med en bomullsrondell med olja, och det är rött och svullet såg jag nu, så hon är väldigt irriterad där nere verkar det som. Ringer imorgon!

• Anonym

Nu har jag ringt och fått tid hos en läkare imorgon. Men jag känner mej så osäker på det här...
    Jag tror inte att det finns en chans att han överhuvudtaget kommer få titta på hennes snippa. Jag får knappt göra det. Försöker jag få en snabb titt medans byxorna är nere t.ex. vid toabesök så sätter hon ofta direkt för händerna och blir jättearg.

Har ändå hunnit kolla läget lite och det ser faktiskt mycket bättre ut där nere nu. Inte alls lika rött (efter att jag till slut fick smörja med idominsalva kvällen då det var som mest rött och svullet). Har inte sett nån mer grön flytning heller men däremot är det lite gult i trosorna än. Inte lika mkt idag som igår dock. Såg att det kommit vitgul flytning ikväll när jag tog av henne blöjan hon haft en liten stund (hon har vanligtvis inte blöja, men vi var inte nära nån toalett och skulle åka bil en bit) men sen har jag inte sett så mycket mer ikväll.

Men vad kan det vara? Får så små flickor svamp? Och hur yttrar sej streptokockinfektion? Någon som varit med om det?
    Det verkar inte klia på henne, hon klagar inte på att det gör ont eller så heller, det är bara det att hon inte vill att jag ska titta/röra där. Det är ju inte så att jag brukat titta/röra där förut så jag vet inte, det kanske är en normal reaktion att hon inte vill låta nån göra det.

• Anonym

Min tös hade urinvägsinfektion och hade flytning. Ta ett urinprov och skicka på odling, kan göras hos dr.

Min tös gick länge med det, gick upp i njurarna och blev riktigt sjuk.

Lika en gång sa urinstickan inget på vita men de (som tur var) skickade på odling och där fanns bakterier.

• Tjimtjom
    Anonym skrev 2009-06-10 00:23:08 följande:
    Nu har jag ringt och fått tid hos en läkare imorgon. Men jag känner mej så osäker på det här...Jag tror inte att det finns en chans att han överhuvudtaget kommer få titta på hennes snippa. Jag får knappt göra det. Försöker jag få en snabb titt medans byxorna är nere t.ex. vid toabesök så sätter hon ofta direkt för händerna och blir jättearg.Har ändå hunnit kolla läget lite och det ser faktiskt mycket bättre ut där nere nu. Inte alls lika rött (efter att jag till slut fick smörja med idominsalva kvällen då det var som mest rött och svullet). Har inte sett nån mer grön flytning heller men däremot är det lite gult i trosorna än. Inte lika mkt idag som igår dock. Såg att det kommit vitgul flytning ikväll när jag tog av henne blöjan hon haft en liten stund (hon har vanligtvis inte blöja, men vi var inte nära nån toalett och skulle åka bil en bit) men sen har jag inte sett så mycket mer ikväll.Men vad kan det vara? Får så små flickor svamp? Och hur yttrar sej streptokockinfektion? Någon som varit med om det?Det verkar inte klia på henne, hon klagar inte på att det gör ont eller så heller, det är bara det att hon inte vill att jag ska titta/röra där. Det är ju inte så att jag brukat titta/röra där förut så jag vet inte, det kanske är en normal reaktion att hon inte vill låta nån göra det.
    Min dotter hade svamp när hon var bebis, så det är inte helt omöjligt. BVC har nån lila/blå vätska dom penslar på. Om det är svamp så är det säkert ömt o då är det inte konstigt att hon inte vill att nån är där o pillar.
  • Anonym

Har misstänkt uvi för ett tag sen då hon började kissa ner sej och kissa mer på nätterna. Men sen blev det bra igen, men sen började alltså detta.. Ska höra med dom imorgon!

Ok är det så man testar för svamp alltså! Ja jag hoppas de kollar alla tänkbara saker så jag slipper fundera..

• Tjimtjom
    Anonym skrev 2009-06-10 00:42:13 följande:
    Har misstänkt uvi för ett tag sen då hon började kissa ner sej och kissa mer på nätterna. Men sen blev det bra igen, men sen började alltså detta.. Ska höra med dom imorgon!Ok är det så man testar för svamp alltså! Ja jag hoppas de kollar alla tänkbara saker så jag slipper fundera..
    Dottern blev röd o irriterad, sen luktade det annorlunda o man kunde se små vita prickar om jag inte kommer ihåg helt fel. Passa på att kolla när hon sover.
Svar på tråden 2½-åring med grön flytning?