Två små med ögon blå skrev 2009-06-08 00:16:39 följande:
Jag har suttit och knåpat ihop ett Personligt brev och nu vill jag ha ris eller ros av er. Hej! Mitt namn är XXX XXX. Efter en tid som föräldraledig är det dags att bege sig ut i arbetslivet igen. Ett av mina största intressen är mode, och därför känns det som en självklarhet att försöka få in en fot i den här branschen. Det är något jag brinner för och som jag helst av allt vill jobba med. Något som även tilltalar mig är kontakten man får med andra människor, i det här fallet kunder. Att få hjälpa, ge råd och ge kunderna den service de förtjänar.Mina tidigare arbeten har ingen direkt koppling till butiksbranschen men jag tar ändå med mig något från var och ett av jobben. Noggrannhet från jobbet som XXX, stresstålig från tiden som XXX och den sociala biten, sättet att hantera andra människor, från jobbet som XXX. När jag ger mig in i något så lämnar jag inget halvfärdigt, jag är hängiven och får saker och ting gjorda. Trots att jag inte har erfarenheten vet jag att denna typ av arbete skulle passa mig utmärkt. Inte enbart pga mitt intresse för kläder utan för mitt sätt att vara. Jag är lättsam, positiv och trygg i mig själv och jag kan absolut se mig själv jobba hos er.
Jag skulle föredra:
Hej,
mitt namn är XX och jag blev intresserad av det jobb som ni har utannonserat på platsbanken, då ett av mina största intressen är mode och kläder.
Jag har tidigare arbetat som XXX vilket krävde förmåga att ta egna initiativ och framförallt stor noggranhet i olika arbetsuppgifter. Jag har även haft anställning som XXX, en arbetsplats men högt tempo där jag snabbt lärde mig att arbeta under stor tidspress! Min senaste anställning var på XXX där jag trivdes mycket bra. På XXX utvecklades mina sociala färdigheter väldigt mycket och efter att ha arbetat där känner jag verkligen för att fortsätta med ett arbete som innebär kontakt med andra människor.
Jag är en mycket driftig person som vill ta tag i saker och få dem gjorda, till exempel (här tar du något ex som stämmer in på dig, MYCKET VIKTIGT med konkreta exempel vad jag lärt mig :P) så har jag suttit med i xxx-föreningens styrelse och varit drivande i föreningens ungdomsutskott.
osv osv.
Slutet: Jag tror att jag har mycket att tillföra vid en anställning i er butik trots att jag inte haft butiksjobb tidigare. Detta på grund av den erfarenhet jag fått i tidigare anställningar och för att jag är en glad och öppen person som har lätt att samarbeta med andra.
En sak jag tycker är viktigt är att läsa annonsen noga och undvika "generella" egenskaper som kan ses som klyschiga, t.ex "hängiven". Aja baja, dessutom skulle jag välja att sätta in egenskaperna i ett sammanhang men låt det INTE blir för långa utsvävningar! Jag skulle tona ner att jag inte har erfarenhet av butiksjobb och ist försöka "förstora" de erfarenheter jag fått i tidigare jobb.
Du avslutar med:
Jag ser framemot att få träffa er och berätta mer om mig själv och vad jag skulle kunna tillföra er butik!
Vänliga Hälsningar
XXX
(namn, nummer, adress, mail i sidfot. OBS använd SERIÖS mail INTE "
hotbabe1987@hotmail.com)
Hoppas tipsen är till någon hjälp, det här är som sagt bara vad jag tycker.
Hoppas att det går bra!