• Mar1lyn

plastduk i tvättmaskin?

Hej!

Kan man tvätta en plastduk i tvättmaskinen för att få bort röda fläckar från ketchup? Har skrubbat o skrubbat men fläckarna sitter där de sitter. Men en tvättmaskin kanske får bort dem? Är det någon som vet på vilket program man kör isf? vilken temperatur?

Vore väldigt tacksam för hjälp

• Svar på tråden plastduk i tvättmaskin?
  • Cindra

Exakt VAD menar du med plastduk? Menar du en klassisk vaxduk (lite kraftig med glansig yta?) Jag har en sådan där "mjuk" vaxduk...den är jättesnygg men liksom "suger" tills sig fläckar och såg inte klok ut efter ett tag. Jag blev till slut trött på att gnida ketchupfläckar o annat och slängde in den i tvättmaskinen på 40 grader. Den blev som ny!! Dock rätt skrynklig, så efter förra tvätten fick den åka torktumlare - på vinst eller förlust!! Men det gick jättebra!!!

• Mar1lyn

tjock glansig vaxduk är det.

hade en i akryl förut, kanon fin men fungerade ju inte så perfekt med småbarn, tvättade den också men blev ju skrynklig. Men den blev alltså bra när man torktumlade den? hur varmt hade du då?

• Cindra

Hade "normalvärme" på torktumlaren, funkade fint.
    Min mamma tvättade sin vaxduk i maskin och den blev helt förstörd. Men det beror väl på kvalite´, ifall det går att tvätta de där lite tjockare vaxdukarna.

• Mar1lyn

hmm, ska kanske testa att köra den ändå på låg temperatur, o blir den ful så slänger jag den för den är ju inte fin nu med alla fläckar... annars får jag tvätta den andra duken o köra den i torktumlaren så duger den igen!

tack för hjälpen

Svar på tråden plastduk i tvättmaskin?