• Två små med ögon blå

Skulle ni bli intresserade av denna CV eller skulle den hamna i sopkorgen? (inom butiksbranschen)

Jag har suttit och knåpat ihop ett Personligt brev och nu vill jag ha ris eller ros av er.

Hej! Mitt namn är XXX XXX. Efter en tid som föräldraledig är det dags att bege sig ut i arbetslivet igen.

Ett av mina största intressen är mode, och därför känns det som en självklarhet att försöka få in en fot i den här branschen. Det är något jag brinner för och som jag helst av allt vill jobba med. Något som även tilltalar mig är kontakten man får med andra människor, i det här fallet kunder. Att få hjälpa, ge råd och ge kunderna den service de förtjänar.

Mina tidigare arbeten har ingen direkt koppling till butiksbranschen men jag tar ändå med mig något från var och ett av jobben. Noggrannhet från jobbet som XXX, stresstålig från tiden som XXX och den sociala biten, sättet att hantera andra människor, från jobbet som XXX.

När jag ger mig in i något så lämnar jag inget halvfärdigt, jag är hängiven och får saker och ting gjorda.

Trots att jag inte har erfarenheten vet jag att denna typ av arbete skulle passa mig utmärkt. Inte enbart pga mitt intresse för kläder utan för mitt sätt att vara. Jag är lättsam, positiv och trygg i mig själv och jag kan absolut se mig själv jobba hos er.

• Svar på tråden Skulle ni bli intresserade av denna CV eller skulle den hamna i sopkorgen? (inom butiksbranschen)
  • Eima

Jag är långt ifrån expert utan är själv jobbsökande och filar på personliga brev.
    Men min första tanke var att du 2 ggr påpekar att du inte har någon som helst erfarenhet av detta. Ok, de kommer väl märka det ändå när de läser din meritlista. Men jag tror ändå mer på att lyfta fram bara det positiva, och alltså inte understryka i personliga brevet att du inte har erfarenhet. Det visar på osäkerhet kan jag känna!

• Eima

Fast som någon sa i förra tråden, att vissa hellre anställer någon utan erfarenhet för att de kräver lägre lön..Då kanske det är bra att påpeka? Men jag vet inte.. I mina öron låter det konstigt om det skulle vara så. Men jag vet som sagt inte. Hoppas någon från branschen kan svara dig bättre

• Två små med ögon blå

Eima du har kanske rätt. Får se om någon annan ger sin åsikt Kanske inte mer inatt dock

Gonatt!

• h8him

Det kan nog vara bra att poängtera på vilket sätt du kommer att vara en tillgång för företaget. T.ex hur du alltid sätter arbetsgivarens förtroende högst och givetvis avser att försöka få kunderna att känna sig hjälpta av dina råd samtidigt som det kommer att ge företaget merförsäljning då du tänker på "det lilla extra".

• MrM

Jobbar själv inte i branschen men jag ogillar uttrycket "hantera andra människor". Jag tycker att det låter manipulativt och skulle nog föredra ord som "bemöta", "behandla" eller "agera i kontakten med". Sedan håller jag med Eima om att det är onödigt att poängtera en negativ sida, gånger två dessutom. Om detta är något helt nytt för dig så borde också egenskaper som "lättlärd", "framåt" och liknande vara positiva för en eventuell anställning.

Mvh

• dendertina

Två små med ögon blå skrev 2009-06-08 00:16:39 följande:

Jag har suttit och knåpat ihop ett Personligt brev och nu vill jag ha ris eller ros av er. Hej! Mitt namn är XXX XXX. Efter en tid som föräldraledig är det dags att bege sig ut i arbetslivet igen. Ett av mina största intressen är mode, och därför känns det som en självklarhet att försöka få in en fot i den här branschen. Det är något jag brinner för och som jag helst av allt vill jobba med. Något som även tilltalar mig är kontakten man får med andra människor, i det här fallet kunder. Att få hjälpa, ge råd och ge kunderna den service de förtjänar.Mina tidigare arbeten har ingen direkt koppling till butiksbranschen men jag tar ändå med mig något från var och ett av jobben. Noggrannhet från jobbet som XXX, stresstålig från tiden som XXX och den sociala biten, sättet att hantera andra människor, från jobbet som XXX. När jag ger mig in i något så lämnar jag inget halvfärdigt, jag är hängiven och får saker och ting gjorda. Trots att jag inte har erfarenheten vet jag att denna typ av arbete skulle passa mig utmärkt. Inte enbart pga mitt intresse för kläder utan för mitt sätt att vara. Jag är lättsam, positiv och trygg i mig själv och jag kan absolut se mig själv jobba hos er.
    Jag skulle föredra:

Hej,

mitt namn är XX och jag blev intresserad av det jobb som ni har utannonserat på platsbanken, då ett av mina största intressen är mode och kläder.
    Jag har tidigare arbetat som XXX vilket krävde förmåga att ta egna initiativ och framförallt stor noggranhet i olika arbetsuppgifter. Jag har även haft anställning som XXX, en arbetsplats men högt tempo där jag snabbt lärde mig att arbeta under stor tidspress! Min senaste anställning var på XXX där jag trivdes mycket bra. På XXX utvecklades mina sociala färdigheter väldigt mycket och efter att ha arbetat där känner jag verkligen för att fortsätta med ett arbete som innebär kontakt med andra människor.

Jag är en mycket driftig person som vill ta tag i saker och få dem gjorda, till exempel (här tar du något ex som stämmer in på dig, MYCKET VIKTIGT med konkreta exempel vad jag lärt mig :P) så har jag suttit med i xxx-föreningens styrelse och varit drivande i föreningens ungdomsutskott.

osv osv.

Slutet: Jag tror att jag har mycket att tillföra vid en anställning i er butik trots att jag inte haft butiksjobb tidigare. Detta på grund av den erfarenhet jag fått i tidigare anställningar och för att jag är en glad och öppen person som har lätt att samarbeta med andra.

En sak jag tycker är viktigt är att läsa annonsen noga och undvika "generella" egenskaper som kan ses som klyschiga, t.ex "hängiven". Aja baja, dessutom skulle jag välja att sätta in egenskaperna i ett sammanhang men låt det INTE blir för långa utsvävningar! Jag skulle tona ner att jag inte har erfarenhet av butiksjobb och ist försöka "förstora" de erfarenheter jag fått i tidigare jobb.
    Du avslutar med:

Jag ser framemot att få träffa er och berätta mer om mig själv och vad jag skulle kunna tillföra er butik!

Vänliga Hälsningar
    XXX

(namn, nummer, adress, mail i sidfot. OBS använd SERIÖS mail INTE "hotbabe1987@hotmail.com)

Hoppas tipsen är till någon hjälp, det här är som sagt bara vad jag tycker.

Hoppas att det går bra!
  • Lillan7704
    dendertina skrev 2009-06-08 01:25:44 följande:
    Två små med ögon blå skrev 2009-06-08 00:16:39 följande: Jag skulle föredra: Hej,mitt namn är XX och jag blev intresserad av det jobb som ni har utannonserat på platsbanken, då ett av mina största intressen är mode och kläder. Jag har tidigare arbetat som XXX vilket krävde förmåga att ta egna initiativ och framförallt stor noggranhet i olika arbetsuppgifter. Jag har även haft anställning som XXX, en arbetsplats men högt tempo där jag snabbt lärde mig att arbeta under stor tidspress! Min senaste anställning var på XXX där jag trivdes mycket bra. På XXX utvecklades mina sociala färdigheter väldigt mycket och efter att ha arbetat där känner jag verkligen för att fortsätta med ett arbete som innebär kontakt med andra människor. Jag är en mycket driftig person som vill ta tag i saker och få dem gjorda, till exempel (här tar du något ex som stämmer in på dig, MYCKET VIKTIGT med konkreta exempel vad jag lärt mig :P) så har jag suttit med i xxx-föreningens styrelse och varit drivande i föreningens ungdomsutskott. osv osv. Slutet: Jag tror att jag har mycket att tillföra vid en anställning i er butik trots att jag inte haft butiksjobb tidigare. Detta på grund av den erfarenhet jag fått i tidigare anställningar och för att jag är en glad och öppen person som har lätt att samarbeta med andra. En sak jag tycker är viktigt är att läsa annonsen noga och undvika "generella" egenskaper som kan ses som klyschiga, t.ex "hängiven". Aja baja, dessutom skulle jag välja att sätta in egenskaperna i ett sammanhang men låt det INTE blir för långa utsvävningar! Jag skulle tona ner att jag inte har erfarenhet av butiksjobb och ist försöka "förstora" de erfarenheter jag fått i tidigare jobb. Du avslutar med: Jag ser framemot att få träffa er och berätta mer om mig själv och vad jag skulle kunna tillföra er butik! Vänliga Hälsningar XXX(namn, nummer, adress, mail i sidfot. OBS använd SERIÖS mail INTE "[email protected])Hoppas tipsen är till någon hjälp, det här är som sagt bara vad jag tycker. Hoppas att det går bra!
    Instämmer till fullo! Detta var en, enligt mig, MYCKET bra ansökan!
    Du kan även lägga in lite mer info om dig själv.. Tex fritidsintressen osv.. Så att dom "lär känna" DIG lite redan innan ni träffas första gången. Det blir lite mer personligt då och det är sånt som sätter sig i minnet. Efter egna erfarenheter...
  • Måne och Sol

Jag reagerade också på uttrycket "hantera andra människor". Jag är inne på mrM's linje, det låter betydligt trevligare.

• Två små med ögon blå

TACK! Gillade det du dentertina skrivit Och hantera var kanske inte rätt ordval nej

Ska spåna vidare!

• Två små med ögon blå

Hej,

mitt namn ärXXX . Efter en tid som föräldraledig är det dags att bege sig ut i arbetslivet igen. Då kläder och mode är ett av mina största intressen och något jag verkligen brinner känns det som en självklarhet att försöka få in foten i den här branschen.

Jag har tidigare arbetat som XXX vilket krävde förmåga att ta egna initiativ och framförallt stor noggrannhet. Jag har även haft anställning som XXX på en XXX, en arbetsplats men högt tempo där jag snabbt lärde mig att arbeta under stor tidspress! Min senaste anställning var på XXX där jag trivdes mycket bra. Mina sociala färdigheter utvecklades väldigt mycket och efter att ha arbetat där känner jag verkligen för att fortsätta med ett arbete som innebär kontakt med andra människor.

Jag är en mycket driftig person som vill ta tag i saker och få dem gjorda, till exempel (här tar du något ex som stämmer in på dig, MYCKET VIKTIGT med konkreta exempel vad jag lärt mig :P) Och här får jag fundera vad jag ska komma med

Jag tror att jag har mycket att tillföra vid en anställning i er butik trots att jag inte haft butiksjobb tidigare. Detta på grund av den erfarenhet jag fått i tidigare anställningar och för att jag är en glad och öppen person som har lätt för att samarbeta med andra.

Jag ser framemot att få träffa er och berätta mer om mig själv och vad jag skulle kunna tillföra er butik!

Vänliga Hälsningar
    XXX

Bättre? Eftersom jag inte sett någon annons kan jag inte inleda ansökan med det. Intressen har jag inte mer än att shoppa kläder och vara mamma, kanske inte ska skriva det

• dendertina

Hej igen,
    ärligt talat vet jag inte om jag skulle börja brevet med att skriva att ag varit mammaledig. Jag TROR (och ja - om det stämmer är det år helvete fel!!) att många arbetsgivare kanske inte vill anställa personer med barn i första taget.
    Om du inte skriver det kanske du har större chans att komma på intervju - och där berätta att du har barn (givetvis) och har många runt omkring dig som ställer upp (typ). Detta tycker jag inte är så lämpligt att skriva i brevet men däremot säga på en eventuell intervju.
    Sedan använder du också "dags att bege SIG ut i arbetslivet", vilket jag inte skulle använda mig av som formulering, isf "det är dags för mig att bege mig ut i arbetslivet", generellt i text ska man undvika "man" och "sig" och istället skriva "jag" (Ex: Inte skriva "På fritiden så umgås man med familjen" om du syftar till dig själv!). Överhuvudtaget skulle jag nog heller inte skriva att det är dags att bege sig ut i arbetslivet för det känns liksom som om du inte gjort så mycket eller varit borta från jobb länge...

Men det här är som sagt bara vad jag tycker, skriv som du själv tycker är bra :)
    Hoppas att det kan vara till någon liten hjälp!

• Fannyy

Man ska inte skriva att man är mamma ledig i ansökan. man har lättare att få komma på intervju om man inte nämner det i ansökan utan säger det på intervjun.

• Lavinia80

Instämmer också i att du inte bör börja ansökan med att skriva att du varit föräldraledig.

Byt ut Mitt namn är till Jag heter, eftersom det är mer korrekt svenska. Mitt namn är, är försvenskad engelska.

• mika85

det där är inget cv utan ett personligt brev.

• MrM
    Fannyy skrev 2009-06-09 21:03:22 följande:
    Man ska inte skriva att man är mamma ledig i ansökan. man har lättare att få komma på intervju om man inte nämner det i ansökan utan säger det på intervjun.
    Det beror nog på hur CV't ser ut i sånt fall. Ett år utan anställning och utan förklaring är ingen höjdare.

Mvh
  • MrsMurphy

Jobbar i butik men inte i klädbranschen dock och det jag skulle vilja tillägga att det nog aldrig är någon som fått jobb genom ansökningar sända på post hos oss. Mitt råd är att gå till butikerna, presentera dig, självsäker med ögonkontakt och överlämna cv och sånt personligen.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Snigelfart här

Berätta att du varit mammaledig! Ärlighet är viktigt. Kan du på något sätt få med hur din barnpassning ser ut utan att det ser konstigt ut är det ett plus.

Anställer ibland folk till handeln och givetvis är (hur illa det än är) små barns mammor/pappor "problem" om barnet är sjukt ofta osv. MEN finns det bra skyddsnät runtomkring och du är rätt person för jobbet är det inget hinder!

Blev lite konstigt uttryckt ser jag men hoppas att du förstår!

Dags att kila till jobbet....

• Miamamma

Håller med om att du inte ska skriva att du är mammaledig - TYVÄRR så ratas dessa oftas då det ger en NEGATIV bild direkt i form av sjuka barn... (trångsynthet)

Det finns en del där det står :

Jag tror att jag har mycket att tillföra vid en anställning i er butik trots att jag inte haft butiksjobb tidigare. Detta på grund av den erfarenhet jag fått i tidigare anställningar och för att jag är en glad och öppen person som har lätt för att samarbeta med andra.

Istället för PÅ GRUND AV (låter negativt) skriver du TACK VARE (låter positivt)

LYCKA TILL MED ANSÖKAN!!

Svar på tråden Skulle ni bli intresserade av denna CV eller skulle den hamna i sopkorgen? (inom butiksbranschen)