• Lyckoprinsessan

Lugn bebis och inga gravidkrämpor...

Man hör ofta hur mammor pratar om hur livlig deras bebis är i magen. Att den nästan sparkar sönder inälvor och revben. Samma sak när det gäller hur man mår under graviditeten, vissa nästan skryter med sina krämpor.

Själv har jag mått superbra hela min graviditet, inget illamående, inga ömma bröst, inte speciellt trött och mår superbra! Är nu i vecka 31...

Min bebis har varit väldigt lugn hela graviditeten, inga vilda sparkar utan lugna rörelser emellanåt. Det var samma sak under min förra graviditet och ut kom en väldigt cool och lugn tjej som idag är 11 år.

Vissa ser det som ett sundhetstecken att man mår väldigt dåligt och att en väldigt livlig bebis också är ett friskhetstecken när det gäller barnet. Det ses i alla fall för det mesta som något positivt. Det värsta jag läst här på familjeliv var en kvinna som påstod att ju sämre man mådde under graviditeten desto intelligentare blev barnet...

Hur ska vi då känna oss som mår bra och har lugna barn i magen, ska vi oroa oss för att något är fel?

Hur känner ni andra mammor med lugna barn i magen?

• Svar på tråden Lugn bebis och inga gravidkrämpor...
  • Pebbles82

Min bebis i magen är extremlugn. Det är aldrig några sparkar, bara lätta buffar, att den flyttar på sig. Har aldrig fått en spark på varken urinblåsa eller revben, men självklart känner jag av den då och då!

Och nej - jag är inte ett dugg orolig för att mitt barn ska bli mindre intelligent än något annat, sånt orkar jag inte slösa energi på.
    Analysera sönder allt kan man väl göra iaf?

(Nu har jag visserligen haft LITE krämpor, lite illamående och numera täta återkommande sammandragningar, men jag räknar mig ändå till de som haft en bra graviditet! )

• Dimitra
    Lyckoprinsessan skrev 2009-06-08 11:26:51 följande:
    Det värsta jag läst här på familjeliv var en kvinna som påstod att ju sämre man mådde under graviditeten desto intelligentare blev barnet...
    Den var bra
    The Dimitra universe.
  • Kävlingetjej

här hör jag me hemma...tösen är väldigt lugn, visst den rör sig men som nån sa här innan, jag känner inga sparkar mot revben o så...visst jag har moderkakan i framvägg o det tonar ju ner känslen lite om man säger så...jag va inne på förlossningen häromdagen tom för jag inte kännt av henne på 1½ dygn, men hon va väl bara lite extra trött den dagen...

det med att bebben skulle va intelligent av att va livlig måste ha kommit från nån som inte va så intelligent kan jag tycka....

njut av att ha en lugn bebbe, förmodligen är bebben lugn för att mammam är lugn....

• lillajag82

ska snittas om 2 veckor..har bf 26 juni och snittet läggs 22 juni..hon ligger i säte och har gjort hela tiden och hon är extremt lugn! Min kille var som en torktumlare i magen..han är ganska vild nu också...jag tror att jag kommer få en lugn, cool liten tösabit..skönt...

• Kinya
    Lyckoprinsessan skrev 2009-06-08 11:26:51 följande:
    Det värsta jag läst här på familjeliv var en kvinna som påstod att ju sämre man mådde under graviditeten desto intelligentare blev barnet...
    Det var inte en tjej på FL som kom på det. Det var en artikel i Aftonbladet som handlade om en engelsk studie en grupp forskare hade gjort.

Länk: aftonbladet.se/wendela/barn/article5094595.ab

Låter helkonstigt tycker jag...
  • Kinya

Oj, kanadensiska forskare var det visst

• Imasim

Hej hej...
    Jag passar också in. Är i v 28 och mår väldigt bra.
    Mådde illa någon morgon i början, max 3 dagar.
    Sedan har jag haft lite halsbränna någon kväll här och där, men hallå? Inget jobbigt direkt. Vidare har jag haft blodsockerfall när jag varit dålig på att äta. Men annars mår jag som en prinsessa, faktiskt.
    Bebben i magen är mkt lugn. På ultraljudet sa de att jag hade moderkakan i framvägg, vilket kanske förklarar en del. Men i jämförelse med då jag väntade sonen så är denna lilla (tjej tror jag, baserat på ultraljudet) skrutt hur lugn som helst. Nog fyrar h*n av en liten spark någon gång men oftast är det bara vridningar och vändningar. Jag känner mig inte orolig så länge jag känner dagliga rörelser. Har inget emot en lugn skrutt denna gång eftersom sonen var en mkt krävande litet barn, under sina två första år. Intelligensen och rörelser tror jag inte man kan dra en parallell mellan...skratt.... Kram/Misa

• Veronika

Hej, jag är i vecka 31 och har också en lugn tjej i magen
    Tror att hon kommer att få sin pappas temperament i med att jag var/är ganska livlig
    Det är också vanligare att tjejer är lugnare i magen är pojkar, visst finns det undantag men om ska grovgeneralisera då stämmer mitt påstående.
    Har också en pojke sedan innan och flickbebisen är lugnare i magen är min pojke var.

• Minxy

Samma här När jag väntade sonen så mådde jag inte illa, hade ingen halsbränna, ingen foglossning, inget ryggont, samlade inte på mig vatten osv osv. Mådde skitbra helt enkelt! Sonen var dessutom rätt så lugn fram till v.35 ungefär (moderkakan i framvägg här också) - då började det däremot kännas som om han försökte trycka ut sina fötter genom min mage! Är gravid med nummre två nu och upplever samma sak igen. Är visserligen bara i v.16 än så länge, men hittills har jag inte upplevt något illemående, ingen halsbränna osv. Ingenting förutom yrsel och hjärtklappning och det beror på mitt låga blodtryck. Läste också den där artikeln i Aftonbladet som sa att mår mamman illa under graviditeten så blir barnet mer intelligent. Skitsnack säger jag. Var GLADA för att ni mår bra tjejer - det är jag!

***S+M=L***
  • Minxy

Men vad jobbigt mitt inlägg blev...ingen styckindelning alls!

***S+M=L***
Svar på tråden Lugn bebis och inga gravidkrämpor...