• StrawberryDaquiri

Är det normalt att må så här efter titthåls?

Idag är de 4dagar sen jag opererade mig och jag börjar äntligen komma upp på benen efter mycket smärta och illamående. Det som skrämmer mig mest är min spegelbild, min mage är sjuktstor! Igår när jag träffade min sambos kompis som jag inte sett på länge frågade han om vi skulle ha barn. Blir skit deprimerad för jag ser verkligen gravid ut. Får inte på mig några kläder alls, ser förjävligt ut! Är så rädd att något är fel och att magen aldrig kommer gå ner till normalstl igen! Varför är det så himla stor. Det är ju inte så att den än lite sväld utan den är verkligen uppblåst som om jag vore gravid i 9:onde. Är livrädd att jag ska få gå och vara så här stor i flera veckor. Var det lika för er? Borde jag ringa sjukhuset och kolla?

• Svar på tråden Är det normalt att må så här efter titthåls?
  • Pimpinellan

Hmm... lite svullen får man räkna med ta vara typ en vecka efteråt,men sååå svullen? Jag hade ont minst en vecka och hade stora byxor,men exakt när svullnaden la sig har jag förträngt och då har jag ändå gjort op.en 2 ggr. Lägger den sig inte på nån dag till så ring kliniken och rådfråga eller gå på V.c och visa upp dig. Du är inte förstoppad då? Lätt att bli efter en op. Krya på dig!

• StrawberryDaquiri

Jag jag får nog göra det, tänkte avvakta nån dag till och se. Antar att det är vad dom säger åt en att göra om man ringer och frågar. Hade bara velat veta om fler varit med om samma sak, om det är vanligt. Ser lite otäckt ut. Nej magen har kommit igång även fast det tog ett tag! Tack :)

• ViLlHa 09

Min mage var lite svullen,men jag skulle nog ringa i till dom å fråga.
    Men sen kan man säkert reagera olika på operationen.
    Hoppas att det går ner snart

• StrawberryDaquiri

ViLlHa 09 skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:

Min mage var lite svullen,men jag skulle nog ringa i till dom å fråga.Men sen kan man säkert reagera olika på operationen.Hoppas att det går ner snart
    Hur länge var du svullen, minns du det? jag opererade ju mig som sagt i torsdags så det har ju gått 4dagar nu! Det är svårt och se om den blivit nå mindre också eftersom jag är så himla stor tycker jag. Mår mest illa av att se magen. undra om den är svälld för luften eller om det är något i magen som är svullet efter operation...
  • Moviefreak

Ring det nummer du fått på lappen efter operationen. Tror det står där att man är svullen, men man ska ringa om det inte gått ner på några dar..
    Jag var också uppsvälld, men inte mer än kanske 2 dar.

Ring och fråga - bättre en gång för mycket än en gång för lite

Äntligen ska trollungen få bli storasyster!! BF 11/6
  • Fru U

Jag kröp hem när jag gjort min titthålsop. Det tog en vecka innan jag kunde ta mig ur sängen utan större problem och en månad innan jag kunde gå (rakt) utan problem (dvs smärta)

Alla är olika. De flesta har inte jätteont efteråt men en del har. Smärta gör att man blir illamående.

Om du känner dig orolig ska du så klart ringa till avd där du gjorde titthålsop.

Jag tror att det är ganska normalt att det kan ta tid innan svullnaden lägger sig. Tog de bort mycket endo?

• StrawberryDaquiri
    Moviefreak skrev 2009-06-08 19:08:46 följande:
    Ring det nummer du fått på lappen efter operationen. Tror det står där att man är svullen, men man ska ringa om det inte gått ner på några dar..Jag var också uppsvälld, men inte mer än kanske 2 dar.Ring och fråga - bättre en gång för mycket än en gång för lite
    Fick inget nr =/ Men det går säkert att få fram nr till den avdelningen där jag låg men jag vet inte om det är dit man ska ringa. Känns som om dom har fullt upp på själva avdelningen och inte har tid att svara i telefon. Kanske bättre att ringa sjukvårdsupplysningen. Två dagar bara, två dagar efter operationen kunde jag inte ens ta mig upp själv!
  • StrawberryDaquiri

Fru U skrev 2009-06-08 19:14:41 följande:

Jag kröp hem när jag gjort min titthålsop. Det tog en vecka innan jag kunde ta mig ur sängen utan större problem och en månad innan jag kunde gå (rakt) utan problem (dvs smärta)Alla är olika. De flesta har inte jätteont efteråt men en del har. Smärta gör att man blir illamående.Om du känner dig orolig ska du så klart ringa till avd där du gjorde titthålsop. Jag tror att det är ganska normalt att det kan ta tid innan svullnaden lägger sig. Tog de bort mycket endo?
    Fy! det tog mig tre dagar minst innan jag kunde resa mig upp själv men det gör fortfarande ont. Går som en grottmänniska när jag tar mig fram, det gör att jag ser ännu mer gravid ut! Ska nog ringa dom imorgon och höra, för så här sent kan man väl inte ringa?
  • Fru U

Avdelningen kan nog tyvärr inte svara på frågor. Sjukvårdsupplysningen kan du ringa dygnet runt

Som sagt en del personer har fruktansvärt ont efteråt. I det vanliga fallet så har man inte ont mer än nån dag och är inte heller svullen mer än nån dag men det är oftast normalt att ha ont längre än så.

Som när jag op:ades för utomkveds, då sa man att efter en månad så brukar man må bra men när jag fortfarande hade rejält ont då så fick jag reda på att det är helt normalt att ha ont i upp till två månader (inte vanligt, men som sagt helt normalt)

• StrawberryDaquiri

Nu har jag ringt min avd och fick prata med en usk. Hon trodde inte det var någon fara eftersom jag inte hade någon feber men sa att jag skulle komma in o visa upp magen om jag fick mer ont och om den inte gick ner.
    En fråga till er som gjort en sån här op, blev eran mage som förr igen efter? Gick den ner och såg ut som innan?

• Regina1983

hej.. jag såg ut som ja gjorde innan sedan när magen hade lakt sig. Så det behöver du inte oroa dig för. men du skiver ej vad för op d gjort? jag gjorde titthållsopration och om fann Endometrios..

• StrawberryDaquiri
    Regina1983 skrev 2009-06-09 08:55:40 följande:
    hej.. jag såg ut som ja gjorde innan sedan när magen hade lakt sig. Så det behöver du inte oroa dig för. men du skiver ej vad för op d gjort? jag gjorde titthållsopration och om fann Endometrios..
    Nej jag missade visst det, men det var samma. Laskopi eller vad det heter...
  • ViLlHa 09
    StrawberryDaquiri skrev 2009-06-08 19:04:09 följande:
    ViLlHa 09 skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:
    Hur länge var du svullen, minns du det? jag opererade ju mig som sagt i torsdags så det har ju gått 4dagar nu! Det är svårt och se om den blivit nå mindre också eftersom jag är så himla stor tycker jag. Mår mest illa av att se magen. undra om den är svälld för luften eller om det är något i magen som är svullet efter operation...
    JAg opererande mig på en Fredag och jag tror jag var svullen i ca 3 dagar,dom spolande mig samtidigt.
    Har dom gjort det med dig?
    Men som sagt har du inte feber så är det nog ingen fara.
  • gammeltackan

Det är helt naturligt att magen svullnar efter en skopi. För att de skall kunna kolla ordentligt i buken fylls den med luft så att inga organ kan skadas och sen kan det ta en vecka - 10 dagar innan magen är som före. Själv har jag varit jättesvullen om magen efter båda mina skopier å bara kunnat haft stoooora byxor.

Svar på tråden Är det normalt att må så här efter titthåls?